Velux Gruppen åbner rapporteringsvinduet op på vid gab
Velux Gruppen skiller sig ud. Siden 2011 har Velux Gruppen gjort en særlig indsats for at nå bredest muligt ud med sin CSR-rapportering.
Mange virksomheder vælger blot at lægge deres CSR-rapportering ud som en pdf i en afkrog på virksomhedens hjemmeside. Sådan er det ikke hos Velux Gruppen, der i de seneste to år har gjort ekstra meget ud af sin rapportering.
Den seneste CSR-rapport eller CR-rapport, som det hedder i Velux-regi, er fra 2012 og ligger på en særskilt hjemmeside, der indeholder seks overordnede trin, og et hav af underkategorier, som interesserede kan klikke sig igennem. Målgruppen for rapporten er især kunder, medarbejdere, og beslutningstagere, herunder politikere.
Læs også: De sociale medier tvinger virksomheder til åbenhed
Ifølge vinduesproducenten selv er det overordnede formål med rapporten at forsyne interessenter med et fair billede af Velux Gruppen som en mønstervirksomhed.
Vi vil gerne bruge vores CR-rapport som en slags rygrad, et fundament, der skal sikre legitimiteten og vise, at CR-aktiviteterne ikke bare er et enkeltstående tilfælde, men at der ligger en struktureret og strategisk indsats bag vores indsats, siger Mikkel Skott Olsen, der er ansvarlig for CR i Velux Gruppen.
Meningen er, at rapporten skal give en klarhed over de CR-aktiviteter, der er i organisationen, og internt fungerer rapporten også som en opfølgning på, hvad der er foregået hen over året, fortæller den CR-ansvarlige.
En rapport i mindre bidder
Vi har prøvet at bygge rapporten op i mindre temaer, da de fleste jo sjældent læser en CSR-rapport fra ende til anden. Ideen er, at rapporten dermed kan bruges som en slags håndbog. Hvis der er et tema, som man har særlig interesse for, kan man lettere dele det via de sociale medier, når indholdet er brudt op, siger Mikkel Skott Olsen.
Også i forhold til medierne håber Velux Gruppen, at opbrydningen i mindre historier kan skabe øget interesse og nyhedsværdi. Videoklip, billeder med mere tjener yderligere til at få rapporten til at fremstå mere spiselig og levende.
Hvorfor er det vigtigt for jer at være et godt eksempel inden for CR-rapportering?
Vi har siden 1965 haft et mål om at være en mønstervirksomhed, så det er en indgroet del af kulturen hos os. Bæredygtighed fylder meget i vores strategi, så det er egentlig mere CR-aktiviteterne, vi gerne vil være førende i og ikke selve rapporteringen. Men rapporten er naturligvis et spejl af vores indsats, siger Mikkel Skott Olsen.
Læs også: Det Norske Veritas køber DS certificering
Bruger de sociale medier
For at sikre, at der bliver lagt mærke til CR-indsatsen hele året rundt, lægger virksomheden løbende mindre historier, der linker ind til CR-rapporten, ud på Facebook og LinkedIn, oplyser Mikkel Skott Olsen. Han fortæller, at vinduesproducenten har fået positiv respons på rapporten fra blandt andet CSR-professionelle og Velux Gruppens salgsselskaber.
Virksomheden sigter mod at forbedre rapporteringen år for år. I den kommende rapport for 2013 vil fokus ligge på at forfine måden, hvorpå de emner, der rapporteres om, bliver udvalgt, og hvordan man bedst kan vise omverdenen, hvordan koncernen arbejder for at leve op til at være en mønstervirksomhed.