Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Et partnerskab mellem Unilever og UN Women vil komme kønsstereotypiske portrætteringer i reklamer til livs. Flere store virksomheder som Facebook, Google og Microsoft har tilsluttet sig alliancen.

Det skal være slut med stereotype fremstillinger af køn i reklamer, mener en række store, globale virksomheder. .

21.07.2017

CSR.dk

Dagligvareproducenten Unilever er gået sammen med FN-organisationen UN Women med det formål at komme kønsstereotyper til livs i reklamer, skriver Sustainable Brands. Partnerskabet har fået navnet Ustereotypisk Alliance, og flere store virksomheder har tilsluttet sig, herunder Facebook, Alibaba, AT&T, Google, Microsoft og Twitter.

Ustereotypisk Alliance blev etableret for konkret at henvende sig til ledere over hele verden og på tværs af virksomheder og industrier, for på den måde at gøre noget ved den måde køn bliver stereotypiseret gennem marketing og reklamer.

”Stereotyper reflekterer nogle dybt indlejrede idéer om feminisme og maskulinitet. Negative og underminerende forestillinger om kvinder og piger er en af de største barrierer for kønslighed, og vi er nødt til at gøre noget for at ændre de stereotype forestillinger, hvor end de forekommer”, siger adm. direktør for UN Women, Phumzile Mlambo Ngcuka, til Sustainable Brands. Hun tilføjer:

”Annoncer og reklamer er i særdeleshed magtfulde og derfor gode steder at tage fat for at ændre opfattelser og påvirke sociale normer. UN Women er glade for at alliere sig med betydningsfulde industrigiganter for at udfordre og avancere den måde, hvorpå kvinder bliver repræsenteret i reklameverdenen”, siger hun.

Kvinder er kun kloge i tre procent af reklamerne
Ifølge Unilevers direktør for marketing og kommunikation, Keith Weed, handler det ikke kun om god morale, når reklamer skal blive mere kønsnuancerede. Det er også bedre branding og sælger bedre, når virksomheder viser mange forskellige former for femininitet og maskulinitet.

Konklusionen kommer fra en nylig Unilever-undersøgelse. Undersøgelsen viste, ifølge Sustainable Brands, at 40 procent af de adspurgte kvinder på ingen måde kunne relatere til de kvinder, de ser i de fleste reklamer. Undersøgelsen viste også, at 50 procent af de analyserede reklamer – på tværs af brands og lande – viste et negativt eller forældet kvindebillede, mens kun tre procent af reklamerne viste kvinder, der var kloge eller sjove.

”Der er sket fremskridt i vores branche, men ikke fremskridt, der er store nok. Vores arbejde er ikke færdigt og vellykket, før vi aldrig mere ser en reklame, der underminerer eller begrænser kvinder og mænds rolle i samfundet”, siger Keith Weed til Sustainable Brands.

Læs også: Fortsat fremskridt for Unilevers bæredygtige vækst

Ustereotypisk Alliances første møde var i juni ved Cannes Lions Festival, hvor der blev diskuteret strategier for det videre arbejde. Alliancen blev lanceret et år efter Unilevers eget initiativ mod kønsstereotyper, der handler om at alle Unilevers brands verden over udelukkende skal være nuanceret i sin fremstilling af køn i reklamer.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom