WindowMaster lancerer kampagne om hvordan indeklima påvirker studerende, medarbejdere og patienter

WindowMaster, en førende clean-tech virksomhed der arbejder med indendørs klimakontrol, løftede i dag sløret for deres nye globale kampagne ”Compliant with the Future”. Kampagnen understreger hvordan intelligent kontrol af indeklima og frisk luft i forske

Compliant with the Future.

WindowMasters nye kampagne Compliant with the Future (Kompatibel med Fremtiden), som blev lanceret i dag, retter blikket mod fremtidens intelligente bygningsdesign, og hvordan denne kan hjælpe med at forbedre de mange indeklimaproblemer, der findes på verdensplan. Kampagnen har to primære formål; at øge fokus på vigtigheden af et sundt indeklima, og at understrege at indeklimaet i høj grad kan forbedres med intelligente styresystemer, der tager højde for faktorer så som CO2 niveau inde i bygningen, temperaturen inde og ude og udendørs vejrforhold, for dermed at bruge disse data til at kontrollere det indendørs klima på en naturlig og energirigtig måde.

Når nogen siger ’lad os få noget frisk luft’ så bliver det ofte forbundet med de sunde fordele, som den friske luft udenfor afføder. Det gør os friske, og adskillige studier har allerede påvist de mange gevinster ved frisk luft for vores sundhed og kognitive ydeevne. Ikke desto mindre er det et faktum, at vi tilbringer i gennemsnit 90% af vores tid inden døre. Derfor er der et afgørende behov for at skabe indendørsklimaer, der er i stand til at give tilsvarende fordele for bygningens brugere, som dem de opnår ved at indånde den friske luft udenfor. Men også at tydeliggøre, at et utilfredsstillende indeklima kan påvirke vores sundhed og præstationer direkte negativt”, udtaler Erik Boyter, CEO hos WindowMaster.

Tre specifikke segmenter er blevet udvalgt som særlige fokusområder i denne kampagne, nemlig skoler, hospitaler og kommercielle bygninger (som f.eks. kontorer). De tre fokussegmenter repræsenterer steder, hvor de fleste af os tilbringer størstedelen af vores dag. Det blev derfor anset for vigtigt at demonstrere, hvordan optimale indendørsforhold kan opnås i netop disse områder.

Kampagnen er i høj grad funderet på videnskabelige argumenter. Undersøgelser der har kigget på sammenhængen mellem luftkvalitet og sundhed, har blandt andet konkluderet, at studerende i gennemsnit forbedrer deres præstationer med mellem 2,8% og 15%, opnår et højere koncentrationsniveau, og nedbringer fraværet med 3,2%, hvis de arbejder i friske, velventilerede klasselokaler med et godt indeklima. Ligeledes har undersøgelser publiceret i Harvard Business Review fundet en tydelig sammenhæng mellem et dagligt ringe indeklima i kontorer og medarbejderproduktivitet. Resultaterne indikerer, at medarbejdere er 5%-6% mere produktive (andre har fundet forbedringer i produktiviteten på op til 11%), når luftkvaliteten beskrives som god. På hospitaler ventileres der ofte via mekaniske anlæg, der genbruger og filtrerer den eksisterende luft. Men man har fundet ud af, at dette har en afgørende rolle for spredning af resistente bakterier, hvilket der er et typisk problem på hospitaler, og undersøgelser har vist, at sengeafsnit med mekanisk ventilation indeholder flere skadelige bakterier end i de afsnit der er naturligt ventileret.

Det er dette enorme potentiale for at udnytte et klogt system til at monitorere indendørsforhold og automatisk kontrollere klimaet indenfor med frisk, naturlig luft, der har sat gang i Compliant with the Future. Det er ydermere WindowMasters ambition at fortælle hvordan dette kan opnås på en simpel og energirigtig måde, som gør løsningen kompatibel med fremtiden både i forhold til det menneskelige helbred og miljøet.

Til kampagnen har WindowMaster udviklet tre online videoer og en social medie kampagne såvel som en teaservideo, der allerede florerer de sociale medier. De tre videoer viser et hospital, et gymnasium og et kontor, som hver især fokuserer på et intelligent system, der kontrollerer indeklimaet og monitorerer bygningen og dens omgivelser for at kunne skabe de allerbedste betingelser inden døre via automatisk naturlig ventilation og andet udstyr, der har en indflydelse på indeklimaet som f.eks. solafskærmning. Den første af de tre videoer (om skoler) blev frigivet denne uge, og bliver efterfulgt af de sidste to videoer om kontorer og hospitaler inden for de kommende uger.

Lanceringen af Compliant with the Future sker på et spændende tidspunkt for WindowMaster, som for øjeblikket oplever en voksende efterspørgsel på globalt plan. Et stigende antal bygningsejere, arkitekter og ingeniører har fået øjnene op for at bygge nyt eller renovere med grønne ambitioner og velvære for øje. Det er estimeret, at indendørs luftkvalitet kan lede til en signifikant økonomisk gevinst set i relation til sundhedsudgifter, og øget omsætning grundet den øgede produktivitet. Dermed er intelligente systemer til kontrol af indeklima med naturlig ventilation favorabelt på flere parametre, og et naturligt valg til fremtidige byggeprojekter grundet de mange fordele for både sundheden, miljøet og økonomien.

Besøg kampagnesiderne for mere information

Læs om skolesegmentet

Læs om hospitalssegmentet

Læs om kontorsegmentet

24.05.2022WindowMaster

Sponseret

WindowMaster sætter klare mål for miljøaftryk

12.08.2019WindowMaster

Sponseret

Dansk cleantech virksomhed barberer 69% af plasticforbruget

02.04.2019WindowMaster

Sponseret

Vi støtter fortsat FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling

07.03.2019WindowMaster

Sponseret

Donation til et skoleprojekt i Indien

07.03.2019WindowMaster

Sponseret

WindowMaster afslører baggrunden for sponsoratet af AGF

23.11.2018WindowMaster

Sponseret

Nyt whitepaper løser paradoks i byggeindustrien