Volkswagen investerer stort milliardbeløb i elbiler
Flere og flere kunder stiller i dag strengere krav til deres biler. Det har fået Volkswagen-koncernen til at reagere, hvorfor man i øjeblikket er ved at foretage et massivt skifte fra forbrændingsmotorer til elmotorer.
Hos Volkswagen (VW), der er verdens største bilproducent, vil man investere over 150 milliarder kroner på udvikling af elbiler. De fleste af pengene skal gå til bygning af fire fabrikker, der skal producere batterier, fortæller VW i en pressemeddelelse.
Læs også: Virksomheder til EU: I skal fortsat være klimafrontløbere
Udmeldingen er det seneste eksempel på det massive skifte, der i øjeblikket foregår i bilindustrien, hvor man går væk fra de forurenende forbrændingsmotorer og i stedet satser på især elmotorer.
80 nye elbiler inden 2025
Volkswagen står bag bilmærker som Audi, Bentley, Seat, Skoda, Porsche og selvfølgelig VW, og målt på salg gør det den tyske gigant til verdens største bilproducent.
Ifølge den nye strategi skal Volkswagen-koncernen lancere i alt 80 nye elbiler inden 2025. Det hidtidige mål var ti styks.
Derudover skal der inden 2030 være en version med elmotor af alle bilproducentens cirka 300 modeller, fortæller Matthias Müller, der er koncernens bestyrelsesformand.
Flere lande stiller strengere miljøkrav
Bilindustriens massive skift fra forbrændingsmotorer til elmotorer må siges at komme på et belejligt tidspunkt. Således har flere lande for nyligt udarbejdet strammere miljøkrav for diesel- og benzindrevne biler.
I Kina kunne man ifølge DR for nylig meddele, at man arbejder på at udfase biler med forbrændingsmotorer inden for ”den nærmeste fremtid”. I Storbritannien og Frankrig har man tidligere annonceret, at man vil forbyde disse i 2040.
Ifølge Matthias Müller sker bilindustriens skift blandt andet på baggrund af kundernes strenge krav:
”Kunderne vil have rene biler. Folk vil have ren luft, og vi vil give vores bidrag til det”, siger han.
Stadig lang vej igen
Selvom VW og de andre bilmærker satser milliarder på udvikling af elmotorer, har man ikke tænkt sig at slukke for den gamle forbrændingsmotor endnu, skriver DR.dk.
Ifølge flere analytikere er der også lang vej igen, før der er sat et effektivt og dækkende netværk af ladestationer op i for eksempel Europa.
Læs også: Volkswagen sætter ind mod miljøpåvirkninger
I den forbindelse oplyser Matthias Müller også, at der bliver en overgangsperiode, hvor elmotorer og forbrændingsmotorer vil komme til at køre side om side.
- EL