Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Et partnerskab mellem Unilever og UN Women vil komme kønsstereotypiske portrætteringer i reklamer til livs. Flere store virksomheder som Facebook, Google og Microsoft har tilsluttet sig alliancen.

Det skal være slut med stereotype fremstillinger af køn i reklamer, mener en række store, globale virksomheder. .

21.07.2017

CSR.dk

Dagligvareproducenten Unilever er gået sammen med FN-organisationen UN Women med det formål at komme kønsstereotyper til livs i reklamer, skriver Sustainable Brands. Partnerskabet har fået navnet Ustereotypisk Alliance, og flere store virksomheder har tilsluttet sig, herunder Facebook, Alibaba, AT&T, Google, Microsoft og Twitter.

Ustereotypisk Alliance blev etableret for konkret at henvende sig til ledere over hele verden og på tværs af virksomheder og industrier, for på den måde at gøre noget ved den måde køn bliver stereotypiseret gennem marketing og reklamer.

”Stereotyper reflekterer nogle dybt indlejrede idéer om feminisme og maskulinitet. Negative og underminerende forestillinger om kvinder og piger er en af de største barrierer for kønslighed, og vi er nødt til at gøre noget for at ændre de stereotype forestillinger, hvor end de forekommer”, siger adm. direktør for UN Women, Phumzile Mlambo Ngcuka, til Sustainable Brands. Hun tilføjer:

”Annoncer og reklamer er i særdeleshed magtfulde og derfor gode steder at tage fat for at ændre opfattelser og påvirke sociale normer. UN Women er glade for at alliere sig med betydningsfulde industrigiganter for at udfordre og avancere den måde, hvorpå kvinder bliver repræsenteret i reklameverdenen”, siger hun.

Kvinder er kun kloge i tre procent af reklamerne
Ifølge Unilevers direktør for marketing og kommunikation, Keith Weed, handler det ikke kun om god morale, når reklamer skal blive mere kønsnuancerede. Det er også bedre branding og sælger bedre, når virksomheder viser mange forskellige former for femininitet og maskulinitet.

Konklusionen kommer fra en nylig Unilever-undersøgelse. Undersøgelsen viste, ifølge Sustainable Brands, at 40 procent af de adspurgte kvinder på ingen måde kunne relatere til de kvinder, de ser i de fleste reklamer. Undersøgelsen viste også, at 50 procent af de analyserede reklamer – på tværs af brands og lande – viste et negativt eller forældet kvindebillede, mens kun tre procent af reklamerne viste kvinder, der var kloge eller sjove.

”Der er sket fremskridt i vores branche, men ikke fremskridt, der er store nok. Vores arbejde er ikke færdigt og vellykket, før vi aldrig mere ser en reklame, der underminerer eller begrænser kvinder og mænds rolle i samfundet”, siger Keith Weed til Sustainable Brands.

Læs også: Fortsat fremskridt for Unilevers bæredygtige vækst

Ustereotypisk Alliances første møde var i juni ved Cannes Lions Festival, hvor der blev diskuteret strategier for det videre arbejde. Alliancen blev lanceret et år efter Unilevers eget initiativ mod kønsstereotyper, der handler om at alle Unilevers brands verden over udelukkende skal være nuanceret i sin fremstilling af køn i reklamer.

-CHM

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart