4 barrierer for socialøkonomiske virksomheder

Selv om socialøkonomiske virksomheder rummer et stort potentiale for den offentlige sektor, udgør den offentlige sektor selv en væsentlig barriere for deres succes. Det fortalte en seniorforsker ved SFI på Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28/1

Frederik Thuesen, forskningsleder hos SFI, var gæstetaler på Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28/1.

07.02.2016

CSR.dk

Det nationale forskningscenter for velfærd, SFI, er Danmarks største forskningsmiljø på velfærdsområdet. Forskningscentret fungerer som en uafhængig enhed under Socialministeriet og har til opgave at udføre velfærdsforskning i tæt samarbejde med relaterede faglige miljøer på tværs af universiteterne.

Blandt sin megen forskning stod SFI i 2013 bag rapporten ”Socialøkonomiske virksomheder i Danmark. Når udsatte bliver ansatte”, som Frederik Thuesen sammen med 5 andre forskere var forfatter af. Rapporten er en kortlægning af socialøkonomiske virksomheder i Danmark, og den ser nærmere på virksomhederne og deres ansattes karakteristika samt samarbejdet mellem dem og det offentlige, og endelig potentialerne i den nye virksomhedstype og de barrierer, der eksisterer for virksomhedernes trivsel.

En simpel løsning
For Frederik Thuesen, der er forskningsleder i Afdeling for Beskæftigelse og Social Inklusion på SFI, er det paradoksalt, at mens de socialøkonomiske virksomheder ser sig som en samarbejdspartner til den offentlige sektor, opstiller netop den sektor en række forhindringer for virksomhederne. Konkret peger han på fire punkter, hvor den offentlige sektor kan styrke samarbejdet med de socialøkonomiske virksomheder, og den første handler om noget så banalt som at åbne dørene: ”Den største udfordring for de socialøkonomiske virksomheder er helt klart samarbejdet med kommunerne. Det, vi kan se, er, at nogle kommuner foretrækker at samarbejde med forholdsvis få virksomheder, og de socialøkonomiske virksomheder er fortrinsvist ret små med i gennemsnit 19 ansatte hver, heraf 5 på særlige vilkår. Det kan derfor være svært for dem at trænge igennem til kommunerne, og de ender ofte hos tilfældige sagsbehandlere, som de så skal starte forfra med.”

Som en simpel løsning på det problem anbefaler Frederik Thuesen, at kommunerne udpeger særlige jobkonsulenter til at specialisere sig i at samarbejde med den type virksomheder. Jobkonsulenterne skal følge virksomhederne, så de ved, hvilke udfordringer de står over for, og de behov de har, og derudfra kan yde dem den virksomhedsrettede service, de har brug for.

Som den næste udfordring rammer de socialøkonomiske virksomheder ofte en mur i de offentlige udbud, hvor de nemt risikerer at blive valgt fra på prisen. ”Vi kan se, at kommunerne oftest vælger det økonomisk mest fordelagtige tilbud, fordi det siger EU’s udbudsregler, at de skal,” fortæller Frederik, som dog ser store forskelle kommunerne imellem: ”Nogle kommuner fortolker reglerne meget forsigtigt, mens andre går lidt længere i fortolkningen og vurderer tilbuddene på en bredere bane, hvor de også skeler til de sociale udgifter, de sparer, når de vælger en socialøkonomisk virksomhed i forhold til virksomheder, der ikke tager et samfundsansvar i samme omfang ved at ansætte udsatte grupper.”

Kritik af rimelighedskravet
Det sted i undersøgelsen, der nok rettes den mest vedvarende og hårdeste kritik imod, er omkring rimelighedskravet – det, at der skal være mindst fem ordinært ansatte pr. person, der er ansat i virksomhedspraktik eller med løntilskud, hvis virksomheden har mellem 0 og 50 ansatte. Intentionen med kravet er, at personer fx i løntilskud ikke må fortrænge ordinært ansatte, og at virksomheder ikke skal kunne bruge ansættelse af udsatte grupper som en vej til at opnå en konkurrencefordel.
”Der var mange ledere af socialøkonomiske virksomheder som i undersøgelsen gav udtryk for stærk utilfredshed med rimelighedskravet, fordi de personer, som virksomhederne beskæftiger, ofte har nedsat arbejdsevne, og i mange tilfælde kan det kun lade sig gøre at have dem ansat, hvis de kommer med et tilskud,” siger Frederik Thuesen.

Den sidste barriere, Frederik Thuesen nævner, får én til at slå sig for panden, for det handler om noget så selvfølgeligt som rettidig betaling: ”Nogle af de socialøkonomiske virksomheder oplever, at kommunerne er ret langsommelige med deres udbetalinger af refusion, og man kan godt få den tanke, at kommunerne bruger virksomhederne som en form for bank ved at forsinke betalingerne. Da de fleste af den her type virksomheder er små og har en lille egenkapital, er de meget afhængige af at få pengene til tiden, og forsinkelserne rammer dem hårdere, end kommunerne nok er klar over.”

Et betydeligt potentiale
Selv om de socialøkonomiske virksomheder som hovedregel er små, og de endnu er få i antal – undersøgelsen fandt kun 115 virksomheder – mener Frederik Thuesen ikke, at man skal forklejne deres betydning: ”Det her er virksomheder med en særlig mission – de kæmper jo for den gode sag. Som jeg ser det, er deres potentiale betydeligt, fordi de er med til at gøre arbejdsmarkedet mere rummeligt. Almindelige virksomheder er ikke i samme grad gearet til at rumme de personer, de socialøkonomiske virksomheder tager. Der er ingen snuptagsløsninger, og i mine øjne har de potentialet til at gøre velfærdssamfundet mere velfungerende.”

Responsible Entrepreneurs-konferencen satte for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Foruden Frederik Thuesen havde dagen indlæg ved socialborgmester i København Jesper Christensen og praktiske cases: Arriva, G4S, NCC, Creativ Company, Allehånde, Social Foodies, High:five, AskovFonden og Kofoeds Skole, samt miniseminarer ved blandt andet CABI, Den Sociale Kapitalfond, CSR LINK og Media Now i samarbejde med Buddha Bikes. Dagens præsentationer, herunder Frederik Thuesens, kan findes på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

19.04.2024CSR.dk

Fædre i finanssektoren tager mere barsel

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

12.03.2024CSR.dk

Får EU-Parlamentet lukket de russiske gashaner?

21.02.2024CSR.dk

Lad skruelåget sidde på flasken og bidrag til genanvendelse af 140 ton plast om året

20.02.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal styrke reparationscafeerne i Danmark

Jobmarked

Se alle

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

22.04.2024

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus