29.06.2020  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Danske CEO’er er blevet grønnere

I forhold til CEO'ernes grønnere engagement – så ser det faktisk ikke så skidt ud, hvis man skal tro en frisk analyse fra PWC.

Der er generel enighed om, at hvis virksomhederne skal blive grønnere og lykkes med deres CSR-arbejde, så er det en forudsætning, at indsatsen ikke kun er ledelsens projekt. Den skal derimod forankres bredt i organisationen. Omvendt er det lige så vigtigt, at CSR og bæredygtighedsrejsen har topledelsens fulde støtte – ellers bliver det virkelig op ad bakke.

I forhold til det sidste – det, der angår ledelsens eller lederens engagement i bæredygtighedsarbejdet – så ser det faktisk ikke så skidt ud, hvis man skal tro en frisk analyse, som har taget temperaturen på CEO’ernes engagement i forhold til hele bæredygtighedsdagsordenen.

Konsulenthuset PWC viser i analysen »PWC – CEO Survey 2020«, at 68% af de adspurgte danske topledere er bekymrede for klimaet. Det er en stigning på 25 procentpoint i forhold til 2019. Analysen viser også, at 95 % af de danske CEO’s er mener, at de opnår en omdømmemæssig konkurrencefordel ved klimatiltag, mens det gælder 75 % af de globale topledere.

Både i Danmark og på verdensplan, ser det altså ud til, at virksomhedernes CEO’s er blevet grønnere

Og det er ikke en pludselig udvikling. Faktisk er det en tendens, der har været i gang i flere år.

CEO’erne ved godt, at det er selskabets omdømme, der er på spil her. Og at et godt omdømme er vigtigt for enhver virksomhed, er hævet over enhver tvivl. Et godt omdømme sikrer i yderste konsekvens virksomhedens ’license-to-operate’ – den samfundskontrakt, som enhver virksomhed i sidste ende er dybt afhængig af for at kunne agere og for overhovedet at eksistere.
Læg dertil omdømmets indflydelse på virksomhedens corporate brand, dets employerbrand, produktbrands osv.

Mange danske såvel som udenlandske virksomheder måler hyppigt på omdømmet. Ofte gennem årlige eller halvårlige analyser. Blandt de førende på måling af virksomheders omdømme er virksomheden Reputation Institute. Her viser den årlige RepTrak-analyse, som bygger på interviews med små 150.000 forbrugere globalt, at det gode omdømme i forbrugernes bevidsthed opbygges af blandt andet virksomhedens holdning til samfundsansvar; den grønne omstilling; hvordan virksomheden behandler sine ansatte, osv. Faktisk har RepTrak målingerne gennem de seneste 5 år vist, at ca. 40% af de faktorer, der opbygger et godt omdømme, stammer fra de temaer i analysen, som har med bæredygtig og ansvarlig virksomhedsdrift at gøre. Det er områderne Governance (14,3%), Citizenship (13,4%) og Workplace (13,4%).

Det grønnere mindset hos CEO’erne kommer vel for de fleste ikke som en overraskelse, men må ses som en naturlig konsekvens af samfundsudviklingen. CEO’erne skal vel være mere end almindeligt tonedøve, hvis de ikke kan se presset fra deres vigtigste stakeholdere – kunderne, medarbejderne og ejerne. Og selvfølgelig kan de det. Det er blandt andet det, PWC’s analyse igen i år dokumenterer.

Mere fra POUL

POUL SÖGREN

Partner, CMO

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere