Unge vil have virksomheder som tager socialt ansvar

Profit er ikke den altoverskyggende drivkraft for unge. De vil have virksomheder, der er med til at løse verdens problemer, viser en ny undersøgelse.

25.05.2018

Sponseret

CABI

Virksomheder, som alene fokuserer på vækstrater og profit er ude af trit med de ønsker, som unge mellem 24 og 34 år har. De efterlyser i høj grad virksomheder, der tager et socialt ansvar, og er med til at løse verdens problemer.

Det viser en international undersøgelse fra revisions- og konsulentvirksomehden Deloitte, hvor 10.000 unge har deltaget, skriver Politiken.

Ifølge undersøgelsen mener 75 procent af de unge, at virksomhederne fokuserer på deres egen dagsorden frem for på det omgivende samfund. 63 procent mener, at virksomhederne ingen anden ambition har end at tjene penge.

Et stort flertal af de unge mener, at virksomhedern i stedet burde skabe arbejdspladser, forbedre de ansattes liv og karriere og ikke mindst: påvirke samfundet og miljøet positivt.

Og virksomhederne kan ikke tillade sig at ignorere de unges mening. For hvis virksomhederne vil tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere i en tid med manglende arbejdskraft, er de nødt til at skifte kurs.

"Når det gælder etik og samfundsansvar, så køber de unge ikke løse hensigtserklæringer og vinduespynt. Der skal være seriøs bund i det, virksomheden foretager sig," siger professor i ledelsesfilosofi ved Roskile Universitet,

Jacob Dahl Rendtorff, til Politiken.

22.09.2023CABI

Sponseret

ESG-dokumentation: Hvad pokker gør jeg lige?

13.09.2023CABI

Sponseret

Her er vinderne af CSR People Prize 2023

05.07.2023CABI

Sponseret

Nominerede til CSR People Prize 2023: Seks frontløber virksomheder, der gør en forskel for arbejdsmarkedets mest udsatte

16.06.2023CABI

Sponseret

8 sociale nøgletal, der styrker din ESG-score i dag

16.06.2023CABI

Sponseret

Scor højt på socialt ansvar – og få en konkurrencefordel

Virksomheder kan allerede nu score højt på S’et i ESG

12.06.2023CABI

Sponseret