UNGDOMSVÆRN ruller henover landet

7., 8. og 9. klasses elever fra hele landet går nu i front for anbragte børn. I benhård konkurrence med hinanden sætter eleverne fokus på social ansvarlighed igennem kampagnen UNGDOMSVÆRN, der skal skabe synlighed om anbragte børn og unge i Danmark

Børnehjælpsdagens Årsplakat 2013 blev skabt af unge i UNGDOMSVÆRN, der lagde sig i sneen i Fælledparken i marts..

”Vi skal vinde det hele – både konkurrencen for bedste salg og den mest innovative kampagne,” råber en af pigerne fra syvende, der har sat sig i direktørstolen for klassens kampagne.

Vi er på Freinetskolen i Valby, der er en af de 15 skoler på landsplan, som er blevet udvalgt til at sætte fokus på anbragte børn og unge i Danmark. Under dagens workshop bliver eleverne introduceret til emner som markedsføring, fundraising og social ansvarlighed – alt sammen som et led i kampagnen UNGDOMSVÆRN.

En bølge af medmenneskelighed
”Målet med kampagnen er, at elever fra 7.-9. klasse over hele landet skaber virale bølger ud fra værdier som medmenneskelighed og ansvarlighed, og på den måde sætter fokus på anbragte børn og unge i Danmark,” fortæller Tanja Hall fra koncept- og kommunikationsbureauet .fremtidsfabrik, der i samarbejde med Danske Bank og Børnehjælpsdagen står bag kampagnen.

Ud over at skabe fokus, skal eleverne også rejse penge til de 15.000 anbragte børn og unge. Det sker igennem markedsføringen og salget af Børnehjælpsdagens Årsplakat 2013 – og igennem alle de andre initiativer, som klasserne ellers måtte tage.

Læs om den storstilede event bag årsplakaten her.

Roller som i virkeligheden
”Vi laver en stor velgørende middag, hvor vi selv laver maden,” foreslår en skater-dreng fra ottende, der er blevet udvalgt til PR-gruppen.
Som i et rigtigt firma har eleverne forskellige funktioner. Nogle administrerer økonomien igennem Danske Banks styringssystem, Control Your Money. Andre står for den kreative og markedsføringsdelen, mens en mindre gruppe bevarer overblikket som direktører.

Klasserne beholder selv 20 procent af deres indtægter, mens resten af pengene går til Børnehjælpsdagens Drømmebank. Derudover er der 25.000 kr. i præmie til den klasse der sælger flest plakater og den klasse, der skaber den mest innovative kampagne.

Salgsperioden løber fra 9. september til 29. september.

OM UNGDOMSVÆRN:
UNGDOMSVÆRN-konceptet er banebrydende, fordi det er med til at sætte iværksætteri og socialt ansvar blandt børn og unge på skoleskemaet. Eleverne får ansvaret for selv at udvikle, drive og markedsføre kampagnen, og derved får de et unikt ejerskab til projektet. Projektet har allerede opnået anerkendelse og opmærksomhed i den brede offentlighed, og er blandt andet blevet brugt som et positivt eksempel i debatten om fremtidens folkeskole.

09.02.2015Børnehjælpsdagen

Sponseret

Indstil en kandidat til Lillebror Prisen 2015

15.01.2015Børnehjælpsdagen

Sponseret

Stjernesang til fordel for anbragte børn

22.10.2014Børnehjælpsdagen

Sponseret

Danske Bank samler 35.000 kroner ind til Børnehjælpsdagen

20.10.2014Børnehjælpsdagen

Sponseret

Aon Football Camp 2014

29.09.2014Børnehjælpsdagen

Sponseret

Aon Denmark samler 125.500 kroner ind til Børnehjælpsdagen

01.09.2014Børnehjælpsdagen

Sponseret

Social ansvarlighed på skoleskemaet