19.04.2018  |  Strategi & ledelse

Virksomheder stopper sult fra Flæsketorvet

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvad har producenter af pels, medier og katalysatorer til fælles? De vil arbejde for at nå FN’s verdensmål – fordi det er en forretningsmæssig nødvendighed.

- Valget stod mellem at hyre et konsulentbureau eller deltage i projektet ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”. For vi skal rykke på FN’s verdensmål. Det er en forretningsmæssig nødvendighed.

Sådan siger Jeppe Kallesøe, chef for forretningsudvikling i pelshuset Kopenhagen Fur. Han er en af repræsentanterne fra 21 meget forskellige virksomheder, der i to dage har været til workshop på Flæsketorvet i Kødbyen i København. Formålet: At ideudvikle og indhente viden, der kan gøre virksomhederne til bannerførere på forretningsudvikling, der bidrager til at opnå FN’s 17 verdensmål.

- Vi er verdens førende pelshus, men vi vil være verdens førende bæredygtige pelshus og skabe produkter, vores kunder ikke ved, de vil have. Blandt  vores primære kunder er kinesere, og for dem er kvaliteten det afgørende lige nu. Det vil det fortsat være, men vi vil skabe produkter med så positive egenskaber for verden, at de ikke vil undvære dem, siger Jesper Kallesøe. 

Læs også: Blog: 21 virksomheder bliver pionerer på bæredygtig udvikling

Det er vigtigt, at vi får sat mål op, der er så ambitiøse, at vi reelt ikke ved, om vi kan nå dem, og så skal vi specielt i vores forskningsafdeling bruge de ressourcer, der skal til, for at vi alligevel kan lykkes med det Jeppe Kallesøe, chef for forretningsudvikling i pelshuset Kopenhagen Fur

Se hvad øvrige deltagere ved bootcampen i Kødbyen vil med FN's verdensmål

Vil være på forkant

Han forventer, at de kinesiske kunder – ligesom mange andre – vil få øget opmærksomhed på bæredygtighed.

- Forureningsproblemerne er store i Kina, og i takt med velstandsstigningen, vil kineserne stille større krav til, at de produkter, de køber, ikke bidrager til forureningen. Pels er en naturlig og fornybar ressource, og vores produktion er født cirkulær.  Derfor er vi godt et bud på en løsning, der skaber mere bæredygtighed for modebevidste forbrugere, siger Jeppe Kallesøe.

Derfor var der for Jeppe Kallesøe god inspiration at hente i oplæg fra Carlsbergs bæredygtighedschef Simon Hoffmeyer Boas. Han fortalte om den lange proces, der har ført til bryggeriets berømte ”together towards zero” strategi, der inkluderer: 0 arbejdsulykker, 0 uansvarligt alkoholforbrug, 0 klimagasudledning og 0 vandspild.

- Det er ambitiøse mål, som er nemme at kommunikere. Det skal vi også have. Det er vigtigt, at vi får sat mål op, der er så ambitiøse, at vi reelt ikke ved, om vi kan nå dem, og så skal vi specielt i vores forskningsafdeling bruge de ressourcer, der skal til, for at vi alligevel kan lykkes med det, siger Jeppe Kallesøe.

Læs også: Danske fyrtårne tjener penge på bæredygtig udvikling

Tegneserier kan også hjælpe verdensmål

Blandt de øvrige 20 virksomheder til workshoppen var også Egmont, der blandt andet står bag Nordisk Film, norsk TV 2, Lindhardt og Ringhof, og godt 700 magasiner som blandt andre tæller Anders And, Basserne, Euroman, Alt for damerne og en lang række andre medier. Herunder læringsmidler til bl.a grundskoler, hvor verdensmål nr. 4 om kvalitetsuddannelse i forvejen er tænkt ind.

-  Vi ser store muligheder for bedre uddannelse gennem digital læring, og det har vi arbejdet med i et stykke tid. Blandt andet via vores bøger men også via oplysning om pirateri og kopiering.

Derudover er Egmont Fonden aktiv gennem sine almennyttige aktiviteter, der støtter anbragte børn og unge samt har en indsats mod ordblindhed. 

- Her bruger vi mål nummer 4, “at alle børn i 2030 skal have adgang til kvalitetsuddannelse, som vores officielle mål. Desuden gør Egmont en del på mål nummer 12 om ansvarligt forbrug og produktion, hvor vi blandt andet er meget grundige i vores audit af udenlandske samarbejdspartnere på produktion, så vi sikrer, at miljøregler, arbejdsmiljø, menneskerettigheder og andre forhold er i orden, forklarer juridisk direktør i Egmont Helle Bjørnskov Fischer. 

Men hun ser gerne, at mediekoncernen bliver endnu mere aktiv omkring verdensmålene, og at de bliver fast forankret i koncernens mange nicher.

- Det er en udfordring for os, at vi har så mange forretninger, der laver meget forskellige ting. Men nu har jeg fået inspiration og blod på tanden til at kunne gå hjem og holde en workshop med de relevante medarbejdere i organisationen, så vi kan blive mere konkrete på, hvordan vi som virksomhed kan bidrage. Og så har jeg også fået et par gode kontakter med hjem fra workshoppen, som vi måske skal samarbejde noget mere med, fortæller Helle Bjørnskov Fischer.

Læs også: 0-moms på medier forvrider markedet 

Bred interesse

Workshoppen i Kødbyen blev ledet af DI’s chef for international virksomhedsrådgivning Jacob Kjeldsen. Han glæder sig over den brede forsamling af virksomheder, der har valgt at deltage i projektet, som er finansieret af Industriens Fond. Virksomhederne tæller -  udover Kopenhagen Fur og Egmont - også katalysatorproducenten Haldor Topsøe, juiceproducenten Orana, Roskilde Festival og 16 andre vidt forskellige virksomheder.  

- Der er stort engagement og store ambitioner fra alle de deltagende virksomheder. Det er tydeligt, at de kan se, at verdensmålene bliver en nødvendig del af deres forretning i de kommende år, og vi glæder os til at kunne trække resultater ud af processen til gavn for en bredere kreds af virksomheder, siger Jacob Kjeldsen.

Læs også: Firmaer skal ud og fange de unge

Fakta

”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”

Projektet er støttet af Industriens Fond med 5,25 mio. kr. og udvikler ny viden og nye metoder, der integrerer bæredygtighed i virksomhedernes produktion og værdikæder til gavn for eksporten i hele dansk erhvervsliv. Det skal ske gennem konkrete udviklingsforløb, der også skal fungere som inspirerende cases.

De forskellige cases skal, sammen med viden fra eksterne samarbejdspartnere, være et centralt afsæt for information og kommunikation til hele dansk erhvervsliv og samlet set skal projektet demonstrere og inspirere til, hvordan der kan skabes profitable nye forretningsmodeller og løsninger rettet mod et eller flere af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

Projektet har bred appel og henvender sig til alt fra små start-up virksomheder, som har relevante innovative teknologier, til de globale, danske virksomheder, som har tyngde og kapacitet til at trække større og mere langsigtede projekter.

Læs mere og følg med på projektets LinkedInsiden "Fra filantropi til forretning"

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere