CSR i supermarkedet
Forbrugerrådet lægger pres på supermarkederne for at få mere etik og ansvarlighed på hylderne, og inviterer i den forbindelse forbrugerne til at sende et elektronisk postkort til deres eget supermarked.
Der skal mere etik på hylderne i de danske supermarkeder. Det mener i alt fald Forbrugerrådet, der derfor vil lægge pres på de største danske kæder, for at få dem til at påtage sig deres del af ansvaret for, at deres varer bliver produceret og distribueret under ordentlige forhold for både miljøet og de ansatte. Således inviterer man eksempelvis forbrugerne til selv at give deres mening til kende ved at sende et elektronisk postkort til deres eget lokale supermarked og på den måde søge at påvirke kædernes indkøbsstrategi direkte. En undersøgelse fra netop Forbrugerrådet omkring fairplay i supermarkederne viser nemlig, at der er gode takter på nogle områder, men også, at det samlede billede er skuffende. Eksempelvis deltog kun COOP og Lidl i den danske undersøgelse, mens Dansk Supermarked, Spar, SuperBest, Rema1000 og Aldi valgte ikke at besvare det udsendte spørgeskema.
Håbet er derfor, at man via forbrugeradfærd kan vække butikkernes ansvarsfølelse. Hvis supermarkederne mærker, at produktionsforhold og arbejdstagerrettigheder i udviklingslandene betyder noget for, hvilke varer forbrugerne vælger, så vil det, ifølge Forbrugerrådet, give endnu mere mening for dem at sikre, at deres varer rent faktisk bliver produceret ordentligt.
-AK