WEF hylder de cirkulære virksomheder
I løbet af sit topmøde i sidste uge uddelte World Economic Forum priser til de virksomheder, der har været bedst til at indarbejde tankerne omkring den cirkulære økonomi og vugge-til-vugge-principperne.
Bæredygtighed er et princip, rigtig mange virksomheder og organisationer har fået øjnene op for og efterhånden arbejdet med i en del år. Cirkulær økonomi, zero waste og Cradle-to-cradle er for nogle selskaber det næste skridt, om end ikke i samme omfang. Endnu i hvert fald.
Læs også: WEF-pris til Hollywoodstjerne: DiCaprio taler for grøn energi
For at skabe opmærksomhed om de cirkulære tanker fokuserede World Economic Forum på sit årsmøde i Davos i sidste uge nemlig på netop disse principper ved at uddele The Circulars Awards til en stribe virksomheder i syv forskellige kategorier. Det skriver Fortune.
En af vinderne var den amerikanske virksomhed Optoro, der arbejder med at reducere spild i returkæder for detailbutikker og forhandlere med julehandlen som omdrejningspunkt. For hvad sker der egentlig med alle de gaver, der skal byttes i tiden efter juleaften/-morgen?
En ganske stor mængde – omkring 30 procent – ender simpelthen med at blive smidt ud, fordi det ikke kan betale sig at gøre det klar til at blive sat tilbage på hylden. Det estimeres, ifølge Fortune, at koste industrien svimlende 260 mia. dollars (over 1.800 mia. kr.) om året i håndtering og tabt indtjening – foruden en væsentlig miljøbelastning.
Fra skrald til værdi
Det har Optoro sat sig for at gøre noget ved, og derfor indsamler, tester og sorterer virksomheden returvarer i stor stil og finder en måde at gensælge til en fair pris. Virksomheden samarbejder med 20 af de største detailkæder i USA og regner i år med at håndtere 25 mio. enheder, mere end dobbelt så meget som sidste år. For en kunde har det betydet en besparelse på 60 procent affald 20 procent CO2.
For sine anstrengelser modtog Optoro The Ecolab Award for Circular Economy Enterprise for at ‘ændre detailhandlernes syn på deres overskudslagre. I stedet for at betragte det som affald og en udgift, hjælper Optoros cirkelfokus med at se det som en værdikilde’, som det hedder i begrundelsen.
Læs også: Flere virksomheder ser lyset i den cirkulære økonomi
Konkurrencen tiltrak over 200 indstillede fra 36 lande. Blandt de øvrige vindere kan nævnes Phillips (cirkulære salgskriterier), Veolia (cirkulære strategier til at forlænge produktlivscyklusser og forbedre spildevandshåndtering og energieffektivitet) og Canon (lukket kredsløb for printerpatroner siden 1992, genanvendelsesprogram i 24 lande).