02.04.2020  |  Strategi & ledelse

Indspark: CSR-arbejdet og samfundssind midt i en coronatid

Som mange andre virksomheder barsler DFD også med sin CSR-rapport, hvis udgivelse er lige på trapperne. For en stund blev de sidste finpudsninger af rapporten sat på hold pga. coronavirussen.

Det korte ophold i CSR-rapporteringen har givet anledning til refleksioner om CSR og samfundsansvar, som jo i bund og grund handler om virksomhedens rolle i samfundet. Stort set ingen virksomheder, organisationer eller privatpersoner kan sige sig fri for at mærke konsekvenserne af COVID-19 og de forholdsregler, virussen har medført. 

Så hvad betyder virusudbruddet egentlig for det fortsatte CSR-arbejde?

Hos os mærker vi konsekvenserne af COVID-19 på forskellig vis, fordi virussen har ramt vores kunder på forskellige måder. Aktiviteten er gået drastisk ned hos flere af vores kunder, hos andre er der stadig gang i hjulene, og hos navnlig sundhedssektoren mærker vi en stærk forøget aktivitet. Det afspejler på mange måder den virkelighed, vi også ser i samfundet. 

Vores medarbejdere er også berørte af situationen. Nogle er sendt hjem som en del af Trepartsaftalen, mens andre træder til og hjælper på de vaskerier, som har ekstra travlt for tiden. De skal have stor tak! 

Samfundssind bliver konkret
Hvis vi ser i vores egen CSR-rapportering og afsnittet omhandlende risici og udfordringer optræder virusudbrud ikke – ikke for nu i hvert fald. Men vi lever i en globaliseret verden, hvor vi på godt og ondt er tæt forbundne, og det bliver tydelig, når vi ser COVID-19 ramme og lamme hele verdenssamfundet. 

Som mange andre virksomheder oplever også vi, at samfundssind lige pludseligt er blevet meget konkret. Hos os selv udmønter det sig i et endnu tættere samarbejde på tværs af afdelinger; de vaskerier, som har mindre at lave end normalt, aflaster nogle af de vaskerier, der har travlt og vores medarbejdere udviser stor fleksibilitet. Med andre ord rykker vi sammen i et corporate fællesskab; vi står sammen – hver for sig. 

Den tætte dialog med vores kunder er også stadig intakt, og dialogen er måske endda blevet tættere, selvom det nu er via telefon- og videomøder. Sammen finder vi ud af, hvordan vi håndterer den nuværende situation, og hvordan vi bedst forbereder os på tiden efter COVID-19. 

Vi rykker i det hele taget tættere på vores kunders behov og efterspørgsel for at løse en fælles udfordring, der er vigtig at overkomme. Den generelle fællesskabsånd og handling, vi ser nu, er et godt eksempel på, hvordan FN’s Verdensmål nr. 17 (Partnerskaber for handling) bidrager til udviklingen i verden. 

CSR-rapporteringen er relevant – også i krisetid 
Tilbage til CSR-rapporteringen, som nu har nået sin sidste fase. FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling er en vigtig bestanddel i mange virksomheders CSR-rapporter – også DFD’s. De universelle mål tager fat på de store samfundsudfordringer, som er et fælles anliggende aktuelt understreget af COVID-19-udbruddet. 

CSR-rapporteringen bliver ikke mindre vigtig af, at vi nu ser et global virusudbrud. Tværtimod understreger det relevansen af at nedfælde klare ambitioner inden for samfundsansvar. Det kan være, at vi og andre virksomheder må justere de prioriteter og ambitioner, der blev lagt inden virusudbruddet, men det er vigtigt, at vi fastholder det målrettede arbejde, der er sat i gang.

Meget af det samfundsansvarlige arbejde er med til at sikre, at vi kan stå imod eller i hvert fald afbøde konsekvenserne af den krise, som vi står i nu.    
 

Denne artikel er en del af temaet I fokus: rapportering

Mere fra Pernille

Pernille Kiær

CSR-chef

  • pki@dfd.dk
  • 41711530
  • De Forenede Dampvaskerier A/S
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere