Whistleblower-ordninger i kraftig vækst

Voksende krav om etisk og ansvarlig virksomhedsdrift gør, at flere og flere danske virksomheder ønsker at implementere en whistleblower-ordning, som afslører brud på regler og lovgivning i organisationen. Et grundigt forarbejde er en forudsætning for, at ordningerne bliver et værdifuldt værktøj, lyder det fra ekspert.

Antallet af danske virksomheder, der har implementeret en whistleblower-ordning bliver mere end fordoblet i år, viser tal fra datatilsynet..

25.07.2011

CSR.dk

Flere af Danmarks største virksomheder som Mærsk, Coloplast og Vestas har i de seneste år etableret såkaldte whistleblower-ordninger, der giver medarbejderne mulighed for anonymt og fortroligt at rapportere om overtrædelser af lovgivning eller interne regler i virksomhedens organisation. Og nye tal fra Datatilsynet viser, at det ikke kun er C20-virksomhederne, der ønsker at etablere en ordning, som sikrer, at uheldige sager bliver spottet og behandlet internt.

I marts havde Datatilsynet godkendt 45 whistleblower-ordninger, mens hele 55 nye var under anmeldelse. Altså bliver det samlede antal af ordninger mere end fordoblet i løbet af 2011.

Christian Honoré, der er partner i revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG mener, at den stigende interesse for at etablere whilsteblower-ordninger skyldes, at virksomheder i dag skal dokumentere, at de driver en ansvarlig forretning.

”Virksomhedernes eksterne stakeholdere forventer, at en række krav indenfor blandt andet miljø, etik og menneskerettigheder bliver overholdt. Og i takt med at virksomhederne bliver mere og mere globale, bliver det også sværere og sværere at kontrollere, om alle i organisationen har samme opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert. Derfor ser vi, at et stigende antal virksomheder bruger whistleblower-ordninger som et værktøj til at sikre, at virksomhedens code of conduct bliver overholdt.”

Christian Honoré tilføjer, at det også har pustet til væksten i ordningerne, at det i seneste version af ”Anbefalinger for god selskabsledelse” bliver anbefalet, at virksomhedens ledelse tager stilling til, om det er en god idé at etablere en whistleblower-ordning, som led i den overordnede risikostyring.

Kommunikationen er vigtig

Før man som virksomhed går i gang med at implementere en whistleblower-ordning, er der dog en lang række overvejelser, som man skal tage stilling til, mener Brian Christiansen, der i dag er partner i PwC og tidligere, som Novo Nordisk-medarbejder, var med til at implementere virksomhedens Whistleblower-ordning.

Han fremhæver først og fremmest, at det er en forudsætning, at virksomheden har formuleret en Code of Conduct. For hvis ikke, der er klare etiske regler på plads, er det svært at fastslå, hvornår de er blevet brudt. Dernæst mener Brian Christiansen, at det er meget vigtigt, at ordningen bliver gjort spiselig for medarbejderne.

”I vores del af verden er en whistleblower i manges øjne lig en sladderhank. Så det er vigtigt, at indførelsen af ordningen bliver kommunikeret rigtigt. Man skal forklare medarbejderne, at ordningen skal ses som en ekstra ventil, som ikke er indført, fordi man stoler mindre på dem. Det skal også gøres helt klart, hvilken type henvendelser, ordningen skal bruges til - og at almindelige dagligdags problemer naturligvis fortsat skal diskuteres med nærmeste leder,” siger Brian Christiansen og tilføjer, at det også er værd at overveje, om man skal bruge et andet ord en whistleblower-ordning:

”For nogle har ordet ”whistleblower” en meget negativ klang. ”Compliance hotline” eller ”Integrity helpline”, lyder mere positivt og løsningsorienteret, ”pointerer han.

Intern eller ekstern?

Ifølge Brian Christiansen er der også en række driftmæssige overvejelser, der er vigtige at få på plads på et tidligt stadie. Blandt andet om man selv vil administrere ordningen, eller om man vil bruge en ekstern partner.

”Fordelene ved en intern løsning er, at du kan afvise simple anklager eller påstande, fordi du kender organisationen, og du ved en masse, som i hænderne på en ekstern partner risikerer at blive problematiseret unødvendigt. Til gengæld er der typisk større tillid til, at en ekstern løsning er 100 procent anonym. Derudover er der med en ekstern løsning altid nogen til at besvare telefonen eller evt. en mail. Det slipper virksomheden for selv at bruge resurser på,” siger Brian Christiansen, som mener, at den enkelte virksomhed selv må vurdere hvilken løsning, der passer bedst til organisationen.

Overvejelserne er altså mange og resurseforbruget stort, når en velfungerende whistleblower-ordning skal stables på benene, men Brian Christian vurderer alligevel, at fordelene er langt større end ulemperne.

” Det er min klare oplevelse, at whistleblower-ordninger virker. Specielt i større virksomheder, hvor organisationen er stor, kompleks og geografisk spredt, vil en whistleblower-ordning oftest give positive resultater. Med stor diversitet og geografiske spredninger følger nemlig altid udfordringer i forhold til uetisk gøren og laden blandt medarbejdere eller leverandører. Alt andet er naivt at tro.”

www.csr.dk/strategi

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024CSR.dk

Bureaukratiet hæmmer den grønne omstilling

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

19.11.2024CSR.dk

Manglende klimasikring kan koste dyrt

18.11.2024CSR.dk

Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene

15.11.2024CSR.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V