Viden til alle på CSR i Praksis
Med 8 seminarer på plads til at flankere paneldebat, striben af gæstetalere og perlerækken af praktiske cases lover CSR LINK fuld fokus på driverne på SMV’ernes CSR på CSR i Praksis-konferencen d. 2/6
Hvad har Dansk Industri, Peruse Company, Forum for Bæredygtige Indkøb, Røde Kors i Danmark, Chora Connection, Kooperationen og CSR LINK til fælles? - de stiller alle op på CSR i Praksis-konferencen som værter for seminarer, som stiller skarpt på driverne for SMV’ernes CSR.
Hos non-profit initiativet CSR LINK, der står bag konferencen, er stiftende partner Jens Prebensen meget taknemmelig for de mange organisationers indsats for at få bragt de spændende og lærerige seminarer på benene. ”Jeg føler det helt som på en Roskilde Festival. Vi har så mange gode tilbud på hylderne, at der er noget for enhver smag, og jeg vil tro, det vil være svært for mange at vælge, hvad de skal se. Man kan jo kun være ét sted ad gangen – så vil man være på flere seminarer på samme tid, må man møde flere fra virksomheden,” siger han med et smil og forklarer, hvorfor det godt kan betale sig at møde talstærkt op: ”Jeg tror godt, jeg kan garantere, at alle kan komme hjem med et guldkorn eller to og inspiration til forandring og forbedring i virksomheden. Og det er jo dét, vi kommer for: at få noget, som kan skabe værdi ’derhjemme’”.
8 stærke seminaremner
Lige så forskellige værterne for seminarerne er, lige så forskellige er seminarernes emner:
- UN Global Compact som driver for SMV'ernes CSR
- CSR som vækststrategi
- Få sorte tal på din grønne bundlinje
- Hvordan kan vi opbygge stærkere og mere værdifulde partnerskaber på tværs af sektorer?
- CSR - great for the Wood Industry
- Grøn omstilling og ressourceeffektivitet i krydsfeltet mellem leverandører og kunder – bundlinje og forretningsudvikling
- Styrk din CSR-indsats i samarbejde med socialøkonomiske virksomheder
- CSR and sustainability in the Fashion Industry
Seminarerne skal ses som små events i den store event og derfor har seminarværterne fået frie hænder til at sammensætte den time, seminarerne varer, fortæller Jens Prebensen. Det giver en enorm spændvidde i formaterne i seminarerne og samtidigt har værterne gjort meget ud af at invitere nogle stærke kapaciteter ind som cases. Hvem de nærmere er, må deltagerne selv forvisse sig om på CSR LINK’s hjemmeside, siger Jens Prebensen: ”Der er så mange gode navne, at det ikke er muligt at nævne dem alle, og det vil være unfair kun at fremhæve nogle få.”
Benhård prioritering nødvendig
Seminarerne ligger i to blokke med fire seminarer i hver, og med så stort et udbud, er man nødt til at vælge benhårdt, lyder Jens Prebensens råd.
”Lad os sige, du er i en tekstilvirksomhed med CSR i DNA’et og modermælken. På DI’s seminar om UN Global Compact får du værktøjer og gode råd til at komme i gang med dit arbejde med compacten, og Sara (CSR rådgiver i DI Sara Krüger Falck, red) fortæller om, hvad du får ud af at gå ind i det. I den næste blok kan du så vælge vores, CSR LINK, seminar om bæredygtighed inden for modeindustrien. Omdrejningspunktet for det seminar er unge designere og en super spændende kandidatafhandling fra CBS, som skubber til vores forestillinger om forretningsdrevet CSR.”
Viden for alle brancher
Jens Prebensen peger videre på, at der også er noget at hente inden for andre brancher: ”Kommer du fra f.ex. byggeindustrien kan du lægge ud med Peruse’s seminar ’CSR som vækststrategi’. Her kan du blandt andet møde Sunstone Capital, som fortæller om, hvorfor og hvornår de investerer i CSR-virksomheder. I den næste blok kan du så tage til ChoraConnections seminar om CSR og træindustrien. De har nogle særdeles spændende tanker om fremtidens bæredygtige byggeri, og hvordan særligt træ kan indgå i det. Det giver mening på mange planer, for når træ indgår i bygninger, bindes det CO2, træerne har optaget, over en meget længere periode, end hvis det bare brændes af.”
Er du indkøber, eller sælger du den offentlige sektor, er der også seminarer for dig, siger Jens Prebensen. ”Forum for Bæredygtige Indkøb står sammen med Miljømærkning Danmark for et seminar om, hvordan din virksomhed kan få afkast på sine grønne investeringer. Her øses der ud af de mange erfaringer, som netværket for miljømærkede indkøb og POGI (Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb, red) har gjort sig, og hvad leverandørerne skal gøre for at komme inden for i varmen hos de to grønne indkøbsnetværk,” oplyser Jens Prebensen og fortsætter: ”Men den ene side er, at man kan styrke sit marked med samfundsinvesteringer, den anden er, at grønne investeringer kommer direkte ind på bundlinjen og kan bruges i forretningsudviklingen. Det har Gate 21 opnået erfaringer med gennem deres Bæredygtig Bundlinje-projekt, og de er gået sammen med Håndværksrådet om et seminar, som du finder du i blok 2. Her handler det om at udvikle en grøn forretningsplan, som forbedrer energi- og ressourceeffektiviteten og oveni øger omsætningen og konkurrenceevnen.”
Partnerskaber løser globale udfordringer
Endelig er Jens Prebensen personligt glad for, at der er seminarer, som tager op, hvor meget der er at hente i partnerskaber: ”CSR kan en hel masse i forhold til almindelig forretningsdrift, og der er nærmest ingen begrænsninger for, hvad en virksomhed kan vinde ved at tænke sig ind i en samfundskontekst – eller hvor meget den kan tabe, hvis den ikke gør det. Men for mig at se er en af de allerstærkeste sider ved CSR, at det åbner op for at indgå i nye former for partnerskaber, partnerskaber som ingen ville tro var mulige for bare 10 år siden. Nu er de her for fuld styrke, og Røde Kors står i blok 1 for et seminar, hvor de sammen med Deloitte fortæller om et helt utroligt projekt om, hvordan man på tværs af sektorer kan udvikle effektive metoder til at løse humanitære og miljømæssige udfordringer globalt.”
Røde Kors’s seminar behøver dog ikke at stå alene, betoner Jens Prebensen: ”Vil du vide mere om partnerskaber, kan du i blok 2 fortsætte til Kooperationens seminar. Kooperationen har som erhvervsorganisation meget stærke bånd til socialøkonomiske virksomheder, og det er derfor meget naturligt det, der er omdrejningspunktet for deres seminar, men her ud fra den lidt uventede vinkel, nemlig at almindelige virksomheder kan styrke sin CSR-indsats og sit brand ved at gå samarbejde med de socialøkonomiske. Det handler ikke bare om win-win, men om win-win-win og så endda med et ekstra tvist, for det er en indsats, vi alle sammen vinder på.”
Et stærkt hovedprogram
Jens Prebensen understreger, at deltagere, der ikke er til seminarer, kan hente masser af viden i konferencens øvrige program, som med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe sætter fokus på ”Drivere for SMV’ernes CSR” gennem gæstetaler, paneldebat og konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencens hovedprogram byder således i sig selv på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.
Læs mere om konferencen og tilmeld på http://www.csr-link.dk/?page_id=1050