Vi skal gå foran på bæredygtig turisme og events
Hvad har business events at gøre med bæredygtig turisme? Det er forbundne kar, lyder svaret fra direktøren for UNDP’s nordiske kontor i Danmark, og derfor har det stor betydning, at de begge udvikler sig i en bæredygtig retning
Når startskuddet til Responsible Business Events-konferencen lyder d. 30. oktober, bliver det med en paneldebat med et stærkt hold af internationale aktører inden for hotel- og eventbranchen med en enkelt undtagelse. Mellem dem vil nemlig sidde Camilla Brückner, direktør for UNDP’s Nordiske kontor i Danmark, der kan fortælle om Verdensmålene for bæredygtig udvikling og tilgang til turismeindustrien i de mest udsatte områder af verden.
Læs mere: Program for Responsible Business Events
UNDP har som FN’s største udviklingsprogram en helt central rolle i udbredelsen af Verdensmålene og hjælper lande med at implementere 2030-agendaen i deres nationale planer, en opgave der for mange lande kan virke uoverkommeligt kompleks. Og her har turisme en særlig placering i mange lande, da området er en vigtig brik i bestræbelserne på at fremme menneskelig bæredygtig udvikling, et skift mod vedvarende energiløsninger og mere bæredygtige samfund.
”Turisme omfatter spørgsmål, der rækker ud over selve sektorens grænser, og derfor har en bæredygtig udvikling af sektoren stor effekt på mulighederne for at opfylde Verdensmålene. Dette er faktisk det, der er nødvendigt for at gøre bæredygtig turisme til en vigtig drivkraft for dagsordenen frem mod 2030, især i de fattigste og mest sårbare lande,” siger Camilla Brückner.
Læs mere: UNDP’s nordiske kontor i Danmark
Verdensår for bæredygtig turisme
Med udpegningen af 2017 til FN’s verdensår for bæredygtig turisme for udvikling er der sat en tyk streg under sektorens betydning for en verdensudvikling i en bæredygtig retning. Og det med god grund. Turisme er i høj grad i vækst med en generel stigning af turister på 4% hvert år siden 2007. Sektoren står således nu for 10% af verdens BNP, og 30% af alle services, der eksporteres, er relateret til turisme; for mange udviklingslande er det den største eksport kategori. Som organisation, der er sat i verden for at understøtte bæredygtig vækst, befinder UNDP sig i orkanens øje, og det kan være dilemmafyldt, fortæller Camilla Brückner.
”Vi er rigtig glade for, der bliver sat fokus på turisme i år, da det har et stort potentiale for vækst, mindske fattigdom og beskyttelse af vores planet,” siger hun, men tilføjer, at det vel at mærke skal gøres på en forsvarlig måde: ”Vi må dog samtidigt ikke glemme at sætte fokus på de udfordringer, der også er forbundet med turisme, fx illegal handel med vilde dyr og reduktionen i biodiversitet.”
Læs mere: FN’s Verdensår for Bæredygtig Turisme for Udvikling
Hvordan så koblingen til business events i vores del af verden, hvor vi ikke har de udfordringer, som udviklingslandene har, kan man spørge. Men det er en præmis, Camilla Brückner ikke deler, og det har hun to grunde til. For det første har vi som velstående lande en forpligtelse til at gå foran og vise, at vækst i turisme i bred forstand og business events i specifik kan ske uden de negative følgevirkninger, som vi selv oplevede op gennem 70’erne og 80’erne, og som nu rammer udviklingslandene. For det andet er den vestlige verden langt fra i mål og man skal ikke være blind for den læring, vi får med os, når vi mødes i en bæredygtig setting, slår hun fast.
”Turismesektoren i vores del af verden er med til at sætte en standard for andre dele af verden og skubbe på udviklingen i en bæredygtig retning. Når vi er sammen på en konference eller messe, er det derfor ikke ligegyldigt, om råvarerne er produceret under hensyntagen til menneske- og arbejdstagerrettigheder og til biodiversiteten, hvad enten de er produceret herhjemme eller i udviklingslande. Derudover vil det være noget, vi tager med os, når vi kommer tilbage på kontoret, eller når vi senere selv rejser ud som turister.”
Så for Camilla er der en klar kobling mellem turisme og bæredygtige events, og på paneldebatten vil hun være ambassadør for, at de rige lande både selv har udfordringer for bæredygtig turisme, men samtidig at der er store muligheder i at forfølge bæredygtig turisme og agere rollemodel for andre lande.
Topprofileret program
På Responsible Business Events konferencen d. 30. oktober kan deltagerne hente viden, indsigt og inspiration på ni seminarer i et grid fordelt, så den indkøbsanvarlige, HR-manageren, CSR-chefen og ikke mindst Corporate Planneren får størst muligt udbytte alt efter, om de går efter ”Sustainable Growth Strategies”, ”New Green” eller ”Human”, eller de sidder i ”Management”, ”Procurement” eller ”Facilitation”.
Læs mere: Tilmelding til Responsible Business Events konferencen
Blandt de mange emner på dagen er:
• Brand activation
• Managing food resources
• Challenges for Responsible Procurement
• Efficient Meetings and ISO 20121
• Diversity as a driver
Og bag seminarerne står kapaciteter som MCI Group, Alexandra Institute, Ecolabelling Denmark, Sustainability GMIC, Unilever Food Solutions, Factlines og BC Hospitality Group for blot at nævne nogle.
Startskuddet for konferencen er et internationalt panel, som sparker Verdensmålene ind som dagens omdrejningspunkt. Foruden Camilla Brückner tæller panelisterne kapaciteter KoAnn Vikoren Skrzyniarz, CEO/Founder, Sustainable Brands, Inge Huijbrechts, Vice President Responsible Business, Carlson Rezidor Hotel Group, og Allan Agerholm, næstformand for HORESTA’s bestyrelse.