UPS tager elektriske Daimler-lastbiler i brug
Som den første kommercielle amerikanske kunde, vil UPS tage tre elektriske lastbiler fra Daimler Trucks’ Fuso-brand i brug i løbet af efteråret.
Et svar på offentlighedens efterspørgsel efter en nuludlednings- og nulstøjslastbil til levering i byerne. Sådan skriver UPS om den nye, fuldt elektriske lastbil fra Daimler Trucks, som selskabet inden længe vil sætte tre styk i drift af i USA.
Læs også: DHL og Ford præsenterer ny el-lastbil
Det gør fragtfirmaet til den første kommercielle amerikanske kunde, der tager Daimlers elsatsning i brug. Lastbilen kommer fra underbrandet Fuso, hedder eCanter og er sat i serieproduktion med en rækkevidde på ca. 62 miles (ca. 100 km) og en lasteevne på mellem to og tre ton afhængig af opsætning og kørsel.
”I UPS evaluerer og søsætter vi konstant avanceret teknologi, der muliggør bæredygtig og innovative løsninger for vores flåde. Elektriske lastbiler gør vores flåde både grønnere og mere stille. Vi har et langvarigt globalt forhold med Daimler og vi er glade for muligheder for at prøve Fuso eCanter og fortsætte med at realisere fordelene ved elektriske lastbiler”, siger president, global fleet maintenance & engineering hos UPS, Carlton Rose.
Konkret har eCanterens elektriske drivline seks stærkstrøms lithium-ion batteripakker med 420 V og 13.8 kWh hver. Ifølge Daimler vil vognen i sammenligning med en konventionel diesellastbil spare over 1000 dollars (mindst 6.300 kr.) i driftsomkostninger for hver omtrent 10.000 km. Tal for CO2-besparelsen er ikke tilgængelig pt.
Læs også: Bæredygtigt samarbejde mellem UPS og TerraCycle bærer frugt
De tre Fuso-vogne kommer til at indgå i UPS’ flåde på over 770 elektriske eller hybridelektriske køretøjer, som selskabet har i drift i byområder verden over. Koncernen har en målsætning om, at hvert fjerde nyindkøbte køretøj skal bruge alternative brændsler eller teknologi i 2020, og i alt har man investeret over 750 mio. dollars (4,75 mia. kr.) i denne type køretøjer og tilhørende tank-/opladningsstationer siden 2009.
-AK