Bad Company Awards 2009 uddelt til greenwashere
Den globale forbrugerorganisation Consumers International (CI) har uddelt årets Bad Company Awards. I anledning af...
Den globale forbrugerorganisation Consumers International (CI) har uddelt årets Bad Company Awards. I anledning af klimatopmødet er fokus i år på greenwashing, hvor virksomhederne Audi, Microsoft, EasyJet og British Petroleum får priser.
Audi, Microsoft, EasyJet og British Petroleum har i år fået den tvivlsomme ære at modtage de såkaldte Bad Company Awards, som for tredje gang uddeles af CI, der har 220 medlemsorganisationer i 115 lande, heriblandt Forbrugerrådet i Danmark, skriver markedsføring.dk. Virksomhederne vinder for deres greenwashing, som er kommunikation, der rummer falske eller stærkt overdrevne påstande om de miljømæssige fordele ved et produkt, en service eller en virksomhed. Organisationens formål er at henlede opmærksomheden på misbrug af forbrugernes rettigheder i hele verden.
Med de globale klimaforhandlinger godt i gang i København ønsker vi, at Bad Company Awards 2009 er med til at skabe opmærksomhed om behovet for korrekte miljøinformationer om de produkter og ydelser, vi køber. Og dette års Bad Company Awards viser, at selv nogle af verdens største mærker svælger i greenwashing, siger Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet og leder af CI´s delegation under klimatopmødet:
Audi vinder for med en reklamekampagne at påstå, at den nye diesel A3 er ren og ikke skader miljøet. Og for at konkludere, at kørsel med bilen er lige så grønt som at køre på cykel. British Petroleum vinder for at fremhæve virksomhedens bekymring over udledning af CO2 og ofte lægge vægt på virksomhedens 'alternativ energiafdeling, samtidig med at BP afvikler sine investeringer i vedvarende energi og sin deltagelse i projekter om vedvarende energi. EasyJet vinder for fortsat at hævde, at rejser på et EasyJet fly er bedre for miljøet end at køre en hybridbil. Og Microsoft vinder for at hævde, at virksomhedens nye software Windows 7 er grøn, fordi den har energibesparende funktioner, samtidig med at man tilskynder forbrugerne til at købe ny computer for at benytte softwaren. En særlig pris går desuden til den olieindustri-støttede kampagne CO2 er Grøn for forsøg på at brande CO2-udledning som godt for miljøet.
-JR