CSR-indsatsen halter i mellemstore virksomheder
Mange mellemstore danske virksomheder halter bagud med deres CSR-indsatser, viser en ny analyse fra Deloitte.
Hvis man tror, at danske virksomheder er verdensmestre i klima, miljø og menneskerettigheder, bliver den danske selvgodhed effektivt punkteret af en ny analyse fra Deloitte. De mange mellemstore danske virksomheder halter bagud med deres CSR-indsatser, viser analysen.
Analysen viser, at CSR i de mellemstore virksomheder primært opfattes som imagepleje. Virksomhederne mangler klare målbare nøgletal for CSR-indsatsen, og koblingen mellem CSR-initiativerne og virksomhedens forretningsstrategi er for svag.
En bredere tilgang til CSR
I danske virksomheder er CSR typisk synonymt med miljø, energiforbrug og medarbejderforhold, mens der er mindre fokus på eksempelvis innovation, leverandører og antikorruption. På den baggrund efterlyser Deloitte en bredere og mere forretningsorienteret tilgang til CSR.
I stedet for at se CSR som en omkostning, der er relateret til image og employer branding, skal virksomheder mere systematisk afdække de risici og potentielle gevinster, der knytter sig til klima, miljø og menneskerettigheder, lyder det fra Deloitte.
-SRR