CSR Awards 2012: Expect the Unexpected
KPMG var, ved CSR Awards 2012 i Sønderborg, med til at sætte dagsordenen for de udfordringer virksomhederne kommer til at stå overfor i løbet af den næste årrække.
At forretningsdrevet CSR kan skabe værdi for forretningen er ikke nyt, men ved CSR Awards 2012, satte KPMG fokus på nødvendigheden af at tænke CSR bredt ind i forretningen. De globale udfordringer virksomheder står overfor vil påvirke hele forretningen og kræver at CSR tænkes ind både i forhold til risiko, innovation, og strategi.
Sustainability Megaforces
Barend van Bergen, leder af KPMG's Global Center of Excellence for Climate Change & Sustainability, åbnede konferencen med en præsentation af rapporten Expect the Unexpected, der præsenterer og analyserer 10 områder og temaer, der vil blive helt centrale i debatten om bæredygtighed i løbet af de næste 20 år. Det er essentielt at virksomhedsledere forstår disse 10 tendenser, der refereres til som Sustainability Megaforces, og hvilken konsekvens og påvirkning de vil have på virksomheden. Megaforces som klimaforandringer, resurse knaphed, urbanisering og voksende middelklasse er med til at lægge pres på virksomhedernes nuværende forretningsgange. Megaforces vil få stor betydning for virksomhedernes samfundsmæssige ansvar, risikostyring, forsyningskæde, og forretningsstrategi, hvorfor virksomhederne bliver nødt til at tænke i at udvikle strategier, der kan håndtere disse risici og være med til at udnytte de nye muligheder der opstår.
Redefining CSR
En ny tilgang til CSR blev også debatteret under KPMG's side-event "CSR - From Risk Mitigation to Strategic Opportunity - a board members agenda" hvor CSR blev redefineret. Fra at håndtere CSR som 'Corporate Social Responsibility', blev CSR italesat som 'Citizenship, Strategy & Risk', for at sætte begrebet i en bredere forretningsmæssig kontekst. Helene Regnell, tidligere Maersk Line, fremover Dansk Supermarked styrede paneldiskussionen hvor Bestyrelsesformand for Carlsberg Flemming Besenbacher, Nordisk Direktør for Philips, Karen Lykke Sørensen, og Barend van Bergen fra KPMG diskuterede de praktiske implikationer af CSR i forretningen.
KPMG's CSR Strategy +100 pris
KPMG's pris CSR Strategy +100, der blev uddelt ved aftens prisuddeling, gik i år til Novozymes, som den virksomhed der på bedste vis har formået at tænke CSR ind som et forretningsdrevet element i strategien. "Prisen skal være med til at inspirere andre til at forstå, hvordan CSR hjælper virksomheder med at reducere risici, kapitalisere på muligheder og få en positiv effekt på top- og bundlinje. Novozymes’ strategi er at hjælpe deres kunder til at blive mere bæredygtige. Vi er stolte af at kunne overrække prisen til Novozymes, som en anerkendelse af deres arbejde, resultater og tilgang til CSR, som er en inspiration for mange, siger Partner Christian Honoré, leder af Climate Change & Sustainability i KPMG.
Hvis du vil høre mere om KPMG’s services indenfor Climate Change & Sustainability eller vores deltagelse i CSR Awards 12, så kontakt Christian Honoré eller klik ind på www.kpmg.dk/csr