Lego: Virksomheder skal bidrage til beskyttelse af børns rettigheder
Når man producerer verdens bedste legetøj, ligger det lige for at fokusere på beskyttelsen af børns rettigheder. CSR.dk har talt med Kathrine Kirk Muff, som er chef for social ansvarlighed i Lego-koncernen, om arbejdet med børns rettigheder og om virksomhedens partnerskab med UNICEF.
Hvad er den særlige rolle virksomheder kan spille i forhold til børns rettigheder?
Vi virksomheder har et medansvar for at bidrage til en bedre verden for børn. Lego-koncernen påvirker børn på rigtig mange måder – eksempelvis som arbejdsgivere for børns forældre – hvor vi skal sikre ordentlige arbejdsforhold og løn. Vi påvirker det lokale og globale miljø, børn lever i – hvor vi vil undgå negativ indvirkning på miljøet. Og vi påvirker gennem vores produkter og markedsføring – hvor det handler om at sætte høje standarder og respektere og beskytte børn. Det gælder os, og det gælder andre virksomheder.
Udover selv at agere ansvarligt kan vi som virksomhed også være med til at drive opmærksomhed om ansvarlig virksomhedsdrift gennem det gode eksempels magt. I partnerskabet med UNICEF har vi forpligtet os til at dele den erfaring, vi opbygger på eksempelvis børns digitale sikkerhed.
Virksomheder kan også skabe opmærksomhed om selve UNICEFs arbejde for børn i kredse, hvor de kan have vanskeligt ved at nå ud på egen hånd. I vores 2016 partnerskabskampagne, Partners in Play, har vi eksempelvis netop aktiveret Lego-koncernens digitale platforme på sociale medier til at nå ud til mere end fem millioner mennesker med budskabet om, hvad leg betyder for børns tidlige udvikling, og fortalt om UNICEFs arbejde på området.
Hvordan hjælper jeres partnerskab med UNICEF jer med at arbejde for børns rettigheder i et virksomhedsperspektiv?
Som en vigtig stemme for børn globalt, er UNICEF her en relevant partner, der kan guide os til at gøre det endnu bedre.
Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører. UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn.
Sammen gør vi også generelt opmærksom på vigtigheden af, at flere virksomheder inkluderer børn i deres ansvarlighedsarbejde. UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration.
Hvordan organiserer I arbejdet med menneskerettigheder i Lego-koncernen, og hvordan passer jeres partnerskab med UNICEF ind i dette?
Konkret, er Lego-koncernens arbejde med menneskerettigheder forankret i vores Ansvarligheds- og Menneskerettighedspolitik. Den har fire fokusområder, som vores løbende risikovurderinger har vist er vigtige:
- Børn – hvor UNICEF guider os og bidrager med viden, og som knytter an til vores mission: at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden.
- Ansatte - hvor vi har fokus på et godt arbejdsmiljø og sikkerhed samt arbejdstagerrettigheder.
- Medarbejdere i vores forsyningskæde – hvor vores Code of Conduct sikrer ordentligt vilkår for de ansatte
- Lokalsamfund – hvor vi gennem aktiviteter kan påvirke samfundet positivt – og hvor vi påvirker miljøet.
På hvert af de fire områder har vi afsat ressourcer til at sikre, at vi lever op til vores løfter og udstikker en strategisk retning i samspil med ledelsen og relevante områder af virksomheden. Det sikres også, at der er tilstrækkelig kapacitet i virksomheden – såsom compliance systemer, eskaleringsprocesser og træning. Og endelig monitorerer og rapporterer vi på fremskridt, både internt og i vores årlige CR-rapport.
Ansvarligheds- og menneskerettighedspolitikken offentliggjorde vi i 2013, ti år efter vi blev medlem af UN Global Compact, to år efter FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv blev lanceret og året efter vi havde erklæret vores opbakning til de ti ”Children’s Rights and Business Principles”. Vores samarbejde med UNICEF ligger i direkte forlængelse af disse forpligtelser.
Har I udført en egentlig due diligence på menneskerettighedsområdet og/eller lavet human rights impact assessments af en eller flere af jeres aktiviteter?
Ja, vi var meget tidligt ude med vores første impact assessment, som vi lavede tilbage i 2012 – en omfattende måling, der så både på tværs af vores forretning og anlagde et perspektiv på den fulde værdikæde. Dette gav os overblikket og ledte til vores ansvarligheds- og menneskerettighedsspolitik samt en strategi for, hvordan vi griber området an.
Vi er siden gået over til at lave mindre, målrettede impact assessments på de for vores forretning mest materielle områder – simpelthen fordi at komme mere i dybden og etablere en stærkere stakeholderinvolvering. Vi har f.eks. løbende fokus på:
- Børn – hvor UNICEF guider os og kommer med input.
- Ansatte – hvor vi det seneste år har arbejdet med vurdering af arbejdstagerrettigheder, bl.a. i vores produktionsfaciliteter.
- Medarbejdere i supply chain – hvor vi har et globalt Code of Conduct team, der arbejder målrettet på at måle og evaluere vores påvirkning og styrke vores leverandørers performance
Hvis andre virksomheder går og overvejer at lægge et fokus på børn i deres CSR-arbejde, hvilke gode råd kan du så give dem?
- Lav et grundigt forarbejde - evaluer, hvor virksomheden påvirker børn – eksempelvis gennem produkt, markedsføring, som arbejdsplads for deres forældre eller som fabrik, der påvirker det lokalmiljø hvor børn lever.
- Fokusere på områder, hvor I for alvor kan drive en reel forskel. For Lego-koncernen giver det mening at fokusere hvor vi gør – for andre kan det være på andre områder. Alle virksomheder er forskellige.
- Overvej et partnerskab med en relevant partner, der kan guide jer, så I ikke skal være eksperter på alt. I en globaliseret verden i hastig forandring møder børn mange forskellige virkeligheder – så det, der virker i én kontekst, virker ikke nødvendigvis i en anden.
- Lav et grundigt forarbejde med partneren – de to brands skal passe sammen - en mission der passer til hinanden, men samtidig forskellige kernekompetencer, der kan supplere hinanden i arbejdet mod missionen.
- Det tager tid at gøre det rigtigt og lave resultater. Hold ved, til partnerskabsprocesser og fælles sprog er etableret - sig, at vi tror på det her og på partneren. Og husk at det er i orden at lave fejl og lære undervejs.