25.11.2013  |  Kommunikation

Indspark: Bæredygtighed om bord

CSR skal være en del af kundernes oplevelse af sejlturen langs den grønlandske vestkyst. Vi tog med på passagerskibet Sarfaq Ittuk og vendte hjem med en række konkrete anbefalinger til Arctic Umiaq Line.

En rigtig god måde at opleve Grønland på er ved at stå på Arctic Umiaq Lines passagerskib Sarfaq Ittuk, der sejler i rutefart langs vestkysten mellem Qaqortoq i syd og Ilulissat i nord.

Skibet er Grønlands ”jernbane”, så passagersammensætningen består typisk af en blanding af turister og lokale rejsende, der står af og på i de 11 bygder, hvor der lægges til undervejs på den 1330 km lange rute.

Mere end transport fra A til B
Arctic Umiaq Line har gennem længere tid haft fokus på CSR-aspekter som miljø og klima, medarbejder-trivsel og arbejdsmiljø, kompetenceudvikling og uddannelse samt involvering i lokalsamfundet.

Nu ønsker rederiet at arbejde mere målrettet med at omsætte CSR-indsatsen og bruge resultaterne til at skabe en bedre oplevelse for kunderne og på den måde positionere sig stærkere i markedet.

Læs også: SMV'er tager samfundsansvar alvorligt trods krisen

Rationalet er, at Arctic Umiaq Line ikke kun sælger transport fra A til B, men tilbyder en fantastisk naturoplevelse, hvor bæredygtighed er tæt knyttet til produktet – ikke mindst fordi Grønland efterhånden er blevet en hel verdens symbol på konsekvenserne af klimaforandringerne.

Feltstudie gav resultater
I reklamebranchen har man i mange år arbejdet med metoden ”customer journey” – et slags feltstudie, hvor man afdækker og analyserer, hvor og hvordan en kundegruppe er i kontakt med et bestemt produkt eller budskab.

Analysen munder typisk ud i nye indsigter om både kunden og produktet, som senere kan bruges til at tilrettelægge en egentlig strategi ud fra: Man tager udgangspunkt i kundens holdninger, adfærd og oplevelser med et produkt fra start til slut.

Læs også: Valgkamp i Grønland er værdikamp

Metoden giver rigtig god mening, når det handler om at kortlægge potentialerne i et oplevelsesprodukt som et samlet hele: Markedsføringen, bookning af turen, velkomst og indkvartering, besøg i land, aktiviteter om bord osv.

Som en del af opgaven tog vi derfor med på turen og fik talt med lokale passager, medarbejdere om bord og turister, der er den interessentgruppe, som har de højeste krav til, at bæredygtighed er tænkt med ind i produktet.

På den måde fik vi både identificeret konkrete forbedringspotentialer og de mulige kontaktpunkter og medier som kan bruges til at kommunikere bæredygtighed med.

Et væsentligt udbytte var også, at vi blev i stand til at udpege elementer, der stritter imod oplevelsen af bæredygtighed, og hvor der er muligheder for at styrke kundens oplevelse og virksomhedens videre arbejde med CSR.

Læs også: Nordisk Råd tager temperaturen på Nordens bæredygtighed

Anbefalinger på tre niveauer
Efter tre dage gik vi fra borde med anbefalinger til hvilke CSR-indsatser, Arctic Umiaq Line bør prioritere, og hvordan de kan kommunikere det på tre niveauer:

  • Styr på det basale: Forhold der skal være i orden, inden der kan kommunikeres om bæredygtighed til passagererne, fordi det vil påvirke troværdigheden af kommunikationen negativt. Denne indsats skal ikke kommunikeres til passagererne, men kan indgå i kommunikationen med medarbejdere og ejere. Et væsentligt element er her at forbedre arbejdsmiljøet og øge trivslen, men også at finde alternativer til engangsemballage, der signalerer det modsatte af bæredygtighed.
     
  • ?God praksis: Forventninger til bæredygtig turisme. Dvs. tiltag som turister møder på Grøn Nøgle hoteller og på andre passagerskibe, som markedsfører sig som miljøbevidste og socialt ansvarlige. Indsatsen skal primært kommunikeres til passagererne, hvis de selv kan bidrage. Fx ved at genbruge håndklæder, sæbedispensere eller ved at installere energibesparende anlæg som fx bevægelsessensorer på lys.
     
  • Særkende: Differentieringsparametre og indsats, som skal kommunikeres aktivt til passagererne. Her skal fokus være på den særlige grønlandske oplevelse. Fx at synliggøre de grønlandske råvarer i restauranten, fortælle om grønlandske kunsthåndværkstraditioner, tilskynde til at holde skibet og naturen ren, tilbyde information om miljø og kultur samt styrke kontakten mellem besætning og passagerer.

Mere fra Anette

Anette Petersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere