14.12.2016 | Klima, miljø og energi
Biobrændstof: Bæredygtig produktion er løsningen
Indhold fra partner Hvad er dette?
For at reducere emissionerne i transportsektoren bør man efter Scanias mening fastsætte højere standarder og krav til bæredygtig produktion af biobrændstof i stedet for at begrænse anvendelsen af det.
Vedvarende brændstoftyper fremstillet af afgrøder kan produceres på en bæredygtig måde og spille en afgørende rolle i transforma
I slutningen af november præsenterede Europakommissionen en revideret udgave af direktivet om bæredygtig energi – RED2. I RED2 ønsker kommissionen, at transportbranchen fokuserer på ”avanceret” biobrændstof og udfaser de ”konventionelle” typer biobrændstof produceret af afgrøder.
Men efter Scanias opfattelse er forslagets samlede bidrag til at fjerne CO2-udledningen i transportsektoren begrænset. Vedvarende brændstoftyper fremstillet af afgrøder kan produceres på en bæredygtig måde og spille en afgørende rolle i transformationen til bæredygtig transport.
- I det lys er direktivet skuffende og et tilbageskridt, udtaler Urban Wästljung, som er senior adviser hos Scania Public & Sustainability Affairs.
- Efter vores mening bør biobrændstof fremstillet af afgrøder ikke udelukkes, da der er mange eksempler på bæredygtig fremstilling af disse typer brændstof. Fx reducerer svensk ethanol fremstillet af hvedeudledningen af CO2 med 90 % i forhold til fossilt dieselbrændstof, fortsætter han.
- Biobrændstoffer kan fremstilles af restprodukter fra afgrøder dvs. at man fx. får afgrøden til madproduktion og anvender stængler m.v. til produktion af biobrændstof. Dette kaldes 2. generations biobrændstof og løser den debat der hersker omkring prioritering af madproduktion, tilføjer Scania Danmarks salgsdirektør Anton Freiesleben.
Scania vil fortsat argumentere for de eksisterende biobrændstoftyper.
Efter Scanias opfattelse spiller bæredygtigt produceret biobrændstof fra afgrøder en vigtig rolle på mellemlang bane i forhold til omstillingen til fossilfri transport, mens vi afventer ny teknologi som fx biobrændstof produceret af papir og træflis samt forskellige typer af el-drevet fremdrift.
- I stedet for at udelukke effektive former for biobrændstof ville det være bedre at stille større krav til bæredygtighed og klimaeffektivitet for alle typer biobrændstof – uanset råmaterialet. Vores synspunkt er, at alle typer bæredygtigt brændstof, der reducerer CO2-emissionerne med over 70 % i forhold til fossile brændstoffer, skal betragtes som ”avancerede”, udtaler Wästljung.
Sammen med andre interessenter vil Scania fortsætte med at argumentere for eksisterende typer biobrændstof som en vigtig bidragyder i omstillingen til bæredygtig transport og således for en ændring i direktivet om bæredygtig energi.
- Hvis direktivet vedtages i sin nuværende form, vil det efter vores mening blive vanskeligt for EU og transportsektoren at leve op til FN’s målsætning om reducering af drivhusgasser, slutter Urban Wästljung.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner