CSR + sociale medier = problemer

Meget få virksomheder forstår at bruge de sociale medier til at kommunikere samfundsansvar. I stedet for at udnytte muligheden for dialog med brugerne, ender virksomhederne med at benytte gammeldags envejskommunikation. Det konkluderer forskningsprojektet “Responsible Business in the Blogosphere". Ofte går det sådan, fordi strategien og resurserne ikke er på plads, inden man går i gang, pointerer lederen af projektet.

02.05.2011

CSR.dk

Umiddelbart virker sociale medier som en gave til virksomheder, der vil føre en åben og transparent dialog med sine interessenter om CSR-aktiviteterne. Man har som virksomhed mulighed for hurtigt at kommunikere budskaber ud til et enormt publikum, og man får svar tilbage, på en langt mere direkte måde, end når man sender en bæredygtigheds-rapport af sted. Men virksomhederne har endnu ikke forstået at gribe muligheden og optræder i mange tilfælde famlende i deres tilgang til de sociale medier. Det konkluderer Mette Morsing, leder af CBS’ Center for CSR, på baggrund af det igangværende forskningsprojekt, “Responsible Business in the Blogosphere”, som hun selv står i spidsen for.

”Vi kan konstatere, at hverken danske eller amerikanske virksomheder formår at udnytte den tovejs-kommunikation, som de sociale medier lægger op til. Virksomhederne er vant til at kommunikere om CSR via CSR-rapporter og reklamer, hvor de ikke bliver sagt i mod. Men hvis du er til stede i sociale medier, er det altså en anden sag. Her kan virksomhederne meget hurtigt blive udfordret, og få overvældende kritik fra vrede forbrugere, og det er der altså meget få virksomheder, der i dag, er i stand til at håndtere. Derfor ender virksomhedskommunikationen på de sociale medier i langt de fleste tilfælde med alligevel at blive gammeldags envejskommunikation eller slet ingen kommunikation,” forklarer Mette Morsing.

Som et skræmmeeksempel nævner hun en unavngiven dansk virksomhed, som startede en blog på nettet, hvor de bad kunder og andre interesserede onlinebrugere om at kommentere virksomhedens aktiviteter. I løbet af kort tid blev virksomheden overvældet af omkring 1500 kritiske kommentarer, og valgte derefter at lukke bloggen i en fart.

”Det er et eksempel, der viser, at man virkelig skal have forberedt sig grundigt på at håndtere den interaktivitet, der opstår på sociale medier og spørge sig selv, om man reelt har resurser til at begive sig ud i et sådant projekt. Og har man overhovedet tid til at svare kunderne tilbage? Hvis ikke, skal man nok overveje, om man overhovedet skal engagere dem,” siger Mette Morsing.

Hvad vil man opnå?
En ting er resurser, men virksomhederne bør også spørge sig selv, hvad de reelt vil have ud af at kommunikere om CSR via de sociale medier, før de går i gang, mener Mette Morsing. For når man virkelig engagerer og involverer sine kunder i CSR-agendaen via sociale medier, så risikerer man, at der kommer holdninger og forslag frem, som langt fra matcher virksomhedens overordnede CSR-strategi. Mette Morsing nævner Yahoo’s Ripples of Kindness kampagne, som et eksempel på en CSR-kampagne, der faktisk prøvede at engagere sine onlinebrugere i virksomhedens CSR
aktiviteter, men hvor man kan hævde at strategien for involvering kørte af sporet.
Virksomheden udvalgte et antal onlinebrugere til hver især at bruge 100 dollars af Yahoo's penge til et godt formål. Det resulterede i, at folk tilkendegav på nettet, at de blandt andet brugte pengene på at fodre ejerløse katte fra nabolaget, give småkager til hjemløse og en enkelt bruger donerede kaniner til en dårligt stillet familie i Kina.

”Her er det fristende at stille spørgsmålstegn ved, om det var den bedste anvendelse af Yahoo's penge, der kom ud af projektet. Maden til kattene er helt sikkert givet af et godt hjerte, men det er en ustrategisk anvendelse af virksomhedens penge, og jeg mener, at man med Yahoos model kommer til at negligere de store og alvorlige problemer, CSR-dagsordenen faktisk handler om. Småkager og kattemad ligger meget langt fra Yahoos kernekompetence, som normalt er drivkraften i gennemtænkte CSRstrategier,” siger Mette Morsing. Hun understreger, at eksemplet illustrerer, at det er meget vigtigt, at man lægger fast, hvad man vil bruge folks mening til, før man involverer og spørger.

Risikerer at fremme kritik
En anden faldgrube, som man ifølge Mette Morsing, skal være opmærksom på, når man bruger sociale medier til CSR-kommunikation, er faren for, at man fremmer en kritisk interesse, som man egentlig kunne have undgået.

”Det gælder selvfølgelig også, hvis man stikker næsen frem i offlinemedier, men et angreb på virksomhedens budskaber fremstår langt mere aggressivt, når det foregår online. Og er man selv til stede online, så er det naturligt, at man også bliver angrebet i online universet. En enkelt NGO, der formår at benytte sig af de stærke og emotionelle virkemidler som eksempelvis en youtube-film muliggør, kan få stor opmærksomhed og skade virksomhedens omdømme” forklarer Mette Morsing.

Hun peger på, at Greenpeace er en af de NGO’er, der mestrer at angribe virksomheder online. For nylig gjorde organisationen det meget effektivt, da den lavede en lille, velproduceret youtube-video, der protesterer mod, at Nestlé køber palmeolie fra virksomheder, der ødelægger regnskoven. I videoen er Nestlé-produktet KIT KAT’s slogan ændret fra den klassiske version til formuleringen: "Have a break – give an orangutang a break” – og man ser en mand, der i stedet for et stykke KIT KAT spiser noget, der ligner en bloddryppende orangutang-finger. Filmen spredte sig viralt over hele verden i løbet af meget kort tid, hvilket næppe har skabt glæde hos Nestlés CSR-chef. Set fra Greenpeace’s vinkel var det dog en succesfuld online kampagne. Efter massivt pres igennem youtube-filmen og kritiske kommentarer på Nestlé’s egen facebook side, lovede virksomheden nemlig at ændre på sin praksis i Indonesien og reducere køb af palmeolie fra de udsatte regnskove på kloden.

Ebay bag succes
Ifølge Mette Morsing er der heldigvis også eksempler på virksomheder, der har succes med at involvere sine interessenter i CSR-problemstillinger via de sociale medier.

”E-bay har lige gennemført en kampagne i USA, hvor de bad deres kunder hjælpe med at gøre virksomheden mere bæredygtig. Via online-dialog med kunderne blev det klart, at den emballage kunderne selv pakker varerne ind i, når de skal sælges og sendes til en køber, ikke nødvendigvis er bæredygtig. Den kritik tog E-bay til sig, og de producerer nu bæredygtige, genbrugelige papkartoner i alle mulige størrelser, som kunderne kan bruge til at sende - og gensende - deres varer rundt i verden.”

”Det er altså et eksempel på, at det kan lykkes, at lave bæredygtig produktudvikling på baggrund af onlinedialog med kunderne,” siger Mette Morsing.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

18.04.2024CSR.dk

17.04.2024CSR.dk

Hovedsæde renoveret med 90 procent genbrugsmaterialer

17.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til din ESG-rapportering med digitale løsninger

17.04.2024CSR.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

12.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

ESG skal være nemt for SMV’er: Få her inspiration til konkrete rapporteringspunkter

11.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt lovforslag: Er din virksomhed klar til de nye bæredygtighedskrav?

09.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Her er de vigtigste ændringer i det kommende Corporate Sustainability Due Diligence direktiv

08.04.2024Foxway A/S

Sponseret

Latest footprint numbers for refurbished tech by Foxway

Jobmarked

Se alle

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
ESG i Værdikæder - Hvordan kan man arbejde strategisk med ESG?

På dette webinar vil du blive præsenteret for nogle af de erfaringer, der er kommet ud af projektets første fase. På baggrund af disse erfaringer, dykker vi ned i, hvordan SMV’er kan arbejde strategisk med ESG og bæredygtighed.

Dato

18.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København