03.02.2012  |  Supply chain

CSR-projekt skal åbne afrikansk marked

Med en ny serie af afrikanske produkter på hylderne vil Coop og FDB styrke Afrika og tjene penge på samme tid.

I begyndelsen af februar lancerer dagligvarekoncernen Coop en helt ny vareserie, Savannah, der på tværs af varekategorier vil markedsføre produkter, der stammer fra Afrika syd for Sahara.

Formålet med det nye initiativ er at forene en CSR-ambition om at styrke Afrika med kommerciel forretning. Målet er mindst 60 Savannah-varer på hylderne i 2015 og en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb.

Det betyder, at Coops kunder fremover vil kunne vælge f.eks. friske minimajs fra Kenya, oksekød fra Namibia og vindruer fra Sydafrika til konkurrencedygtige priser. Varerne er ikke prissat højere end tilsvarende varer fra andre dele af verden.

Ikke bistand
”Mange års traditionel bistand har vist sig ikke at være nok. I Coop og FDB tror vi på, at vi gennem handel på almindelige kommercielle vilkår kan bidrage til udvikling i Afrika. Ved at gøre de afrikanske produkter synlige på hylderne, giver vi forbrugerne mulighed for aktivt at gøre en forskel,” siger Lasse Bolander, der er formand for FDB og Coop Danmarks bestyrelse.

Det er, ifølge Coop, ambitiøst fordi mange danskere mere forbinder Afrika med problematiske menneskerettighedsforhold end med god kvalitet og varer i supermarkedet. Det viser en undersøgelse, som FDB Analyse har gennemført.

”En stor del af initiativet handler derfor også om at præsentere forbrugerne for alt det gode, Afrika også står for. Inklusiv en lang række kvalitetsfødevarer, som de afrikanske producenter blot har svært ved at komme ind på verdensmarkedet med”, siger Lasse Bolander.

Vil sikre små leverandører
Kontinentet står i dag for godt tre procent af verdenshandlen til trods for, at det huser ca. 15 procent af verdens befolkning.

For at sikre at udviklingen også når små producenter i Afrika, har FDB oprettet FDB’s Afrikapulje. Formålet er at medvirke til, at der kommer flere afrikanske varer af høj kvalitet i Coops butikker, og samtidig bidrage til økonomisk, social og miljømæssig udvikling blandt små producenter og leverandører til Coop.

FDB’s Afrikapulje er i samarbejde med bl.a. CARE Danmark ved at udvikle projekter i bl.a. Kenya og Namibia. Der er samlet afsat 10 millioner kroner til FDB’s Afrikapulje i årene 2012 til 2015.

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere