Vand – knap ressource og forretningsmulighed

Tiden med vand som en rigelig resource er ovre. Det giver allerede fordele til danske virksomheder. Men alle skal forstå det nye vandparadigme.

25.06.2015

CSR.dk

Efterspørgslen på vand vil overstige udbuddet med 40% i 2030, hvis vi fortsætter i det nuværende spor. Det skriver McKinsey i en artikel fra maj 2015. I samme artikel redegøres for at kontrol af vandforbruget ikke længere kun et spørgsmål om ansvar, men at det for lande, regioner og virksomheder også udgøre en regulær risiko. 

Læs også: Danmark fordobler eksport af vandteknologi til Kina

Presset på vandressourcerne kan dog sagtens være en fordel, for de danske virksomheder som arbejder med vand. Interessen for optimering af vandforbrug og reduktion af spild vokser simpelthen, og de danske vandselskaber og virksomheder er ofte langt fremme med løsninger til overvågning og reduktion af forbruget.

Efterspørgsel og investeringer i vandteknologi
Innovationsfonden investerer således også 50 millioner kroner i 2015 i at udvikle ny teknologi, der kan spare på industriens brug af rent drikkevand. Samtidig investerer 14 virksomheder og fem vidensmiljøer i Danmark et tilsvarende millionbeløb. Når teknologierne er udviklet, er det ambitionen, at de skal skabe nye eksportsucceser for dansk viden og teknologi på vandområdet.

Udover udvikling af løsninger til eksport er der allerede masser af aktivitet. 

"Vi ser stadig flere eksempler på at danske rådgiverselskaber, producenter og vandselskaber sammen arbejder for at hjælpe store byer i f.eks. USA eller Kina med at få bedre styr på deres vandforsyning. Mange er bl.a. fascineret af, at i Danmark er vandtabet – dvs. den andel af vandet der forsvinder på rejsen mellem vandselskabet og kundens vandhaner – kun 7-8 procent, mens tallet i lande som Norge og Kina er 40-50 procent", siger Karsten Bjørno, som er kommunikationschef i Danva, interesseorganisationen for dem, der arbejder professionelt med vand og spildevand.

Læs også: Fødevareindustrien skal bruge 15-30 procent mindre vand

Et nyt vandparadigme
Ifølge McKinsey er der seks ting virksomheder skal vide og være opmærksomme på for at forstå den nye virkelighed omkring vand:

  1. Vand både koster og har værdi
    I mange områder af verden er udgifter til vand begyndt at påvirke bundlinjen. Men prisen på vand handler ikke kun om at købe vand og at skille sig af med spildevand. Vand transporterer varme, kemikalier, forurenende stoffer og andet, og sådanne værdifulde næringsstoffer og energi bør hentes ud af ens spildevand, før det sendes ud af virksomhedens eget system.
  2. Dårlig regulering af vand kan være dyrt
    Regulering og ny lovgivning i forhold til vand har ofte ikke den ønskede effekt. For virksomheder kan svag lovgivning og implementering være stærkt problematisk. Et projekt under FNs Global Compact, CEO Water Mandate, peger på at dårlig vandkvalitet kan være dyrt for virksomheder, som f.eks. kan være nødt til selv at betale for rensning af vand, før de kan bruge det til egne processer.  
  3. Vand kan ødelægge en virksomheds omdømme
    Virksomheder forventes at beskytte retten til adgang til rent vand og som minimum ikke påvirke den negativt. Hvis virksomheder har vand mens lokalsamfundet mangler – så er der basis for alvorlige skader på omdømmet. Senest har man set hvordan Nestlés produktion af flaskevand har været målet for underskriftindsamlinger og demonstrationer i Californien, som er ramt af vandmangel for fjerde år i træk.
  4. Vand kræver samarbejde på tværs af sektorer
    Lovgivning med særlige privilegier til nogle sektorer kan i mange tilfælde erstattes af bedre løsninger på tværs af sektorer. Det kan f.eks. være landbrug og industri som samarbejder om at udnytte hinandens rest- eller affaldsprodukter i vandregi.
  5. Virksomheder skal omstille sig til cirkulær vandøkonomi
    I dag er det typisk sådan, at vand bliver stadig mere forurenet på sin vej gennem systemet, og i sidste ende er uegnet til genbrug. Men fremover skal virksomheder omstille sig til at se vand som noget der altid skal kunne genbruges og på et tidspunkt kunne vende tilbage til det naturlige kredsløb.
  6. Virksomheder skal tage ansvar for mere end eget forbrug
    Den engelske alkoholproducent Diageo har for nylig udvidet deres målsætninger for vandforbrug og spildevand til også at dække deres leverandører. Det er bare et eksempel på at ansvaret for den globale udvikling inden for vand ikke kan isoleres til reduktion af eget forbrug. Man er nødt til at tænke bredere. 

-EHS

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom