Bæredygtighed som projekt
Et såkaldt bæredygtighedslaboratorium, som finder sted henover det næste halve år skal hjælpe interesserede virksomheder i gang i egne virksomheder. Initiativtageren er InterfaceFLOR.
Indtil videre har tretten virksomheder meldt sig, så der er plads til endnu et par stykker, som gerne vil have inspiration til at komme videre. Bæredygtighedslaboratoriet består af seks møder af tre til timer varighed med spændende og kvalificerede oplægsholdere. Første møde er 13. november.
Mange virksomheder og medarbejdere er efterhånden klar over, at der findes et begreb der hedder bæredygtighed. Mange er positivt indstillede over for det og ville ønske, at de kunne realisere det i egen virksomhed. Men mange ved ikke, hvordan de skal gribe det an, siger Senior Vice President Karin Laljani, InterfaceFLOR Europe, om bæredygtighedslaboratoriet, hvor personer med nogenlunde samme forudsætninger kan drøfte fremgangsmåder og støtte hinanden i overvejelser og aktiviteter.
Forskelligheder og fællestræk
Som det fremgår af den foreløbige deltagerliste, indebærer "samme forudsætninger" ikke, at virksomhederne er ens, hvad angår størrelse eller branche. Det er derimod vidt forskellige virksomheder, som deler en interesse for bæredygtig forretningsudvikling, som endnu ikke har en fuldt ud bæredygtig forretningspraksis, og som er villige til at dele egne ideer og erfaringer med ligesindede fra andre virksomheder. De nuværende medlemmer er:
- Deloitte - revision
- DGI,Byen idræt og kultur
- Energy Home bygning af huse
- Fremad Amager - sport
- Fullrate - bredbånd
- Henning Larsens Tegnestue - arkitekt
- House of Prince - tobak
- Hugin & Mugin - børnetøj
- Logitech - IT
- Mater - design
- Paradis - is
- SAS - luftfart
- Zenz - frisør
Bæredygtighedslaboratoriets formål
Formålet med initiativet er at øge kendskabet til definition og implementering af en bæredygtig forretningsstrategi og inspirere den enkelte virksomhed til at indføre en bæredygtig forretningsstrategi.
Gruppens erfaringer og ideer skal formidles til offentligheden via medieomtaler. Det samme gælder
enkeltvirksomheders og personers erfaringer og ideer.