30 % vækst i økologiske produkter
Økologi og miljømærkede produkter er kommet for at blive. Uanset konjunkturer vil forbrugerne
Sortimentet af nye økologiske og miljømærkede produkter i supermarkedet bliver hele tiden udvidet. Producenterne er simpelthen blevet bedre til at fange forbrugernes ønsker, og forbrugernes bevidsthed om miljø er øget markant over de seneste fem år.
»Økologien har haft en vækst på op mod 30 pct. gennem de seneste tre år, og interessen for de miljømærkede produkter er også steget markant,« fortæller Katrine Milman, miljøchef for Coop. Hun vurderer, at væksten aftager en smule på grund af konjunkturer, men at forbrugerne ikke slipper omtanken for miljøet og det personlige velvære.
»Miljø er et emne, som er på dagsordenen hele tiden. Først og fremmest bekymrer forbrugerne sig mest om, hvad de putter i munden, men også om hvad de bruger til personlig pleje,« siger hun og forklarer at Coop har oplevet en årlig vækst på 400 pct. i salget af miljømærkede produkter til personlig pleje.
I dag betyder det for mange forbrugere mere, at cremen eller shampooen er renset for potentielt skadelige stoffer end, at den er dyr og fancy.
»Mange forbrugere går helt bevidst efter produkter uden f.eks. parfume og parabener. Og så er der stor opmærksomhed om produkter til børn. Forbrugere er generelt meget fokuserede på, at plejeprodukter til børn ikke indeholder parfume og andre stoffer, som kan have en skadelig virkning,« siger hun.
Allerede tilbage i 1981 kunne man finde økologiske produkter på hylderne hos Coops butikker, som også var
de første der førte miljømærket vaskepulver. »Det er et supervigtigt fokusområde for os, og vi afsøger hele tiden markedet for nye produkter i kategorien, så vi kan udvide sortimentet i takt med efterspørgslen. Jeg er fuld af fortrøstning til fremtiden. Den miljøbevidste tendens vil fortsætte, fordi vores opmærksomhed hele tiden er rettet mod
at købe mere fornuftigt og tænke fremadrettet,« siger Katrine Milman.