Event

Adfærdsøkonomi og Psykologiske Valg

Københavns Universitet

copenhagensummeruniversity.ku.dk/

  • csu@adm.ku.dk
  • 35333423
  • Nørregade 10 1165 København K
Se profil  
Type: Efteruddannelse
Start dato: 16.08.2021
Start tidspunkt: 08:30
Sted: Det Juridiske Fakultet, Njalsgade 76, 2300 København S
Tilmeld  

På dette 5-dages kursus undersøger vi situationer, hvor vi mennesker systematisk og forudsigeligt afviger fra rationalitet og bryder med antagelserne om, at vi altid vælger det, der er bedst for os selv.

Adfærdsøkonomi og psykologiske valg - bagom menneskelig irrationalitet og "nudging"

Mange beslutninger i virksomheder og offentlige myndigheder bygger på antagelsen om, at mennesker agerer rationelt. Det gør de langtfra altid (adfærdspsykologi). En forståelse af denne inkonsistens kan hentes i grænsefladen mellem økonomi og psykologi, og dette kursus vil undersøge hvordan, hvorfor, og hvad man kan gøre, når vi mennesker afviger fra det rationelle valg.

For mange faggrupper er det væsentligt at kunne forudsige og forstå, hvordan mennesker træffer valg. Om det er en virksomhed, som søger at forstå deres kunders adfærd, en offentlig myndighed, som vil forudsige effekten af nye tiltag, eller et sygehus, som vil motivere patienter til at vælge den rette behandling, er en forståelse af, hvordan vi træffer beslutninger, helt essentiel og kan have store økonomiske og/eller politiske implikationer.

Hver eneste dag træffer vi mange forskellige valg - små (hvilke varer skal vi putte i indkøbskurven?) og store (skal vi investere i en ny fabrik?). Fælles for de beslutninger vi står over for er, at de involverer et valg mellem forskellige muligheder. Vores oplevelse af, hvor stor en værdi en given valgmulighed har, afhænger af, hvordan denne valgmulighed bearbejdes i vores kognitive system. Det er altså vigtigt, at vi forstår den menneskelige kognitions begrænsninger (adfærdspsykologi). Har man først indset, hvilke kognitive mekanismer der begrænser rationel adfærd, kan man søge at påvirke disse mekanismer ved at ændre beslutningsrammen — også kendt som nudging. Vigtigheden af denne tilgang er illustreret ved, at Nobelprisen i økonomi i 2017 blev tildelt Richard H. Thaler for sit arbejde med at forstå og påvirke adfærd.

Læs hele kursusbeskrivelsen her: Kursusbeskrivelse

 

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere