Cirkulær økonomi betyder ikke begrænsninger

Eventbureauet Rodkjær Event vil gerne gøre forretningen cirkulær. Rådgivningen til det kommer fra Green Moves, som vil vise de mange værdier i den bæredygtige tilgang, både for bundlinjen og miljøet, og uden at nogen skal gå på kompromis.

Mette Stasiak Hagelquist (tv) og Astrid Carl. Paraplyer og grønt er genbrug fra lageret. Foto: Thomas Lunde, Rodkjær Event.

03.04.2019

Sponseret

ERIK ODDERSHEDE, Green Moves

Som et af Danmarks største eventbureauer, der laver corporate events, kommer Aarhus-baserede Rodkjær Event ud til alle afkroge af landet og rundt til mange forskellige mennesker og begivenheder. Opsætningen og afholdelsen af de mange arrangementer kræver bl.a. en del produktion af diverse dekorationselementer til oppyntning, ligesom bespisning af hundredvis, hvis ikke tusindvis, af gæster betyder et solidt forbrug af ressourcer.

Den slags har selvsagt et ikke ubetydeligt klimaaftryk, som man fra Rodkjær Events side nu har sat sig for, at man gerne vil mindske. Som værktøj til at håndtere den udfordring, har selskabet valgt at fokusere på den cirkulære økonomi og de principper om lukkede kredsløb, den indeholder. Og det er ikke helt fremmed grund, fortæller direktør Mette Stasiak Hagelquist.

”På mange måder er vi allerede cirkulære i og med at vi altid har gjort meget ud af at genbruge materialer og elementer fra events mest muligt. Vi driver en stor dekorationsudlejning, hvor tingene kommer retur og bliver brugt igen. Nu skal vi bare til at gøre det mere strategisk og i en noget større skala, så vi for alvor kan trække det økonomiske aspekt ind i arbejdet”, forklarer hun.

Der indebærer som noget af det første, at man vil gennemføre en ressourceanalyse, der kan danne grundlaget for beslutninger omkring design, krav til kunder og leverandører, indkøb etc.

Konkret arbejde med respekt for bundlinjen
For at få fod på den proces og indsigt i principperne i omstillingen til cirkulær økonomi, har Rodkjær Event engageret konsulentvirksomheden Green Moves, der som en del af netop cirkulær økonomi rådgiver om nye forretningsmodeller, og dertil også FN’s Verdensmål, grønne forretningsplaner og andre aspekter af bæredygtighed.

”Mange virksomheder og ledere har hørt om cirkulær økonomi, men ofte ved de ikke, hvor de skal starte, netop fordi der er så mange aspekter at tage fat på, og fordi konsekvenserne virker uoverskuelige”, forklarer direktør Astrid Carl om den proces, som Rodkjær har sat i gang.

”Når vi rådgiver, er vores rolle at sørge for at ledelsen er bedst muligt klædt på. Det gælder både, hvad angår viden om principperne i cirkulær økonomi og også, hvad angår de konsekvenser, det har for hele deres værdikæde, produktion og markedsføring, hvis de vælger at gå den cirkulære vej. Vi arbejder på det strategiske niveau og involverer medarbejderne i workshops og derigennem få vores viden til at spille sammen med kundernes forretning – hele tiden med fokus på bundlinjen. Og så gør vi det konkret”, fortsætter hun.

Udover den direkte rådgivning tager Astrid Carl også rundt og holder foredrag og workshops om cirkulær økonomi, hvilket indebærer at hun holder sig opdateret på udviklingen på området – og det går ikke ligefrem langsomt i disse år.

”Bare fra september og til nu (februar, red.) kan jeg konstatere, at mit foredrag om cirkulær økonomi har ændret sig, så det siger noget om, hvor hurtigt det flytter sig for tiden”, som hun siger.

Kreativitet i højsædet
Hos Rodkjær Event vil man mere specifikt arbejde med produktdesign (design for disassembly), værdikædesamarbejde med øget genbrug for øje, alternative produkter og cirkulære events som helhed.

Den slags kommer selvsagt ikke af sig selv, men det er man bevidst om og klar til at tage på sig i det aarhusianske bureau, forsikrer Mette Stasiak Hagelquist.

”Overordnet har vi svært ved at se ulemper ved denne her tilgang, men selvfølgelig vil der opstå udfordringer ved eksempelvis at skulle finde alternative produkter eller genbruge de kendte. Eksempelvis kan det jo være svært at genbruge en rød løber – den skal helst være ren og pæn hver gang, den rulles ud – men så kan løsningen så være, at man taler kunden fra at købe engangsmodellen, og finder et mere klimavenligt alternativ, sådan som jeg faktisk lige har gjort”, siger hun.

Astrid Carl supplerer:

”Ofte oplever jeg, at den største udfordring faktisk er mellem ørerne på folk; at der simpelthen mangler noget kreativitet, når det gælder de her alternative bud på produkter eller løsninger. Her har jeg værktøjskassen fuld af metoder funderet i designtænkning, som hjælper mine kunder på vej. Ved hjælp af dem og et elastisk sind skal vi nok finde nye løsninger, så der er ingen grund til at man skal lade sig nøje, sådan som nogle tror”, understreger hun.

Det aspekt er man dog ikke bekymret over hos Rodkjær Event, hvor design, idégenerering og i særdeleshed fremstilling af specielle elementer til forskellige begivenheder gør, at man er vant til at tænke ud af boksen.

”Der skal virkelig eksekveres på det her, det er en meget ambitiøs strategi, men jeg er helt sikker på, at vi nok skal nå i mål – vi er jo kreative af natur! Og så er jeg som direktør meget stolt af, at vi som virksomhed tager den her tilgang til os, og tager vores del af ansvaret for en bæredygtig udvikling”, siger Mette Stasiak Hagelquist og nævner Verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion som en rettesnor.

Kickoff-mødet hos Rodkjær Event involverede hele staben og en række forskellige øvelser og workshops, selvfølgelig med fokus på cirkulær økonomi. Foto: Green Moves/Astrid Carl.

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: cirkulær økonomi i 2019

Den første hype om cirkulær økonomi er ovre, og det seriøse arbejde er begyndt. Så hvad er udfordringerne, som står tydeligst frem nu? Pilen peger mod samarbejde på tværs af siloer, udviklingen af materialer og at få det fulde potentiale i sving. 

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?

16.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder

06.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser