Unge forventer sig mere af erhvervslivet
Ny rapport viser, at veluddannede unge ikke mener, at erhvervslivet lever op til de sociale forventninger, som rettes mod dem. Det kan blive en udfordring for virksomheder, der gerne vil tiltrække talenter, men ikke tager forventningerne alvorligt.
Inden for få år vil de såkaldte millennials, født fra 1980erne og fremefter, udgøre ca. 75 procent af verdens samlede arbejdsstyrke. Samtidig er de den gruppe, der vil tage størstedelen af beslutningerne, når vi taler dagligt forbrug. Der er altså al mulig grund til, at fremsynede virksomheder skal tage de unges forventninger alvorligt.
En ny rapport fra Deloitte, the Big Millenial Survey, viser, at veluddannede unge oplever et kæmpe gab mellem det potentiale, som virksomhederne har for at løse samfundsmæssige udfordringer såsom klimaforandringer, ulighed, mangel på ressourcer, stigende arbejdsløshed og voksende befolkningsmæssige sundhedsproblemer, og så de påvirkninger, som erhvervslivet har på vores samfund. Og at de unge som morgendagens ledere samtidig vil investere deres talent og søge job i de innovative virksomheder, som vil bidrage til at løse nogle af disse udfordringer.
Virksomhedernes fremtidige medarbejderskare, potentielle kunder og samarbejdspartnere stiller altså høje krav til erhvervslivets indsats på CSR-området og viljen til at tænke i løsningen af de globale problemer. At de unges krav formuleres så klart, som de gør i rapporten, er endnu et argument for at få taget hul på det strategiske CSR arbejde i virksomheden.
Du kan læse mere og downloade rapporten her.