Coloplast satser på strategiske partnerskaber

Coloplast har med sit Access to Healthcare-initiativ startet et donationsprogram, som skal støtte projekter indenfor stomi, kontinens og sårpleje, men i høj grad også styrke forretningen på sigt. Det sidste er vigtigt for programmets succes, mener Erhvervs-ph.d. i Coloplast Christina Berg Johansen.

Coloplast samarbejder med World Diabetes Foundation om at uddanne læger til at behandle diabetiske fodsår i Indien, hvor det ikke er unormalt, at den slags lidelser resulterer i amputation..

15.03.2010

CSR.dk

Da Coloplast i 2007 fejrede 50 års jubilæum annoncerede virksomheden det sociale initiativ ”Access to Healthcare,” som i løbet af ti år donerer 50 millioner til projekter indenfor stomi, kontinens og sårpleje, der er virksomhedens store forretningsområder. Projekterne foregår i såkaldte ”emerging markets”, hvor eksempelvis stomi-patienter ikke har adgang til samme pleje og viden, som de har i rige vestlige lande.

Access to Healthcare er ikke et rent filantropisk program, men derimod et strategisk, socialt initiativ, som udvikler projekterne i de forskellige lande i nært partnerskab med lokale foreninger og organisationer. Et af de projekter, der er i fuld gang i øjeblikket, er i Mexico, hvor Coloplast i samarbejde med et lokalt universitet støtter et uddannelsesprogram for stomi-sygeplejersker. Når de 12 sygeplejersker, som lige nu gennemfører programmet, bliver færdiguddannede, er det en del af aftalen, at de skal lave workshops på lokale hospitaler rundt om i landet, hvor de skal lære fra sig og skabe bevidsthed om, hvilken kæmpe forskel det gør for stomi-patienter, at de får ordentlig pleje. Et andet eksempel er et sårpleje-projekt i Indien, hvor Coloplast samarbejder med World Diabetes Foundation om at uddanne læger til at give patienter med diabetiske fodsår den rigtige behandling. Behovet er reelt, for i lande som Indien er det ikke unormalt, at patienter med den slags sår får lemmerne amputeret eller må leve deres liv med væskende sår på benene.

Samarbejdspartnere er kerneinteressenter
Det er en bevidst strategi fra Coloplasts side, at de projekter, som bliver støttet, foregår i samarbejde med organisationer, som i andre sammenhænge er Coloplasts interessenter. Det fortæller Erhvervs-ph.d. Christina Berg Johansen, som forsker på ESADE Business School i Barcelona samt CBS og samtidig er tilknyttet Coloplast for at analysere effekten af Access to Healthcare-programmet.

”Coloplast samarbejder med civilsamfundsorganisationer, som eksempelvis World Diabetes Foundation eller WOCN (Wound, Ostomy and Continence Nurses Society), der opererer indenfor Coloplasts forretningsområder. Dermed skaber virksomheden langtidsrelationer med grupper af eksempelvis sygeplejersker og læger, der i andre sammenhænge er potentielle kunder. Samtidig kan det konstateres, at de projekter, der bliver støttet har en klar social og sundhedsmæssig værdi for landene. Det er en spændende balance, ” siger Christina Berg Johansen.

Det er også helt bevidst, at de støttede projekter foregår i ”emerging markets”, altså i lande, som ikke har et almindeligt kortsigtet markedspotentiale for Coloplast, men trods alt har et sundhedssystem.

”Coloplast satser med Access to Healthcare programmet på lande som Kina, Indien, Mexico og Brasilien. Det er lande, som er fremadstormende, men alligevel er de ikke så udviklede, at Coloplast kan bruge sine normale markedsteknikker og operere på markedet som i Europa og USA. Ved at være involveret i civilsamfundsprojekter i de her lande, får Coloplast en indsigt i forholdene for eksempelvis stomi-patienter eller mulighed for at opbygge kompetencer hos læger og sygeplejersker. Den slags relationer kan blive meget nyttige, når markedet – om måske ti år - er modnet til normale salgsprocesser,” forklarer Christina Berg Johansen.

Forretningsperspektivet er vigtigt
Hun mener, at det er en klar fordel, at Access to Healthcare er et CSR-projekt, som også har et helt tydeligt forretningsmæssigt perspektiv.

”Jeg mener, at forretningsnære CSR-initiativer giver de bedste resultater, fordi medarbejderne lægger flere kræfter i den slags projekter, når de også giver mening for virksomheden. Man tilfører ikke et eller andet fremmed projekt og siger, ”se hvor gode vi er”, men udnytter, at de ting man arbejder med i forvejen, også kan bruges til at gøre noget godt for andre mennesker. Det giver en helt anden stolthed, hos de medarbejdere, der er involveret,” understreger Christina Berg Johansen. Hun peger på, at rene filantropiske CSR-projekter let kan ende med at blive ren imagepleje, hvor virksomhederne får nogle søde historier, de kan fortælle til omverdenen, uden at der reelt er ret mange i virksomheden, som har hjertet med i projektet.

Hun mener dog, at det uden tvivl ville være nemmere, hvis Coloplast valgte enten ren filantropi eller ren forretning.

”Med et initiativ som Access to Healthcare skal man hele tiden holde en balance mellem, at du gør noget, der giver mening for nogle mennesker, mens du samtidig kigger på, hvordan programmet kan gavne forretningen på sigt. Det er en svær opgave,” siger Christina Berg Johansen og understreger, at hun synes, det er befriende, at Coloplast ikke er bange for at kommunikere, at Access to Healthcare også skal give mening forretningsmæssigt.

Svært at måle effekten
Generelt er der, ifølge Christina Berg Johansen, flere og større udfordringer ved at arbejde med strategiske partnerskaber i stedet for mere traditionelle CSR-initiativer. For selvom man taler åbent om det forretningsmæssige perspektiv, så er det meget langsigtede gevinster, man satser på.

”Du kan ikke bare fremlægge en plan og sige: ”nu gør vi det og det, og så sælger vi meget mere på det her marked.” Effekterne af de strategiske partnerskaber, der bliver etableret i Access to Healthcare-regi, er utroligt svære at måle, og du har ikke nogle eksempler at sammenligne med, fordi projekterne i de forskellige lande er helt unikt skruet sammen,” pointerer Christina Berg Johansen.

”Det er også derfor, at man ser rigtig mange virksomheder arbejde tungest med CSR-initiativer på miljøområdet. Her er det nemlig muligt, at dokumentere gevinsten på bundlinjen i løbet af meget kort tid.”

Christina Berg Johansen mener også, at det er en stor udfordring at promovere et projekt som Access to Healthcare til alle dele af virksomheden, fordi projektet trods alt ikke er en del af de almindelige arbejdsgange.

”Det er altså ikke nok at skrive det på tavlen nede i receptionen. Projektet skal æltes ind i virksomheden internt, så det giver mening for en masse mennesker, som arbejder med vidt forskellige ting i virksomheden, forklarer hun.”

Forsigtig ekstern kommunikation
Udadtil har Coloplast indtil videre været meget forsigtige med at bruge Access to Healthcare-programmet til at profilere virksomheden. Ifølge Christina Berg Johansen har Coloplast bevidst ventet til projektet er blevet stabilt, så der er nogle resultater at kommunikere.

”Det er rigtigt set af Coloplast, for tidlige hensigtserklæringer kan hurtigt blive genstand for kritik - og det tager nu en gang tid at modne et større CSR-projekt som Access to Healthcare.

Hun forventer dog, at virksomheden vil gøre mere ud af at formidle projektet eksternt, når der i løbet af de kommende måneder kommer nogle formelle projekt-lanceringer i Indien.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024CSR.dk

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

21.03.2024BSR

Sponseret

Collaborating to Advance the SDGs: Three Considerations for Business Leaders

19.03.2024CSR.dk

Toms Gruppen etablerer genskovningsprojekt med Rainforest Alliance

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus