23.06.2021  |  Klima, miljø og energi

Indspark: CO2 udledninger reduceres effektivt i partnerskab

Cirkulær økonomi, grøn omstilling og bæredygtige bundlinjer; kært barn har mange navne. Mange virksomheder vil udvikle en grønnere forretningsmodel, og det er der gode grunde til. Men hvor og hvordan starter man?

Karen Damkjær Herløv Hansen, Sustainability & Bar Manager hos Original Coffee, Kurt Dalsgaard, adm. direktør i Kontra Coffee og Kristoffer Ravnbøl, stifter og partner i Naboskab. 

I denne kronik har vi et simpelt budskab, som vi håber, at alle I aspirerende grønne virksomheder vil tage til jer, når I begynder rejsen mod en grønnere forrentingsmodel: Start med et enkelt og konkret projekt, og inddrag værdikæden i jeres arbejde. Man kommer nemlig længere i partnerskab!

Vær konkret: udvælg ét projekt

Vi håber, at vores kaffe-case kan tjene som inspiration: I 2020 lagde Original Coffee og Naboskab ud med at kortlægge førstnævntes CO2e udledninger med intentionen om at mindske dem så meget som muligt og gøre virksomhedens forretningsmodel grønnere. I Original Coffee går tingene lynhurtigt, og der er ikke altid tid og ressourcer til at lave store, forkromede strategier og planer. Den virkelighed tror vi, at mange erhvervsdrivende kender til. I mødet med den praktiske virkelighed blev vi enige om, at vi - til en begyndelse - måtte fokusere på én konkret indsats, hvis CO2e-reduktionen skulle blive en succes. Vi undersøgte kortlægningerne i fællesskab og sagde: hvor kan vi bedst starte? 

Hvad der i begyndelsen virkede som et uoverstigeligt projekt, blev i samarbejdet mellem virksomhed, leverandør og rådgiver pludselig mere ligetil: Hvad med emballagerne til vores vigtigste råvare, kaffebønnerne? Den står for en stor del af Original Coffees samlede udledninger og udgør derfor også et stort potentiale for reduktion - både af affaldsmængder og af CO2e. Hvis emballagen helt blev elimineret, vil der være en årlig besparelse på 850.000 kg CO2e. Samtidig var det et sted, vi relativt let kunne tage fat uden at fjerne fokus fra Original Coffees kerneforretning: at lave velsmagende og bæredygtig kaffe til hovedstadens kaffeelskere! 

Tænk skala: inddrag din værdikæde

Indtil nu er de ristede kaffebønner blevet leveret i 750 gr. poser, der ikke kan genanvendes. Da hver af Original Coffees kaffebarer kværner sig gennem ca. 23 kg kaffe om dagen, er forbruget af kaffeposer - stort. Og det resulterer i kæmpe mængder affald! 

I bakspejlet virker det indlysende, at emballagerne kunne forbedres. Men denne praksis - ligesom så mange andre - er desværre så indgroet i hverdagen, at det kan være svært at få øje på dem. Samarbejdet med Naboskab betød inddragelsen af en partner, som havde tilpas afstand til branchen til at kunne se på forretningerne med nye, kritiske øjne - og det kom der resultater ud af.

Hvor en første indskydelse godt kunne være at se sig om efter en ny kaffeleverandør, blev løsningen nemlig en anden og bedre. Original Coffees eksisterende bønneleverandør, Kontra Coffee, blev i stedet kontaktet og inviteret med på den grønne rejse: Mon det er muligt, at vi sammen finder en bedre løsning, som er til gavn for både vores to kaffevirksomheder og for planeten?

Det viste sig at være muligt.  

Kontra Coffee var på daværende tidspunkt allerede ved at teste en løsning med cirkulær emballage, så her var en oplagt partner. Tilføjelsen af endnu et led i værdikæden gav os mulighed for at indtænke cirkulation af emballage mellem leverandør og modtager. Derfor er det vores klare anbefaling, at virksomheder, der vil sænke deres klimabelastning, indtænker deres værdikæde og ser efter mulige samarbejdspartnere. Det giver mulighed for få mere skala på projektet - og mulighed for at løse en fælles udfordring på en måde, der giver mening for begge parter. 

Sammen arbejder vi tre parter i dag på en model med genbrugelige beholdere, der kan cirkulere mellem risteri og kaffebar. Naboskab regner på en spand i solid plastik, der har plads til otte kilo kaffebønner og kan bruges igen og igen. Som alternativ til de nuværende kaffeposer er udledningerne mindre allerede anden gang spanden genbruges! 
 

Det betaler sig: cirkulære løsninger som konkurrencemæssig fordel 

Den nye løsning kommer til at sænke både Original Coffees og Kontra Coffees CO2e udledninger og påvirke begge økonomiske bundlinjer positivt, samtidigt med at den imødekommer stigende politiske krav om mere klimavenlige emballageløsninger og reduktion af affaldsmængderne. Men det klimamæssige fokus tegner også til at blive en konkurrencemæssig fordel, da grønnere løsninger begynder at være et klart krav fra forbrugerne. Original Coffees kunder, og forbrugerne i det hele taget, er kritiske. De forventer, at vi tager ansvar for vores virksomheder og vores produkter.

Det gør jeres garanteret også. Derfor: udvælg et projekt, og inddrag jeres værdikæde. Så kommer I godt fra start med jeres grønne omstilling. 

Partnerskab startet i innovationsnetværk
Vores partnerskab er blevet til i regi af Lifestyle and Design Cluster, bedre kendt som LDC, som er et innovationsnetværk under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Med godkendt støtte fra projektet CØ SMV, hvis formål er at skabe øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er, valgte Original Coffee Naboskab som rådgiver, baseret på virksomhedens erfaringer med udvikling af grønne forretningsmodeller i restaurationsbranchen. 

Mere fra Nina

Nina Nagskov Jørgensen

Forretningsudvikler

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere