27.10.2017  |  Samfund

Unge skal spille med omtanke

Indhold fra partner Hvad er dette?

Behandlingsstedet Frederiksberg Centeret, DIF, DBU, DGI og Danske Spil sætter fra i dag spot på unges spilvaner med forebyggelseskampagnen ”Sport, Spænding og Spil”. Kampagnen har fokus på aldersgrænser, og på at få de unge selv til at tænke over deres sp

Som ung i dag har du adgang til spil hele tiden. Spil bruges i skolernes undervisning, på computeren, på værelset og som hygge med familie og med vennerne alle steder fra skolegården til sportsklubben.

SFIs store undersøgelse fra 2016 om unge og pengespil viser, at hver anden dreng mellem 15 og 24 år spiller mest sammen med vennerne. I Danmark må du ikke spille lotterier eller skrabespil, hvis du er under 16, og er du under 18 år, må du ikke spille online eller lave væddemål hos en forhandler. Men det betyder ikke, at de unge ikke færdes i en verden, hvor spil og konkurrencer er en del af dagligdagen. Derfor er det vigtigt, at børn og unge lærer at navigere i de mange spilmuligheder, de møder i deres hverdag, så de ikke ender med at beskæftige sig med voksenspil eller kommer ud i spilproblemer.

- For de unge er spil en del af livet, som de møder på nettet og derhjemme. Men for nogle unge kommer spil til at handle om noget andet, når først de begynder at spille pengespil. Deres spilvaner udvikler sig i en forkert retning, hvor spillet ikke er underholdning og hygge længere. Et af de steder, det sker, er ude i sportsklubberne, og det er blandt andet dem, vi gerne vil nå med kampagnen, så det ikke ender galt, siger Morten Dalsgaard, direktør i Frederiksberg Centeret.

Kampagnen indeholder blandt andet information og vejledning til både forældre og trænere om, hvordan man bedst sikrer, at sport, spænding og spil blandt de unge ikke foregår uhensigtsmæssigt. Hos idrætsorganisationerne DIF, DBU og DGI er man klar til at hjælpe med at sætte fokus på unge og spil med kampagnen.

-Vi ser kampagnen ”Sport, Spænding og Spil” som en oplagt mulighed for at få startet samtalen om spil ude i klubberne. Det er ikke forkert at gå op i at vinde. Det er heller ikke forkert at føle, at man ved noget ekstra om netop sin sportsgren, så man gerne vil vædde om det. Vi skal bare kunne tale om det, siger Søren Møller, formand i DGI.

Og fra DBU lyder det:

-Vi ved, hvor stort et arbejde klubbernes trænere gør i forhold til de unge spillere. Som fodboldtræner har man en unik position og en helt særlig viden om de unges hverdag, hvor man lægger øre til alt fra kærestesorger til problemer i skolen. Derfor spiller træneren ofte en væsentlig rolle i de unges liv, både som rollemodel og fortrolig. Og netop derfor er det vigtigt, at man som træner tager snakken med de unge om sport, spænding og spil og ikke mindst de skyggesider, der kan være, siger Bent Clausen, næstformand i DBU og formand for DBU’s Breddeudvalg.

Formand for Danmarks Idrætsforbund, Niels Nygaard tilføjer:

-Det er virkelig vigtigt, at vi alle bakker op om en åben dialog omkring det her emne, så vi kan tale frit om, hvordan man forholder sig til, at spil er rigtig mange steder i vores samfund. Både som væddemål, men også som computerspil og på banen i sportsklubben, siger Niels Nygaard, formand for DIF.

Formålet med kampagnen er ikke at gøre spil til noget fordækt eller forkert, men at få samtalen om spil i gang ude i sportsklubberne, hos familien og blandt de unge selv. Hvis man skal komme eventuelle problemer i forkøbet, skal den indsats ske, før de unge bliver gamle nok til at spille pengespil. Så man har klædt dem på til at spille med omtanke, hvis de ønsker at spille, når de bliver gamle nok.

-Pengespil er voksenspil, og det skal det blive ved med at være. Vi ved, at særligt unge drenge, der elsker at dyrke sport, kan være i risikogruppen for at udvikle ludomani senere i livet. Det skal vi gøre alt for at undgå, og derfor skal vi sætte ind med oplysning, inden de bliver gamle nok til at spille. Med denne kampagne forsøger vi at brede den viden yderligere ud. Det er vigtigt for os, at venner, forældre og trænere er opmærksomme på de unge, og taler med de unge, hvis de ser noget, der bekymrer dem, siger Susanne Mørch Koch, Administrerende direktør i Danske Spil.

Et vigtigt fokuspunkt i kampagnen ligger dog i hjemmet og ikke i sportsklubberne.

-Rigtig mange forældre tænker slet ikke på spil, som de unge gør. Derfor er de heller ikke altid opmærksomme på, hvis spillet kommer til at fylde for meget. Vi oplever, at forældrene slet ikke har opdaget, at noget er galt, før det er for sent. Det vil vi gerne gøre noget ved, siger Morten Dalsgaard fra Frederiksberg Centeret.

Kampagnen begynder i dag og bliver rullet ud hos klubber, forældre og unge over de næste to uger.

Se mere på www.SportSpændingSpil.dk

Tags: Danske Spil

Mere fra Danske Spil

Danske Spil

www.danskespil.dk

Ansvarlighed. Og åbenhed.Danske Spil tager løbende initiativ til en række CSR-tiltag. Væsentlige og velovervejede initiativer der skal sikre, at vi fortsat er den førende og ansvarlige udbyder af gode spiloplevelser til glæde for spillerne og til gavn for samfundet. Det er det, vi i Danske Spil er sat i verden for. I vores CSR-rapport og her på sitet belyser vi en række svære d…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere