25.06.2015  |  Klima, miljø og energi

Vand – knap ressource og forretningsmulighed

Tiden med vand som en rigelig resource er ovre. Det giver allerede fordele til danske virksomheder. Men alle skal forstå det nye vandparadigme.

Efterspørgslen på vand vil overstige udbuddet med 40% i 2030, hvis vi fortsætter i det nuværende spor. Det skriver McKinsey i en artikel fra maj 2015. I samme artikel redegøres for at kontrol af vandforbruget ikke længere kun et spørgsmål om ansvar, men at det for lande, regioner og virksomheder også udgøre en regulær risiko. 

Læs også: Danmark fordobler eksport af vandteknologi til Kina

Presset på vandressourcerne kan dog sagtens være en fordel, for de danske virksomheder som arbejder med vand. Interessen for optimering af vandforbrug og reduktion af spild vokser simpelthen, og de danske vandselskaber og virksomheder er ofte langt fremme med løsninger til overvågning og reduktion af forbruget.

Efterspørgsel og investeringer i vandteknologi
Innovationsfonden investerer således også 50 millioner kroner i 2015 i at udvikle ny teknologi, der kan spare på industriens brug af rent drikkevand. Samtidig investerer 14 virksomheder og fem vidensmiljøer i Danmark et tilsvarende millionbeløb. Når teknologierne er udviklet, er det ambitionen, at de skal skabe nye eksportsucceser for dansk viden og teknologi på vandområdet.

Udover udvikling af løsninger til eksport er der allerede masser af aktivitet. 

"Vi ser stadig flere eksempler på at danske rådgiverselskaber, producenter og vandselskaber sammen arbejder for at hjælpe store byer i f.eks. USA eller Kina med at få bedre styr på deres vandforsyning. Mange er bl.a. fascineret af, at i Danmark er vandtabet – dvs. den andel af vandet der forsvinder på rejsen mellem vandselskabet og kundens vandhaner – kun 7-8 procent, mens tallet i lande som Norge og Kina er 40-50 procent", siger Karsten Bjørno, som er kommunikationschef i Danva, interesseorganisationen for dem, der arbejder professionelt med vand og spildevand.

Læs også: Fødevareindustrien skal bruge 15-30 procent mindre vand

Et nyt vandparadigme
Ifølge McKinsey er der seks ting virksomheder skal vide og være opmærksomme på for at forstå den nye virkelighed omkring vand:

  1. Vand både koster og har værdi
    I mange områder af verden er udgifter til vand begyndt at påvirke bundlinjen. Men prisen på vand handler ikke kun om at købe vand og at skille sig af med spildevand. Vand transporterer varme, kemikalier, forurenende stoffer og andet, og sådanne værdifulde næringsstoffer og energi bør hentes ud af ens spildevand, før det sendes ud af virksomhedens eget system.
  2. Dårlig regulering af vand kan være dyrt
    Regulering og ny lovgivning i forhold til vand har ofte ikke den ønskede effekt. For virksomheder kan svag lovgivning og implementering være stærkt problematisk. Et projekt under FNs Global Compact, CEO Water Mandate, peger på at dårlig vandkvalitet kan være dyrt for virksomheder, som f.eks. kan være nødt til selv at betale for rensning af vand, før de kan bruge det til egne processer.  
  3. Vand kan ødelægge en virksomheds omdømme
    Virksomheder forventes at beskytte retten til adgang til rent vand og som minimum ikke påvirke den negativt. Hvis virksomheder har vand mens lokalsamfundet mangler – så er der basis for alvorlige skader på omdømmet. Senest har man set hvordan Nestlés produktion af flaskevand har været målet for underskriftindsamlinger og demonstrationer i Californien, som er ramt af vandmangel for fjerde år i træk.
  4. Vand kræver samarbejde på tværs af sektorer
    Lovgivning med særlige privilegier til nogle sektorer kan i mange tilfælde erstattes af bedre løsninger på tværs af sektorer. Det kan f.eks. være landbrug og industri som samarbejder om at udnytte hinandens rest- eller affaldsprodukter i vandregi.
  5. Virksomheder skal omstille sig til cirkulær vandøkonomi
    I dag er det typisk sådan, at vand bliver stadig mere forurenet på sin vej gennem systemet, og i sidste ende er uegnet til genbrug. Men fremover skal virksomheder omstille sig til at se vand som noget der altid skal kunne genbruges og på et tidspunkt kunne vende tilbage til det naturlige kredsløb.
  6. Virksomheder skal tage ansvar for mere end eget forbrug
    Den engelske alkoholproducent Diageo har for nylig udvidet deres målsætninger for vandforbrug og spildevand til også at dække deres leverandører. Det er bare et eksempel på at ansvaret for den globale udvikling inden for vand ikke kan isoleres til reduktion af eget forbrug. Man er nødt til at tænke bredere. 

-EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere