Lego: Virksomheder skal bidrage til beskyttelse af børns rettigheder

Når man producerer verdens bedste legetøj, ligger det lige for at fokusere på beskyttelsen af børns rettigheder. CSR.dk har talt med Kathrine Kirk Muff, som er chef for social ansvarlighed i Lego-koncernen, om arbejdet med børns rettigheder og om virksomhedens partnerskab med UNICEF.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerdegenerationsejer af Lego Koncernen, udvekslede måske byggetricks, da virksomheden og Unicef lancerede deres partnerskab ved en event i New York i marts 2015.

13.12.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er den særlige rolle virksomheder kan spille i forhold til børns rettigheder?

Vi virksomheder har et medansvar for at bidrage til en bedre verden for børn. Lego-koncernen påvirker børn på rigtig mange måder – eksempelvis som arbejdsgivere for børns forældre – hvor vi skal sikre ordentlige arbejdsforhold og løn. Vi påvirker det lokale og globale miljø, børn lever i – hvor vi vil undgå negativ indvirkning på miljøet. Og vi påvirker gennem vores produkter og markedsføring – hvor det handler om at sætte høje standarder og respektere og beskytte børn. Det gælder os, og det gælder andre virksomheder.

Udover selv at agere ansvarligt kan vi som virksomhed også være med til at drive opmærksomhed om ansvarlig virksomhedsdrift gennem det gode eksempels magt. I partnerskabet med UNICEF har vi forpligtet os til at dele den erfaring, vi opbygger på eksempelvis børns digitale sikkerhed.

Virksomheder kan også skabe opmærksomhed om selve UNICEFs arbejde for børn i kredse, hvor de kan have vanskeligt ved at nå ud på egen hånd. I vores 2016 partnerskabskampagne, Partners in Play, har vi eksempelvis netop aktiveret Lego-koncernens digitale platforme på sociale medier til at nå ud til mere end fem millioner mennesker med budskabet om, hvad leg betyder for børns tidlige udvikling, og fortalt om UNICEFs arbejde på området.

Hvordan hjælper jeres partnerskab med UNICEF jer med at arbejde for børns rettigheder i et virksomhedsperspektiv?

Som en vigtig stemme for børn globalt, er UNICEF her en relevant partner, der kan guide os til at gøre det endnu bedre.

Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører. UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn.

Sammen gør vi også generelt opmærksom på vigtigheden af, at flere virksomheder inkluderer børn i deres ansvarlighedsarbejde. UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration.

Hvordan organiserer I arbejdet med menneskerettigheder i Lego-koncernen, og hvordan passer jeres partnerskab med UNICEF ind i dette?

Konkret, er Lego-koncernens arbejde med menneskerettigheder forankret i vores Ansvarligheds- og Menneskerettighedspolitik. Den har fire fokusområder, som vores løbende risikovurderinger har vist er vigtige:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og bidrager med viden, og som knytter an til vores mission: at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden.
  • Ansatte - hvor vi har fokus på et godt arbejdsmiljø og sikkerhed samt arbejdstagerrettigheder.
  • Medarbejdere i vores forsyningskæde – hvor vores Code of Conduct sikrer ordentligt vilkår for de ansatte
  • Lokalsamfund – hvor vi gennem aktiviteter kan påvirke samfundet positivt – og hvor vi påvirker miljøet.

På hvert af de fire områder har vi afsat ressourcer til at sikre, at vi lever op til vores løfter og udstikker en strategisk retning i samspil med ledelsen og relevante områder af virksomheden. Det sikres også, at der er tilstrækkelig kapacitet i virksomheden – såsom compliance systemer, eskaleringsprocesser og træning. Og endelig monitorerer og rapporterer vi på fremskridt, både internt og i vores årlige CR-rapport.

Ansvarligheds- og menneskerettighedspolitikken offentliggjorde vi i 2013, ti år efter vi blev medlem af UN Global Compact, to år efter FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv blev lanceret og året efter vi havde erklæret vores opbakning til de ti ”Children’s Rights and Business Principles”. Vores samarbejde med UNICEF ligger i direkte forlængelse af disse forpligtelser.

Har I udført en egentlig due diligence på menneskerettighedsområdet og/eller lavet human rights impact assessments af en eller flere af jeres aktiviteter?

Ja, vi var meget tidligt ude med vores første impact assessment, som vi lavede tilbage i 2012 – en omfattende måling, der så både på tværs af vores forretning og anlagde et perspektiv på den fulde værdikæde. Dette gav os overblikket og ledte til vores ansvarligheds- og menneskerettighedsspolitik samt en strategi for, hvordan vi griber området an.

Vi er siden gået over til at lave mindre, målrettede impact assessments på de for vores forretning mest materielle områder – simpelthen fordi at komme mere i dybden og etablere en stærkere stakeholderinvolvering. Vi har f.eks. løbende fokus på:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og kommer med input.
  • Ansatte – hvor vi det seneste år har arbejdet med vurdering af arbejdstagerrettigheder, bl.a. i vores produktionsfaciliteter.
  • Medarbejdere i supply chain – hvor vi har et globalt Code of Conduct team, der arbejder målrettet på at måle og evaluere vores påvirkning og styrke vores leverandørers performance

Hvis andre virksomheder går og overvejer at lægge et fokus på børn i deres CSR-arbejde, hvilke gode råd kan du så give dem?

  1. Lav et grundigt forarbejde - evaluer, hvor virksomheden påvirker børn – eksempelvis gennem produkt, markedsføring, som arbejdsplads for deres forældre eller som fabrik, der påvirker det lokalmiljø hvor børn lever.
  2. Fokusere på områder, hvor I for alvor kan drive en reel forskel. For Lego-koncernen giver det mening at fokusere hvor vi gør – for andre kan det være på andre områder. Alle virksomheder er forskellige.
  3. Overvej et partnerskab med en relevant partner, der kan guide jer, så I ikke skal være eksperter på alt. I en globaliseret verden i hastig forandring møder børn mange forskellige virkeligheder – så det, der virker i én kontekst, virker ikke nødvendigvis i en anden.
  4. Lav et grundigt forarbejde med partneren – de to brands skal passe sammen - en mission der passer til hinanden, men samtidig forskellige kernekompetencer, der kan supplere hinanden i arbejdet mod missionen.
  5. Det tager tid at gøre det rigtigt og lave resultater. Hold ved, til partnerskabsprocesser og fælles sprog er etableret - sig, at vi tror på det her og på partneren. Og husk at det er i orden at lave fejl og lære undervejs. 

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

30.07.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

FN-værktøj skal styrke lige muligheder på arbejdspladsen

24.07.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka investerer i sikkerhed og trivsel

08.07.2025CSR.dk

Dansk gigant beskyldes for mafiametoder

08.07.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis støtter ferielejre for udsatte børn med nyvaskede tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Beierholm
Webinar
Udvidet producentansvar

Har du styr på det udvidede producentansvar?♻️ Sælger din virksomhed varer - og ved du egentligt, hvad det udvidede producentansvar betyder for jer?

Dato

19.08.2025

Tid

08:15

Sted

Online

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Bliv revisionsklar til din ISAE 3402-erklæring

Webinar med BDO

Dato

20.08.2025

Tid

12:00

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
DTU Executive MBA

A world-class Executive MBA to empower you and your organization

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs.