Verdens første projekt med elektrificerede veje og eldrevne lastbiler

I det centrale Sverige er de sidste forberedelser i gang på teststrækningen for en eldrevet lastbil fra Scania, som skal køre under reelle trafikforhold. “Den er fantastisk støjsvag”, fortæller testchaufføren Therése Persson.

I løbet af en 2-årig testperiode vil den eldrevne lastbil udføre almindelige transportopgaver for Ernsts Express.

Blot et par dage før den officielle indvielse af verdens første teststrækning til eldrevne lastbiler under reelle trafikforhold emmer stedet af aktivitet. Der er netop tændt for strømmen til kablerne over den 2 km lange strækning på motorvej E16 uden for Gävle i det centrale Sverige, hvor en grønlakeret eldrevet lastbil fra Scania kører næsten lydløst frem og tilbage.

- Det føles fantastisk, at den elektriske lastbil nu er en realitet, og at den kan køre under reelle trafikforhold, udtaler Christer Thorén, som er Technical Project Manager i Scanias Hybrid Systems Development-afdeling.

Lastbilen kan oprette og afbryde forbindelsen

I løbet af den 2-årige testperiode vil den eldrevne lastbil udføre almindelige transportopgaver for Ernsts Express, som er en mellemstor logistikvirksomhed beliggende centralt i Sverige.

Lastbilen kan oprette og afbryde forbindelsen til de elektriske kabler over vejen, mens den kører. Når lastbilen kommer uden for den elektrificerede strækning, afbrydes pantografen (den mekanisme, som forbinder lastbilen med kablerne over vejen), og lastbilen drives derefter af biodieselmotoren eller den batteridrevne elmotor.

Ingen udledning af drivhusgasser

- Første gang jeg kørte i den eldrevne lastbil, oplevede jeg ikke den store forskel, hvad angår selve kørslen. Men når lastbilen kører i eldrift er der fuldstændigt stille i førerhuset, og det er en skøn oplevelse, fortæller Therése Persson, som er en af Ernsts Express-chaufførerne.

- For os hos Ernsts Express er det her et fantastiskt projekt at være en del af – at køre i en lastbil, som ikke udleder emissioner eller drivhusgasser. Indtil nu fungerer teknologien rigtigt fint. Det er en dejlig følelse at køre i lastbilen i total stilhed.

Udviklet af Scania og Siemens i samarbejde

Den eldrevne lastbil har en pantograf-strømaftager, som er monteret på rammen bag førerhuset. Denne såkaldte strømførende teknologi er udviklet af Siemens i samarbejde med Scania.

Pia Nilsson, som er Project Manager hos Siemens i Sverige, udtaler følgende: 

- Vores gennemprøvede teknologi fra jernbanerne betyder sammen med Scanias innovative løsninger i transportsektoren, at vi sammen kan udvikle nye og spændende løsninger som fx den elektrificerede vej og vores eHighway-koncept. En af teknologiens største fordele er, at den kan implementeres på allerede eksisterende veje.

Scanias Christer Thorén fortæller, at han er glad for samarbejdet med Siemens i forbindelse med projektet: 

- På kort sigt er vores forventning, at vi i løbet af testperioden på 2 år kan vise, at det er en god og pålidelig teknologi, og at den fungerer under reelle forhold døgnet rundt både sommer og vinter.

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie