Unilever vil kun lægge marketingdollars på ansvarlige platforme

Med tre nye politikker for, hvor de vil betale for at reklamere online, viser Unilever igen vejen for, hvordan virksomheder kan tage ansvar og påvirke samfundsudviklingen. Denne gang for at bekæmpe giftigt indhold og fake news på sociale medie-platforme.

Unilevers Keith Weed lancerede de tre nye politikker d. 12. februar 2018. .

16.02.2018

CSR.dk

Så stod de der i Palm Springs, Californien, med ørkenbrisen uden for, og ventede på at Keith Weed, Unilevers chef for marketing, kommunikation og bæredygtig forretning, skulle gå på scenen. Der var årsmøde i Interactive Advertising Bureau, og i tre dage skulle der fortælles om brand building, brug af data, målinger, brand beskyttelse og branchens manglende mangfoldighed – givetvis afledt af #metoo.

Men Keith Weed, han talte om noget andet. Under overskriften ” In Brands We Trust”, fik han gjort det klart, at det var nye tider. Unilever vil fremover gøre deres for at ændre samtalen om digital markedsføring fra at handle om sociale medier til at fokusere på socialt ansvar. 

Tre gange ansvar
Unilevers eget bidrag kommer til foregå under tre overskrifter:

  • Ansvarlige platforme: Unilever vil ikke investere i platforme eller miljøer som ikke beskytter børn, bidrager til at skabe ”delte samfund”, og promoverer vrede eller had.
  • Ansvarligt indhold: Unilever vil skabe ansvarligt indhold, i første omgang ved at tackle kønsstereotypisk indhold i reklame gennem #Unstereotype, og gennem #Unstereotype Alliance (et partnerskabsprojekt med UN Women og andre virksomheder med store marketingbudgetter).
  • Ansvarlig infrastruktur: Unilever vil kun være partner i organisationer der bidrager til en bedre digital infrastruktur, f.eks. etableringen af et målesystem for effekt og bedre kundeoplevelser.

Som en af verdens største forbrugere af online reklamer har virksomheden og dens 400 brands en position der gør at de kan tage førertrøjen på i sådan en omstilling. Ud af et samlet marketingbudget på 9,4 milliarder dollar i 2017 gik mere en fjerdedel til online reklame.

Handler om supply chain-ansvar
De nye politikker (”commitments”) er en del af Unilevers arbejde med ansvarlighed i deres supply chain. Keith Weed anerkendte, at de ikke for alvor havde arbejdet med den digitale del af denne tidligere.

“Bare fordi en er fysisk og en anden virtuel, så er det der sker online stadig helt og aldeles en del af vores værdikæde. Og vi kan ikke fortsætte med at understøtte en digital supply chain…som ind i mellem ikke er meget bedre end en sump i forhold til transparency,” sagde han.

Han efterspurgte samtidig at alle arbejder sammen for at øge gennemsigtigheden og genvinde forbrugertilliden i ”en æra med fake news og giftigt online indhold”.  I samme kontekst fremhævede han Google, YouTube, Facebook og Amazon og andre digitale platforme, for ikke at gøre nok for at sikre brands, som påvirkes af at kun 30 procent af amerikanerne stoler på sociale medier. Det samme tal for traditionelle medier er 58 procent.

-EHS

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas Certification

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

15.03.2024CSR.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

15.03.2024CSR.dk

Fire teknologiske barrierer for cirkulær tekstil

06.03.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Korte forsyningskæder er en af nøglerne til øget ansvarlighed

04.03.2024CSR.dk

Hotel- og mødebranchen har unikt potentiale i den grønne omstilling

29.02.2024CSR.dk

EU-Rådet kunne ikke vedtage due diligence-direktivet

27.02.2024Fristads Kansas

Sponseret

Grønt pilotprojekt: Arbejdstøj fra 4.000 medarbejdere genanvendes

23.02.2024CSR.dk

Tag temperaturen på din egen ESG

15.02.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Nomineret til Verdens Bedste Indkøber i 2023

Jobmarked

Se alle

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Scanlux Packaging

ESG Manager til Scanlux Packaging

Som førende leverandør af branded emballage til europæisk detailhandel og e-handel, ønsker vi at intensivere vores ESG-indsatser. Derfor søger vi en engageret og erfaren ESG Manager, som vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling og implementering af vores ESG-strategi.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i miljøledelse: ISO 14001

Få viden om det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lær, hvordan de enkelte krav efterleves i praksis.

Dato

19.03.2024

Sted

Århus

Byggeriets Samfundsansvar
Seminar
Bæredygtige byggematerialer

Et øget fokus på cirkulær økonomi og den bæredygtige dagsorden stiller store krav til bygherrens materialevalg. Men hvad er egentligt bæredygtigt, og hvilke nye tiltag findes på byggematerialeområdet? På dette seminar bliver du klogere på, hvordan du kan arbejde med byggematerialer, som tilgodeser miljøet. Dagen giver dig også rig mulighed for at indhente vigtig læring fra andre bygherrer, som arbejder bevidst med særligt udvalgte materialer. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

19.03.2024

Tid

09:00

Sted

Dansk Arkitektur Center Bryghuspladsen 10 1473 København K - BLOX