Lys i Afrika-projekt udsat for hård kritik
Energi Nords projekt Lys i Afrika bliver kraftigt kritiseret for at holde folk for nar.
Med projektet ”Lys i Afrika” lancerede Energi Nord den 12. maj i år et CSR-tiltag, der gik ud på, at energiselskabet donerede en solcellelampe til Uganda for hver 25 medlemmer, der meldte sig til Facebook-gruppen ”Lys i Afrika.” Fra starten meldte Energi Nord ud, at man håbede at nå op på 125.000 medlemmer – hvilket vil sige 5.000 lamper. Det mål er blevet nået, og i går blev projektet så standset.
Den beslutning får Thomas Wittenburg, der er redaktør for Innovations Labs daglige blog LabConfidential, til at kritisere projektet i skarpe vendinger.
”Lukningen af Energi Nords engagement i Lys i Afrika viser ganske fortrinligt, at man fra starten havde tænkt sig at donere et fastsat antal lamper. Det gør kampagnen på Facebook overflødig, og værst af alt, så tager det dybt pis på 125.000 danskere, hvoraf mange faktisk var oprigtigt begejstrede for tiltaget”, skriver Thomas Wittenburg. Han pointerer videre, at det ser ud som om, at hele projektet har været sat i søen for at knytte kunder tættere til Energi Nord.
Ifølge markedfoering.dk undrer medlemmerne i Facebookgruppen sig også over projektet. Kasper Grønhøj skriver blandt andet:
”Lys i Afrika vil uddele simple solcellelamper..." og "Solcellelamperne gives til landbefolkningen...". Så er det, jeg har meget, meget svært ved at forstå, hvorfor der i brevet fra organisationen JEEP (Folkecenter i Uganda) står, at lamperne blev købt, bestilt, og endda betalt forud... Synes dette begynder at se mere og mere usmageligt ud...!”
Selv skriver Energi Nord om lukningen af projektet:
”Som privat virksomhed skal vi drive en sund forretning, og vi har derfor ikke ubegrænsede midler til rådighed. Det betyder, at vores budget til køb af lamper i forbindelse med vores aktiviteter på Facebook er brugt for i år”.
-LA