Bevægelsen hen imod mesterskabet

CSR-begrebet favner bredt, og man kan ikke være god til det hele fra starten. Derfor er det vigtigt at søge inspiration og arbejde strategisk, kommunikerende og procesorienteret, hvis man vil i gang med eller videreudvikle sin virksomheds CSR-arbejde

Director of CSR ved Mærsk, Annette Stub, fortæller om dilemmaerne ved at arbejde transparent.

18.02.2014

Sponseret

Le Lyby,, CSR Fonden

CSR Awards kårer hvert år årets bedste – og bedst beskrevne – danske CSR-cases og spreder historierne om dem bredt. Visionen for CSR Awards er nemlig at inspirere alle virksomheder til at arbejde for en bæredygtig fremtidig forretning, og hjælpe virksomhederne med videndeling og netværk. Derfor behøver virksomhederne ikke nødvendigvis være verdensmestre for at være med i CSR Awards – bare de bevæger sig i den rigtige retning.

De fleste af de store virksomheder har arbejdet længe med CSR og har professionaliseret deres tiltag. Også en del små- og mellemstore virksomheder er med på bølgen, og der findes masser af gode historier, fifs, idéer og cases derude. For trenden er, at flere og flere får øjnene op for CSR som en livsnødvendig del af deres kerneforretning. Men det kan være svært at komme i gang, systematisere eller finde fodfæste på et nyt felt.

Tre grundtilgange ser ud til at være essentielle for succes:
1) At virksomhederne tænker CSR helt ind i forretningsstrategierne
2) At virksomhederne arbejder transparent og kommunikerende
3) At virksomhederne er parate til at være i proces, og kan handle på første trin af en raket frem for at vente til alt står klar.

Annette Stube giver her et par gode startråd ud fra sine egne erfaringer som CSR-chef i Mærsk:

Hvad er dit bedste råd til CSR-professionelle i andre store og små virksomheder?
- Det vigtigste er at komme i gang, også selvom det betyder, at man starter småt. Start med det eller de emner, som er vigtigst for virksomheden – ikke nødvendigvis det, alle de andre snakker om – og uanset hvor stor eller lille man er. Man skal se på de steder, hvor man har den største påvirkning – særligt negative påvirkninger skal man have styr på – dernæst er det også spændende at se på, hvor kan man faktisk gøre en væsentlig positiv forskel med de særlige kompetencer, man har som virksomhed indenfor et givent område."

Hvordan arbejder Mærsk med transparens og proces i forhold til CSR-arbejdet?
- Vores årlige Sustainability Rapport er en meget vigtig driver i forhold til at drive en større grad af åbenhed i virksomheden. Det er selvfølgelig især vanskeligt, hvis der er sager eller områder, hvor vi fx har begået en fejl eller endnu ikke fundet en løsning på et svært dilemma. Men vi tror på, at det i den sidste ende kommer virksomheden til gode at kunne forholde sig åbent om sådanne sager. På den måde kan man være enig eller uenig med os i vores tilgang, og det kan vi have en diskussion af. Men vi skal ikke være nødt til at agere på rygter eller forestillinger om tingenes tilstand, hvilket er meget sværere at håndtere som virksomhed end en åben diskussion. Der er selvfølgelig altid en grænse for, hvor meget information man kan lægge ud. Der kan fx være information, man skal holde tilbage af konkurrencemæssige eller personfølsomme hensyn. Det er jo vigtigt at medarbejdere ikke føler sig hængt ud, selvom de har været involveret i en praksis, vi som virksomhed ikke kunne stå ved. De fleste går jo ind i en situation med gode intentioner."

Prisindstillinger til CSR Awards 2014 åbnes i maj
Fortalt som sådan kan det hele måske lyde meget procesrettet og svært målbart. Men Mærsk er netop et eksempel på, at CSR betaler sig at tænke ind i fremtidens forretning, hvor koblingen imellem kerne, udvikling og samfundsansvar er det, der boner positivt ud på bundlinjen.

Så uanset om din virksomhed er stor eller lille, vil vi opfordre til at komme i gang eller komme videre med jeres CSR-arbejde. Og i samme bevægelse må I gerne gerne tænke i at forberede en god case, der kan indstilles til en pris ved CSR Awards 2014, som finder sted i Holstebro 30.-31. oktober 2014. Vi åbner for prisindstillinger fra maj måned.

Læs også aktuel artikel på Shippingwatch: Maersk erkender lobbyfejl i USA

Alle de nominerede til CSR Awards på plads

10.09.2015CSR Fonden

Sponseret

Her er de nominerede til CSR Partnership Prize 2015

19.08.2015CSR Fonden

Sponseret

Indstil dit CSR-partnerskab til CSR Partnership Prize!

09.07.2015CSR Fonden

Sponseret

Indstil et værdigt vinderpar til CSR Partnership Prize 2015

25.06.2015CSR Fonden

Sponseret

Nu kan du indstille virksomheder til CSR Environment Prize

22.06.2015CSR Fonden

Sponseret

19.06.2015CSR Fonden

Sponseret

Husk at indstille din virksomhed til CSR Awards 2015 inden sommerferien!