Batterier skal indsamles
Et nyt EU-direktiv skal nu omsættes til dansk lov. Det skal gøre det lettere at slippe af med batterier, så de ikke smides ud med det almindelige affald og i sidste ende havner i forbrændingsanlæggene.
Fra næste år får danskerne nemmere ved at komme af med brugte batterier. Et nyt lovforslag, der torsdag blev fremsat af miljøminister Troels Lund Poulsen (V), betyder, at markant flere batterier i Danmark nu bliver indsamlet, og at det bliver lettere at komme af med brugte batterier.
"Det har ikke altid været lige let for danskerne at finde ud af, hvad der skal ske med brugte batterier. Nogle batterier kunne man smide direkte i skraldespanden, mens andre skulle afleveres på særlige opsamlingssteder. Hele det system får vi nu ryddet op i, og vi får skabt et simpelt og gennemskueligt indsamlingssystem. Med den nye lov, bliver danskerne sparet for en del hovedbrud og besvær, mens miljøet bliver sparet for giftige tungmetaller", siger miljøminister Troels Lund Poulsen (V).
Forureneren betaler
De nye regler for indsamling af batterier er en følge af det såkaldte batteridirektiv fra EU. Producenter og importører af batterierne får ansvaret for at tilbagetage og håndtere de udtjente batterier. Det er i overensstemmelse med princippet om, at det er forureneren, der skal betale. Der vil i en senere bekendtgørelse blive stillet krav til behandlingen af batterierne.
Kommunerne får ansvaret for den praktiske indsamling af batterier fra husholdningerne, som så skal finansieres af producenterne.
Lovforslaget indebærer også, at danskerne fremover skal aflevere både de almindelige brunstensbatterier og de farlige nikkel-cadmium-batterier, der bruges i eksempelvis batteridrevne boremaskiner. De cadmiumholdige batterier har længe skulle afleveres på særlige opsamlingssteder, men undersøgelser har vist, at danskerne ofte har været i tvivl om, hvorvidt batteriet skal indsamles eller ej, og en del af de farlige batterier er derfor endt i skraldespanden.
Med de nye regler bliver anvendelsen af cadmiumholdige batterier forbudt. Undtaget herfra er dog batterier, der er specielt designet til industrielt brug samt batterier i håndværktøj.
I modsætning til andre EU-lande er Danmark allerede langt fremme med at få nedbragt mængden af cadmiumholdige batterier. Vi har i mange år haft en afgift på nikkel-cadmium-batterier, hvilket har betydet, at flere producenter er begyndt at bruge mere miljøvenlige alternativer. I forbindelse med indførelse af producentansvaret fastholdes afgiften på nikkel-cadmium-batterier for at begrænse mængden af farlige batterier.
EU's batteridirektiv har som mål, at medlemslandene i 2012 skal have en indsamlingsprocent på mindst 25 %, og i 2016 på mindst 45 %. Det forventes, at der med den valgte model kan indsamles en større mængde batterier end de i direktivet foreskrevne.