29.06.2012  |  Strategi & ledelse

Indspark: Fagfolk skriver: CSR og biodiversitet - dansk erhvervsliv skal i gang

Mere end halvdelen af klodens økosystemer er enten overudnyttede eller i fare for at kollapse, og dyre- og plantearter er for alvor under pres. Store dele af dansk erhvervsliv er afhængigt af økosystemer, derfor er det et stort problem, at virksomhederne ikke for alvor er klar med en CSR-indsats for biodiversiteten.

Bierne bestøver vores afgrøder, muldjorden renser vores vand, havene er levesteder for de fisk, vi spiser, og regnskovene rummer genetiske ressourcer, vi bruger i vores medicin.
Det er nogle få eksempler på de såkaldte økosystemtjenester, som vi er fuldstændig afhængige af.

Det gælder også for virksomheder, hvor velfungerende økosystemer er det naturlige udgangspunkt for de fleste forretningsaktiviteter, hvad enten det drejer sig om at lave korn til brød, eller om det er genet for en sjælden plantes helbredende virkning, der udnyttes i biotek-industrien. Hvor ville for eksempel bryggerier være, hvis ikke kornet stod på marken, humlen voksede og vandet var til at drikke?

Det anslås, at op i mod 40 procent af verdensøkonomien er baseret på biologiske produkter eller processer.
Desværre er klodens økosystemer og diversiteten af dyre- og plantearter for alvor under pres. Mere end halvdelen af klodens økosystemer vurderes til at være overudnyttede, og mange er i fare for at kollapse.

Det er ikke kun de virksomheder, hvis forretning hviler på adgangen til tjenester fra økosystemer, som skal holde et vågent øje med biodiversitet, for også virksomheder, som direkte påvirker biodiversiteten, vil fremover blive mødt af stigende krav såvel politisk som fra borgere. Det kunne for eksempel være virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen samt inden for infrastruktur, hvor der træffes mange beslutninger med stor indflydelse på landskabet, og dermed også biodiversiteten.

Økosystemer højt på dagsordenen
Problemet er, at når biodiversiteten daler og økosystemerne kommer under pres eller ligefrem nedbrydes, så modtager vi ikke længere de samme ydelser fra naturen og kan således heller ikke lave forretninger ud af dem. Bestøvning er en helt enkel tjeneste fra naturen, som vi normalt ikke tænker meget over, men det anslås, at den årlige værdi af insekternes bestøvning af planterne svarer til 153 milliarder euro. Derfor er biodiversitet og økosystemtjenester ved at komme højt på den politiske dagsorden i FN, EU og også herhjemme i Danmark. Samtidig er forbrugere også begyndt at interessere sig for, hvordan virksomheder påvirker biodiversiteten.

Det næste naturlige skridt i udviklingen af virksomheders CSR vil derfor være at se på hele naturen. Langsomt har enkelte ressourcer fundet vej til årsrapporterne, der nu gerne behandler virksomhedens påvirkning af vand og klima, dens luftforurening med mere, men der er stadig få, der tør tage springet og stille det helt store spørgsmål: Hvilke tjenester fra velfungerende økosystemer bruger vi, og hvordan påvirker vi dem?

Kun få har erkendt problemet
Dækproducenten Michelin oplevede for nylig et fald i produktionen af gummi fra træer i Brasilien som følge af nedbrudt natur. De tog resolut fat på at omdanne plantagerne til en bæredygtig produktion, således at en rig natur kunne trives og et løbende udbytte med lavere risiko kunne sikres.

En gennemgang af de danske virksomheder, der rapporterer ifølge Global Reporting Initiativ, viser at meget få af dem inddrager biodiversitet og sjældent bringer de relevante indikatorer, EN11 – EN15 i spil. Ja, en del skriver ligefrem, at de ikke finder indikatorerne relevante. Det viser, at der endnu er et stykke vej, før problemet med tab af biodiversitet og nedgang i økosystemtjenester  står klart for dansk erhvervsliv.

Vi foreslår, at dansk erhvervsliv går i gang med at se, hvad der kan gøres for at være i front på indsatsen for biodiversitet.

Birgitte Mogensen og Rasmus Vincentz

For en virksomhed, der vil lade CSR inkludere biodiversitet, og som er klar til at tage fat på spørgsmålet om, hvordan et samspil med økosystemerne sikres, er der ingen nemme og gennemgående svar. Det er ikke umiddelbart til at sige, om den rigtige indsats for biodiversitet består i opkvalificering af underleverandører, udbygning af samarbejde med NGO’er eller uddannelse af medarbejdere, men en indsats skal der til.

Biodiversitet kræver nemlig mere end blot, at en del af virksomhedens overskud bruges på at skabe en rigere natur og en CSR-politik, der tager biodiversitet alvorligt, må derfor også tage fat på at sikre, at selve de økosystemer, hvis tjenester indgår i forretningen, bliver håndteret forsvarligt. Det er en udfordring for rigtig mange aktører i erhvervslivet, særligt dem der arbejder direkte med råstoffer og biologiske processer, men også andre, for hvem landskabet er en del af aktiviteterne, er denne tilgang afgørende.

De gode eksempler
Vi foreslår, at dansk erhvervsliv går i gang med at se, hvad der kan gøres for at være i front på indsatsen for biodiversitet. I den proces er det oplagt at skele til de spændende initiativer, som en del virksomheder rundt i verden allerede er i fuld gang med.

En af de virksomheder, der er gået forrest i indsatsen for biodiversitet, er den tyske sports- og modetøjsproducent Puma, der i samarbejde med PwC har taget nogle store skridt i retning af at kortlægge deres afhængighed af økosystemtjenester. Det er et godt udgangspunkt for at handle på afhængigheden og sikre forretningen fremover.
Et fantastisk eksempel på en virksomhed, som virkelig har formået at bruge spørgsmålet om biodiversitet til at skabe en stærk lokal forankring og gode resultater, er det store tyske trykkeri Axel Springer. Trykkeriet har omdannet området omkring en afdeling i Ahrensburg til en lokal naturpark, og har på den måde skabt et sted, hvor de lokale skoler i dag underviser og laver naturstudier.

Så man kan altså sige, at en indsats for biodiversitet er en naturlig forlængelse af virksomhedernes nuværende CSR-aktiviteter. Fremover er det ikke nok at skabe løsninger inden for enkelte områder som klima, energi og vand; det kræves, at virksomheden grundlæggende bidrager til at bevare og genopbygge økosystemer, hvor end virksomhedens aktiviteter foregår og har indflydelse.

Det har cementgiganten Holcim forstået, og de arbejder nu målrettet på at omdanne de råstofgrave, hvorfra de henter ressourcer, til rige og mangfoldige naturområder.
Ingen forventer, at det danske erhvervsliv er fuldt ud i stand til at fremme biodiversiteten allerede ved fremlæggelsen af næste årsregnskab, men vi vil kraftigt opfordre til allerede i dag at tjekke forretningens naturlige udgangspunkt og sikre, at CSR politikken kan skabe sammenhæng mellem biodiversitet og bundlinjen.
 

Mere fra Birgitte

Birgitte Mogensen

Professionel CSR bestyrelsesmedlem

IdagFormand for CSR - udvalget i FSR - danske revisorer.Professionel bestyrelsesmedlem med en baggrund som statsautoriseret revisor.Indehaver af virksomheden www.boardmanagement.dk, der arbejder for at bidrage til professionalisme i bestyrelser, der favner relevant bæredygtighed & CSR ansvar til gavn for den forretningsmæssige værdiskabelseErfaring20+ års erfaring som partner og statsautoriser…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere