Virksomheder tænker samfundsansvar ind i firmagaven

En række virksomheder har valgt at støtte op om firmagavekonceptet ’Afrikakurven’, hvor kaffe, vin og chokolade gør en stor forskel for lokalbefolkningen i tre afrikanske lande.

Gennem Afrikakurven kan virksomheder give medarbejdere og kunder en unik gave og samtidig gøre en forskel for udsatte i Afrika..

13.07.2017

Sponseret

NGUVU

”Vi oplever rigtig stor interesse omkring Afrikakurven. Mange virksomheder vil gerne give medarbejderne og kunderne en helt unik gave, der både smager virkelig godt og gør en konkret forskel for mange personer i Kenya, Etiopien og Sydafrika”, fortæller Rune Sandholt, der er en af initiativtagerne til det samfundsansvarlige firmagavekoncept.

Rune Sandholt fortæller, at Solar Danmark, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor og Ferring Pharmaceuticals er nogle af de virksomheder, der har Afrikakurven med som en af valgmulighederne, når medarbejderne skal vælge julegave i år.

Bag om Afrikakurven

Det er fire virksomheder med fokus på socialt iværksætteri, der er gået sammen om Afrikakurven.

Selve kurven er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling, mens kaffen fra ’Coffeprint-Impact Roasters’ er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.

Rune Sandholt fortæller, at der med Afrikakurven følger en kommunikationspakke, som eksempelvis kan bruges til at øge engagementet blandt medarbejderne op til jul.

”Vi synes, at det er vigtigt, at fortælle historierne bag Afrikakurven, så virksomhederne kan vise, at det ikke er en helt almindelige gave, de giver. Hvad betyder det for en enlig mor i Afrikas største slum, at hun nu er sikret arbejde, så hun kan forsørge sig selv og sine børn? Hvorfor har det en langvarig effekt, at skolebørn i Etiopien får adgang til rent drikkevand? Historierne viser, at virksomheder gennem deres indkøb kan gøre en forskel, der rækker langt”.

Vil du vide mere om Afrikakurven, så skriv til Rune Sandholt på rs@nguvu.dk eller ring på 51398247.

08.03.2024NGUVU

Sponseret

Kvindernes Kampdag: Kvindelige kaffebønder i Kenya kæmper for bedre vilkår og mod klimaforandringer

22.01.2024NGUVU

Sponseret

Nye træer giver mere end skygge

06.11.2023NGUVU

Sponseret

Kaffevirksomhed styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.10.2023NGUVU

Sponseret

Virksomheder styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.08.2023NGUVU

Sponseret

Klimaforandringer rammer kaffefarmere

12.06.2023NGUVU

Sponseret

Mød kaffefarmer Miriam