CSR hvor svært kan det være?
Når madspild møder madfattigdom genereres merværdi for donoren og for samfundet. fødevareBanken adresserer fødevarespild i stor skala og omfordeler det til socialt udsatte. På deres seminar på Responsible Food serverer de madspild i social kontekst
700.000 tons - så mange spiselige fødevarer smider vi ud årligt i Danmark, og heraf destrueres ca. 460.000 tons i fødevaresektoren, ifølge Regeringens Strategi for affaldsforebyggelse fra i år. Et nærmest ufatteligt spild af ressourcer og værdi.
Sidste år sørgede fødevareBanken for at omfordele 423 tons overskudsfødevarer. Det blev til over 1 million måltider hos foreningens mere end 100 modtagerorganisationer, som arbejder for og med socialt udsatte. Når det kan lade sig gøre, er det fordi fødevareBanken løser et konkret problem, hvilket også er en eftertragtet service hos mange virksomheder i fødevaresektoren, som ønsker at gøre gavn frem for at sende deres overskudsfødevarer til destruktion, fortæller fødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen:
fødevareBanken er med til at løfte samfundsopgaver inden for madspild og madfattigdom igennem vores kernekompetencer: frivillighed, logistik og social ansvarlighed. Spild af madressourcer er om noget højaktuelt, og alle har en holdning til det, både vi selv som privat personer og virksomhederne. For erhvervslivet er madspild et stigende problem, og der er et stort pres for, at finde seriøse løsninger til at håndtere det. Det er her, vi i fødevareBanken kommer med et konkret bud: maden anvendes til sit faktiske formål den bliver spist! På den måde genererer vi gennem vores arbejde en merværdi for virksomheden via eksponering af samfundsansvar over for dens medarbejdere, kunder og øvrige interessenter.
fødevareBanken, der er en non-profit og apolitisk forening, har siden 2009 omfordelt overskudsfødevarer. Fødevarerne er med fødevareBanken, som indsamler og omdeler gået fra fødevareproducenter, landbrug, supermarkeder og grossister til organisationer, der arbejder for og med samfundets socialt udsatte. Hvad der således var et spild er kommet til gavn for børn, kriseramte kvinder og mænd, hjemløse, stofmisbrugere, psykisk syge og mange andre, der er ramt af afsavn herunder madfattigdommen.
Langsigtede partnerskaber om mad og værdi
fødevareBanken er mere end et logistisk mellemled den tilbyder sine donorvirksomheder et partnerskab, som rækker ud over at bortskaffe deres overskudsfødevarer samfundsansvarligt.
Fødevarevirksomhederne har maden vi har logistikken, fødevaresikkerheden og modtagerorganisationerne. Det er i denne kontekst, vi møder virksomhederne og kan tilbyde et partnerskab, der giver værdi for begge parter. Værdi, der er essentiel i den videre udvikling og sikring af vores forretninger, siger Karen-Inger Thorsen og påpeger, at et partnerskab med fødevareBanken har mange forskellige former: I den ene ende af skalaen kan vi gå ind med levering og afhentning af overskudsproduktionen, i den anden kan vi arbejde sammen med virksomheden om involvering af dens medarbejdere og kunder, og vi indgår gerne i langvarige strategiske samarbejder. Uanset hvilken ende af skalaen, samarbejdet befinder sig i, er udgangspunktet dog det samme: hvordan får man udmøntet partnerskabet og kommunikeret det samfundsansvar, som virksomheden ønsker at tage sammen med fødevareBanken.
Partnerskaber i praksis
Som forening, der i stor grad er baseret på funding og frivillighed - fødevareBanken har ca. 150 frivillige chauffører, der kører ud 6 dage om ugen har fødevareBanken konstant fokus på sikring af sit økonomiske fundament. VELUX FONDENS 4-årige bevilling har muliggjort at foreningen kan investere i op- og udbygning af de organisatoriske rammer. Et essentielt springpunkt er dog etableringen af partnerskaber, der med økonomiske og kompetencegivende ressourcer er med til at drive fødevareBanken videre mod målet om at være en økonomisk bæredygtig, landsdækkende forening.
I fødevareBankens seminar på Responsible Food giver to af foreningens samarbejdspartnere Kelloggs og IBM - deres erfaringer videre med aktivering af CSR i forhold til intern og ekstern eksponering til medarbejdere, kunder mv. Som repræsentant for B2C markedet, er Kelloggs ikke kun en fødevaredonor, men i høj grad en partner hvor fællesprojektet morgenmadsklubberne er i fokus: skolebørn i udsatte områder, får et ordentligt morgenmåltid at starte dagen på. Som en stor spiller i B2B markedet markerer IBM sig som en langvarig samarbejdspartner, hvor tekniske kompetencer er med til at videreudvikle fødevareBankens interne IT systemer og processer såsom foreningens scannersystem, og dermed også fødevarernes sporbarhed. Med udgangspunkt i virksomhedernes samarbejde med fødevareBanken debatteres muligheder og udfordringer i et bæredygtigt partnerskab ta aktiv del i debatten: CSR hvor svært kan det være?
Responsible Food-konferencen byder på i alt 6 seminarer i tre parallelle blokke, der dækker varekæden fra oprindelse over forarbejdning til forbrug og overskud. De andre fem værter er: Fairtrade Mærket, Sociability, Periamma, DTU Fødevarer og DakaRefood. Sammen med det øvrige program er der således noget at hente for alle med interesse i krydsfeltet mellem ansvarlighed og fødevarer.
Responsible Food finder sted d. 26. november i Natur & Biovidenskabelig Fakultets festauditorium på Frederiksberg (det tidligere KVL), og gennem gæstetaler, paneldebat, interaktive seminarer, masser af praktiske cases og en markedsplads giver den et unikt billede af ansvarlighedsindsatsen inden for fødevarer i dagens Danmark. Læs mere på www.csr-link.dk.