21.10.2020  |  Strategi & ledelse

Cowi vil være CO2 neutral i 2050

Cowi har oplevet, hvordan virtuelle forretningsmøder har styrket både produktivitet og kundetilfredshed.

Markant nedskæring af forretningsrejser og en elektrificering af virksomhedens bilpark, skal være medvirkende til en 70 procent CO2-reduktion senest i 2030 og fuld CO2-neutralitet i 2050.

Corona-krisen har i Cowis tilfælde ikke kun ført negativt med sig, men har været en øjenåbner for virksomheden i forhold til, hvad der kan lade sig gøre igennem virtuel kundekontakt.

Læs også: Kina vil være CO2-neutral i 2060

”Hvor tragisk og udfordrende corona-situationen end har været, og fortsat er, så har den vist os, at vi kan meget mere og meget hurtigere, end vi havde forestillet os: Under corona-nedlukningen stoppede vores rejseaktivitet nærmest fra den ene dag til den anden – hvilket faktisk har betydet, at vi her i 2020 når vores 2030 CO2-reduktionsmål. Trods nedlukningen opretholdt vi en høj produktivitet, mens kundetilfredsheden steg, blandt andet på grund af hyppig virtuel kontakt til kunderne. Dét har bekræftet os i, at vores nye digitale adfærdsmønstre kan blive en løftestang for vores klimaindsats”, siger administrerende direktør i Cowi, Lars-Peter Søbye.

Interne målinger viser at 48 procent af virksomheden samlede CO2-aftryk kommer fra forretningsrejser. Heraf stammer de 71 procent fra flytransport.
Cowi har besluttet at sløjfe 25 procent af alle flyrejser forbundet med kundemøder og 50 procent af flyrejser relateret til interne møder og seminarer og i stedet erstatte med virtuelle alternativer.

- MTN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere