Virksomhederne skal levere en ny slags godt liv

Verden over har mennesker stort samme forestillinger om, hvad et godt liv skal indeholde. Og de vil mægtig gerne have hjælp fra virksomhederne til at opnå det.

07.07.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Uanset om man spørger 1.000 voksne amerikanere, 1,000 personer i hvert af 21 lande eller gennemgår 5.000 instagramkonti for forestillinger om det gode liv, så når man frem til nogenlunde samme svar. Også uanset alder, geografi og politisk overbevisning.

Det handler om at være i kontakt med andre mennesker og naturen, at være sund og rask, at beskæftige sig med noget, man synes er meningsfuldt og at have frihed til selv at vælge – og tid til at nyde – sit liv. Det handler til gengæld ikke om at kende forskel på dem og os og passe på det, der er vores.Og da slet ikke om at eje mere, bo større, tjene flere penge, købe mere.

Ifølge Richard Notarianni fra det verdensomspændende reklame- og brandingbureau Havas, er det et fundamentalt skift.

”Vi har solgt stort set den samme idé om det gode liv siden 2. verdenskrig. Det var defineret ved at større var bedre, solokørsel, brug og smid væk, store portioner, og jeg vil have, og det skal være nu. Men det holder ikke længere. Vi går fra ”living bigger” til ”living better”, og den udgave af det gode liv handler om at have flere menneskelige forbindelser, at nyde rejsen med andre, at passe på tingene, at vide, hvad man spiser og mindre forbrug,” sagde han under Sustainable Brands’ konference i Detroit i maj 2017.

Det gode livs komponenter

De tre undersøgelser som denne artikel nævner, formulerer hver især indholdet i det gode liv i fire hovedpunkter.

Havas og World Business Council for Sustainable Development’s The Good Life Playbook 2.0 definer fire prioriteter:

1. Familie og hjem – vi vil gerne hjem til andre

2. Tid til at sætte farten ned – travle liv leder efter mere frihed

3. Rejsen i sig selv betyder noget

4. Balance mellem arbejde og resten af livet

Sustainable Brands og Harris Poll’s helt nye survey peger på fire elementer i den nye forståelse af det gode liv:

1. Balanced Simplicity – enkelhed, balance, sundhed og lykke

2. Meaningful Connections: med mennesker, med fællesskaber og miljøet – herunder naturen

3. Personal Goals: job og uddannelse skal give mening snarere end mange penge

4. Financial Independence: ikke mangle penge og muligheden for at nyde dem man har.

BBMG og GlobeScans internationale undersøgelse viser, at det, der betyder noget, er:

1. At være sund og have det godt

2. Økonomisk sikkerhed og et godt job

3. Meningsfulde forbindelser til andre

4. En følelse af at have et formål med sit liv

Store forventninger til virksomhederne
Hvad skal virksomhederne så gøre? Forventer folk, at de skal bidrage til deres forestilling om det gode liv? Det kan man vist roligt sige, at de gør.

For det første fordi alle undersøgelser af tillid til forskellige institutioner viser, at folk i store træk har opgivet tanken om, at de nationale regeringer kan bidrage med noget i forhold til udviklingen af bedre liv og mere bæredygtige samfund. De har heller ikke den store tillid til globale virksomheder, men de anser dem dog for at have potentialet til at bidrage til en positiv udvikling.

I rådgivervirksomheden BBMG og analysefirmaet GlobeScans internationale survey siger 60 procent af de 16.000 deltagere, at ”brands” – om det så er virksomheder eller enkelte produkter – har betydelig indflydelse på muligheden for at skabe det gode liv.

I Sustainable Brands og analysevirksomheden Harris Polls’ amerikanske undersøgelse siger 51% af deltagerne, at de tror på, at virksomheder går op i at hjælpe forbrugerne med at opnå det gode liv, men 65% af dem synes ikke, at virksomhederne i dag har produkter, som kan hjælpe dem med dét projekt.

Ingen nemme svar
Desværre stopper det enkle budskab her. For mens forbrugerne taler om brands’ potentiale og gerne vil involvere virksomhederne, så ved de ikke, hvad de vil have. De er også sjældent villige til at betale ekstra for det, de siger er vigtigt.

Det er, ifølge Erica Parker fra Harris Poll, bare ærgerligt.

”Det er ikke der, I skal lede efter business casen. Den ligger i loyalitet og ikke mindst i at få tilladelse til at repositionere jer selv i forhold til at være en troværdig deltager i en attraktiv fremtid og det gode liv,” sagde hun ved Sustainable Brands-konferencen i Detroit.

Hun pegede f.eks. på, hvordan virksomheden CVS gerne ville skifte identitet væk fra at blive opfattet som en ”drugstore” og henimod at være en sundhedsforretning – i bred forstand. For at det skulle være troværdigt var de nødt til at fjerne alle tobaksprodukter fra hylderne. Så det gjorde de.

”Forbrugerne kan ikke formulere, hvad de gerne vil have, så I skal lade jer inspirere af de virksomheder, der allerede har knækket koden til bæredygtige, værdibaseret vækst,” afsluttede hun.

To positioner
GlobeScan og BBMG’s mænd på scenen i Detroit var klar med nogle overordnede bud på, hvad virksomheder kan gøre – hvis de vil med på turen. Og det bør de nok ville, for ellers ender man som en slags kollivare, som ingen har et forhold til, lød det. Man er simpelthen nødt til at stå for noget.

Raphael Bemporad fra BBMG forklarede, at der er to overordnede positioner at vælge mellem: Aspirational og Advocate (hhv. visionsdrevet eller aktivist). Se figur 1.

Og så er det ellers med at komme i gang med at lytte. For betydningen af de meningsfulde forbindelse til andre gælder også mellem forbrugerne og dig og dit brand/din virksomhed. Som Richard Notarianni sagde i Detroit:

”Et af de stærkeste budskaber, vi får fra vores undersøgelser, er, ”jeg vil vide, at min mening tæller”. Så vi skal ikke til at ordinere den nye udgave af det gode liv til folk. Vi skal kke skubbe flere opskrifter ud. I stedet skal vi lytte. Vi skal lade folk fortælle os, hvad det gode liv er, og så kan virksomhederne spejle den fortælling i deres produkter."

Det Gode Liv i København
”Redefining the good life” er rammen for Sustainable Brands’ arbejde i år og de næste to år. Den 30. oktober til 1. november afholdes konference i København med samme hovedtema. Har du en historie at fortælle, er der stadig plads i programmet

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København