12.08.2016  |  Strategi & ledelse

Bæredygtighedsmålene omsat til handling

Indhold fra partner Hvad er dette?

L’Oreal og COOP har taget bæredygtighedsmålene til sig og arbejder på fuld kraft på at implementere dem. På Responsible Lifestyle d. 28/9 fortæller de om, hvordan de gennem ”Consumer education” og ”Choice editing” vil gøre vores valg mere bæredygtige

Responsible Lifestyle stiller skarpt på, hvordan FN’s 17 nye bæredygtighedsmål, SDG’erne, udmønter sig i virksomhedsstrategier og forretningsmodeller. 9 virksomheder stiller op med hver deres beretning om, hvordan de såkaldte SDG’er omsættes til konkret handling og aktiviteter, som på den ene eller anden måde kommer til at påvirke vores hverdag i tiden, der kommer.

Konferencen belyser implementeringen i virksomhederne gennem tre temaer: ”Bæredygtige visioner - Bæredygtige strategier”, ”Nye forretningsmodeller” og ”bæredygtighedsstrategier over for kunden”. I det sidste tema byder L’Oreal, IBM og COOP ind med viden og cases og viser dermed, hvordan FN-målene bringes i spil over for den almindelige forbruger.

Sharing beauty
I L’Oréal, som er verdens største producent af kosmetik, er bæredygtigstiltagene samlet under sloganet ”Sharing Beauty With All”. Ambitionen er en total gennemgang af alle virksomhedens råvarer, produktionssteder og produkter og innovere og udvikle dem i retning af højere bæredygtighed. Men kosmetikgiganten vil mere end det, for hvad nytter det, at produkterne forbedres, hvis forbrugerne ikke ved det og af den grund ikke vælger de mindre gode produkter fra. Derfor investeres der sideløbende massivt i ”consumer education”, som skal gøre os forbrugere bliver bedre i stand til at vurdere produkterne på hylden ud fra en bæredygtig synsvinkel, fortæller Sonja Christensen, kommunikationsdirektør i L’Oréal:

“Udbuddet af bæredygtige produkter kan være meget overvældende for forbrugeren, og det kan være vanskeligt at gennemskue, om valget nu også gavner noget. For L’Oréal handler det om at gøre bæredygtighed lækkert – om at give forbrugeren mulighed for at træffe det gode valg, så de bidrager positivt til den bæredygtige udvikling i hele forsyningskæden uden at gå på kompromis med kvaliteten. For eksempel har hårplejeserien Kérastase hos frisøren lanceret en ny emballage med reduceret miljøbelastning, og vi gør i den forbindelse meget ud af at fortælle frisørerne om, hvorfor vi har gjort det, og om den samfundsmæssige nytte af det – så frisøren kan formidle informationen til forbrugeren, som kan handle med god samvittighed.”
 
Sonja Christensen oplyser dog, at der stadig er et stykke vej, før forbrugeroplysningen teknologisk er på plads for andre mærker, så forbrugeren får oplysningerne, når valget skal træffes. L’Oréal arbejder på højtryk for at finde den bedste løsning, og vi kan være sikre på, at det kommer, siger hun.

Verdens mest økologiske
Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma under COOP, kommer i sit indlæg på, hvordan detailkæden bruger det såkaldte choice editing til helt ude på hylden at hjælpe os på rette og bæredygtige vej. Ved choice editing tager butikken ansvaret i egen hånd og fremmer eller fjerner de produkter, som lever op til butikkens bæredygtigsmålsætninger henholdsvis ikke gør det.

”Udgangspunktet er vores strategi fra sidste år, hvor vi besluttede at halvdelen af Irma’s sortiment skal være økologisk i 2025,” oplyser Signe Frese og understreger, at beslutningen ikke kom ud af det blå: ”I forvejen er Irma den mest økologiske detailkæde i verden med et sortiment på 28 %. Det har vi opnået gennem meget aktiv ’choice editing’, hvor vi lægger gode, bæredygtige produkter på toppen, og i bunden fjerner dem, vi ud fra en samfundsmæssig synsvinkel ikke kan forsvare. Samtidigt guider vi forbrugeren til at træffe det rigtige valg og bruge produkterne bæredygtigt, for eksempel at de undgår madspild ved ikke at købe mere, end de har behov for, og at de får brugt det, de køber. Overordnet set er formålet med strategien at holde Irma i front som et moderne supermarked og lade den viden, vi får derigennem, smitte af på resten af koncernen.”

Irma er til dato den eneste kæde i Danmark – og sandsynligvis i verden - som konsekvent er gået imod buræg ved at fjerne alle produkter, som indeholder æg fra burhøns

Responsible Lifestyle har desuden cases ved blandt andre IBM, Tesla, Arla Foods, Philips og BASF. Casene spænder over så forskellige emner som nye, bæredygtige teknologier, cirkulære indkøb og Big Data, og byder derudover på interaktive seminarer, herunder om de psykologiske barrierer for CSR.

Læs mere om Responsible Lifestyle og tilmeld her

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere