Vejles detailhandel går i klimavenlig retning
Syv butikker i Vejle er med i Klimabutik-konceptet. Butikkerne er på vej mod en klimacertificering og fik i går overrakt diplomer af borgmesteren.
Der er mulighed for enorme energibesparelser i detailhandlen og dermed også for, at butikkerne kan spare titusindvis af udgiftskroner hvert år. Syv butikker i Vejle er gået med i projektet Klimabutik, og det er der både penge og miljøvenlighed i.
Ifølge beregninger fra forsyningsselskabet TRE-FOR kan 24 ud af 25 forretninger relativt nemt spare mindst 25 pct. på energiudgifterne, og hver femte vil kunne spare halvdelen eller mere.
Det store potentiale har lagt kimen til projektet Klimabutik, som er et samarbejde mellem TRE-FOR, Green Network og Vejle Kommune.
Penge at spare på at være Klimabutik
- Ifølge beregninger fra TRE-FOR kan man i langt de fleste butikker opnå energibesparelser på 10-15 procent alene ved at regulere adfærden, fx ved ikke unødigt at skrue op for lys, varme og ventilationsanlæg.
- Beregninger fra forsyningsselskabet TRE-FOR viser, at 24 ud af 25 forretninger relativt nemt spare mindst 25 procent på energiudgifterne, og hver femte vil kunne spare halvdelen eller mere.
- De syv Klimabutikker i Vejle er Rye Sko, Spejder Sport, Telenor på Horsensvej, skobutikken Überst, kjolebutikken Panayotis, Bahne og Designertorvet.
Branding af Vejle som handelsby
Borgmester Arne Sigtenbjerggaard (V) overrakte igår foreløbige diplomer og mærkater til de første syv butikker, der er på vej mod certificering.
Den enkelte butik kan hurtigt komme i gang med at hente store energibesparelser, og jeg håber, at de første deltageres positive erfaringer vil få mange flere i detailhandlen til at gå med, siger han i en pressemeddelelse.
Dorthe Bjerre, City Brand Manager hos Vejle Kommune, lægger vægt på den præferenceskabende og salgsfremmende effekt af certificeringen.
Projektet er ikke alene til fordel for miljøet og forretningernes bundlinje, men bidrager samtidig til at brande Vejle positivt som handelsby i regional sammenhæng, i takt med at flere og flere butikker kommer med, siger hun.
Positive erfaringer
De foreløbige tilbagemeldinger er positive fra de syv forretninger, der er på vej mod certificering. Efter at have oplevet en stor stigning i energiudgifterne var Rye Sko blandt de første, som sprang til.
Timingen var perfekt, da vi alligevel stod foran en renovering af butikken. Vi kommer til at høste store besparelser med nye termovinduer, der holder bedre på varmen, og en optimeret belysningsløsning, som skærer over 6.000 kr. af den årlige elregning. Desuden er Klimabutik-mærket på facaden et godt signal at sende, fortæller indehaver Pia Rye.
"Det er også nærliggende at forvente, at miljøbevidste forbrugere vil foretrække at handle hos de butikker, der med klistermærke på facaden angiver at være klimacertificerede," siger City Brand Manager hos Vejle Kommune, Dorthe Bjerre.
-KH