Better Place: Nu skal de elbiler på gaden
Det har indtil videre været småt med elbiler på de danske gader og veje, og det kræver da også lidt af en kulturændring, hvis danskerne skal udskifte benzin-/dieselbilen med en elbil. Better Place forsøger at omvende os med et nyt oplevelsescenter, hvor en Renault-køretur er fast ingrediens.
Den er lydløs, den forurener ikke med partikler, og batteriet er godt til oplagring af overskydende vindmøllestrøm, det er godt for klimaet. Elbilen kan oven i købet blive en vigtig del af en virksomheds CSR-strategi, så hvad mere kan man ønske sig? Ja, der er et par steder, hvor man må ændre sine vaner. Kommunikationskonsulent Mikkel Linnet, Better Place, viste rundt ved en slags generalprøve et par dage før den rigtige åbning, og ifølge ham svarer det lidt til dengang for 100 år siden, da man fik forbrændingsmotoren.
Er man vant til at eje sin egen bil, skal man vænne sig til at betale abonnement, for batteriet er ikke med i prisen. Den kører kun 185 km. per liter, og der er længere mellem tankstationerne. Til gengæld er et frit antal optankninger dvs. batteriskift og opladninger inkluderet i abonnementet. Ved årsskiftet vil der være i alt 16 stationer, hvor en robot klarer et batteriskifte på fem minutter. Nettet skal dog udbygges yderligere af hensyn til komforten. Med i abonnementet er desuden en intelligent oplader. Man sætter stikket til, så snart bilen er hjemme, så sørger opladeren for, at opladningen sker, når der er overskudsstrøm i nettet. En opladning fra et helt fladt batteri tager fire til seks timer.
Store spillere, stor satsning
Better Place samarbejder med DONG og Renault. Sidstnævnte kan til december sende en eldrevet version af Renault Fluence på gaden altså samtidig med, at de 16 batteriskiftestationer står klar. Renault Fluence Z.E. er spydspidsen i en elbilsatsning på mere end fire milliarder Euro fra Renaults side. Og det er verdens første elbil med udskifteligt batteri. Danmark er første land i Europa, hvor Renault Fluence sendes på markedet.
Tidligere har tiltroen til elbilens fremtid været så stor, at man har troet på flere hundrede tusind elbiler på danske plader i 2020. I denne omgang vil ingen komme med forudsigelser om antal, men at store spillere som Better Place, DONG og Renault smider så mange penge efter projektet, siger i hvert fald, at de tror på det.
Infrastrukturproblemet er næsten løst
Forud for placeringen af batteriskiftestationerne har Better Place undersøgt bilisters kørselsmønstre, og undersøgelsen viser, at langt de fleste vil få deres behov opfyldt med den infrastruktur, som er klar til december.
Selvom infrastrukturproblemet ifølge Mikkel Linnet er løst, er der fortsat et par udeståender. Et af dem er etageejendomme, hvor der ikke er faste parkeringspladser og da slet ikke carport eller garage.
Better Place forhandler for øjeblikket med Københavns kommune om at oprette en slags ladestander-øer. I andre kommuner er der endnu ikke nogen løsning på vej, men Mikkel Linnet opfordrer til, at man forsøger at påvirke sin kommune.
Endnu en lille ting er, at man ikke kan tage bilen med til udlandet ikke ret langt i hvert fald. Den kan nemlig ikke oplades uden for landets grænser. Her planlægger Better Place, at elbilejerne får mulighed for billig leje af hybridbiler.