02.11.2009  |  Strategi & ledelse

Britisk supermarkedskæde vil være CO2-neutral

Den britiske supermarkedsgigant Tesco vil være CO2-neutral i 2050, uden at købe kvoter vel at mærke. Foreløbig har kæden lanceret planer for, hvordan man vil skære 30 % CO2 af forsyningskæden i 2020.

Tesco er en af verdens største supermarkedskæder med over 4.300 butikker på verdensplan og op tæt på en halv million ansatte i 14 lande. Og nu vil hele koncernen være CO2-neutral i 2050. I første omgang har man derfor lanceret et mål om at skære 30 % af CO2-udledningen fra forsyningskæden væk inden 2020. Herudover vil kæden udbrede grøn teknologi til sine forretninger og leverandører i udviklingslande, hjælpe kunderne til at reducere deres eget CO2-aftryk og støtte et universelt redskab til at måle produkters CO2-forbrug, der kan hjælpe både producenter og forbrugere til at beregne og mindske deres eget udslip af drivhusgasser. For Tesco er virksomhedens engagement i bæredygtighed en fundamental del af kædens risikohåndtering.
”En low-carbon-strategi er vital, hvis vi vil minimere risici i forhold til vores forretning: den fysiske trussel fra klimaskader til vores forsyningskæde, den efterfølgende økonomiske skade og de seriøse effekter fra forhastet og ineffektiv regulering, hvis vi ikke handler i tide og regeringer er tvunget til at tage drakoniske midler i brug,” siger Tescos adm. direktør, Sir Terry Leahy.
Tesco har i forvejen en målsætning om, at skære 25 % af emballagemængden inden udgangen af 2010.
-AK

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere