02.07.2013  |  Kommunikation

Indspark: CSR skal italesættes også i små virksomheder

Små- og mellemstore virksomheder skal tro på, at de også kan gøre en CSR-forskel. Det skriver Karsten Vester, der er relationsskaber for VirksomhedsNetværket i dette blogindlæg.

Alt for ofte mister små- og mellemstore virksomheder troen på, at de kan arbejde systematisk med CSR. For til konferencer gives der næsten altid eksempler fra store multinationale virksomheder, som har en hel hær af medarbejdere til at arbejde med CSR.

I Virksomhedsnetværket arbejder vi med CSR på en enkelt måde og viser vores medlemsvirksomheder, at det er muligt at arbejde med CSR også i mindre virksomheder.

CSR-cirklen er på plads
I et netværk har man hurtig adgang til viden og hjælp til at arbejde med CSR. Netværket er også et marked, så det er nemt for virksomhederne at kommunikere til markedet om deres CSR-aktiviteter, og kunderne kan på den måde lære mere om virksomhedens CSR-politik og CSR-praksis samt belønne virksomheden ved at handle hos den. CSR-cirklen er dermed på plads.

Lad mig give et eksempel: Små og mellemstore virksomheder mangler ofte rollemodeller – projekter og eksempler, der kan vise, hvordan man arbejder med CSR.

Oftest hører vi om CSR-eksempler fra store virksomheder. Derfor vil jeg komme med to konkrete eksempler fra små virksomheder – de er hentet fra vores netværk i Danmark, og de er udvalgt, fordi de er nemmere at lære af og nemme at gennemføre lokalt også i andre lande.

Eksempel 1: CSR på et hotel
Hotel Trinity – hotel-og konference center www.trinity.dk er meget social ansvarligt både internt og eksternt. Hotellet har mange aktiviteter for personalet og prøver også at inddrage gæsterne og lære dem om sund kost og sunde aktiviteter.

Hotellet samarbejder med Frelsens Hær, som hjælper fattige mennesker. Hvert år til jul giver Frelsens Hær mad til mennesker, der ikke selv har råd til at holde jul. En del af dem, der modtager hjælpen til jul, er enlige mødre med dårlige økonomi, narkotika- eller alkoholproblemer.

Hotellets leder fik for mange år siden kontakt til Frelsens Hær og tilbød sin hjælp. De enlige mødre og deres børn kunne holde sommerferie i en uge på hotellet uden at betale for det. Snart var der etableret et fast samarbejde mellem Frelsens Hær og hotellet; i år er det ottende gang, at hotellet tilbyder gratis ferie til enlige mødre.

Hotellet har reserveret en hotelfløj til de enlige mødre og deres børn. Hotellet giver kost og logi, og personalet arrangerer aktiviteter som løb og ekskursioner for mødre og børn. Hotellet tillader personalet at bruge en del af arbejdstiden på projektet, der er Corporate Vulenteering. Flere af de ansatte inddrager også deres familie i arbejdet. Hotellet samarbejder med nogle af de andre lokale virksomheder, som donerer gaver, billetter, tøj og buskørsel.

En god CSR-case, som det er nemt for andre hoteller at efterligne.

Om Karsten Vester og VirksomhedsNetværket

  • Karsten Vester er leder af VirksomhedsNetværket, som primært henvender sig til små og mellemstore virksomheder.
  • Netværket blev etableret I Danmark i 2001 og har nu i 12 år informeret, motiveret og inspireret virksomheder til at arbejde med CSR.
  • www.virksomhedsnetvaerket.dk

Eksempel 2: Virksomheder adopterer en skoleklasse
Det næste eksempel går ud på, at en offentlig eller privat virksomheder adopterer en skoleklasse allerede, når eleverne starter i første klasse. Virksomheden og klassen arbejder sammen om tre-fem projekter hvert år i de ni første skoleår.

Ved at arbejde så ofte sammen i ni år lærer eleverne om de forskellige jobmuligheder i en virksomhed. De lærer, at de er nødt til at tage en uddannelse for at få de gode job, og de lærer om behov, kompetencer og krav på arbejdsmarkedet.

Når de forlader niende klasse har de fået en forståelse for, hvad de kunne tænke sig at arbejde med og hvad de i hvert fald ikke kunne tænke sig. Børnene får rollemodeller, og de får nem adgang til fritidsjob og mentorer.

Alle slags virksomheder kan adoptere en skoleklasse, og ethvert emne, som en skoleklasse arbejder med, kan gøres i fællesskab med en virksomhed. I vores netværk har mere end tyve virksomheder adopteret en skoleklasse. Det er virksomheder som Politiet, et alderdomshjem, offentlige kontorer, hoteller, Lego og Falck.

CSR er vigtig for mennesker, profit og planeten
Der er ingen tvivl om, at CSR er vigtig for verden. Derfor må vi gøre, hvad vi kan for at udbrede CSR på forskellige niveauer – fra toppen (regeringen) til bunden (kunderne). Vi må prøve at samarbejde på tværs af virksomheder, kulturer, grænser og virksomheder. Mere CSR er en fælles interesse og et behov for verden.

Alle kan involvere sig i samfundsansvar – hvad enten man er en virksomhed, en ansat, en forbruger eller en politiker. Alle interessenter kan spille en rolle i udbredelsen af CSR. Man kan tage ansvarlige valg, hvad enten man er en virksomhed eller en kunde. Hvis man ønsker at gøre en forskel, kan man gøre det.

Hvis vi ønsker at forbedre verden, må vi arbejde langt mere med CSR, end vi gør i dag. Der er mange måder at forbedre verden på. Nogle gange må man se på de multinationale virksomheder, andre gange må man se på de lokale virksomheder, hvor man handler hver dag.

Hvis vi vil have mere CSR og udbrede CSR-tankegangen mere, så er konklusionen:

Spørg efter mere CSR, og du vil få mere CSR!

Mere fra Karsten

Karsten Vester

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere