Danskere vil handle miljøvenligt men ikke for miljøvenlighedens skyld
Danske forbrugere vil købe miljøvenlige produkter. Meget tyder dog på, at det ikke kun er miljøvenligheden men også besparelserne på elregningen, som appellerer til danskerne.
Codan Forsikring og moderselskabet RSA har gennemført en global undersøgelse af forbrugernes holdninger til klima, bæredygtighed og bæredygtige produkter. Adspurgt hvilken handling de med størst sandsynlighed vil foretage for at minimere egen indvirkning på miljøet, svarer 79 procent af de danske forbrugere, at de foretrækker at indkøbe energieffektive hvidevarer og elektroniske produkter som f.eks. computere og mobiltelefoner.
De energibesparende produkter er sandsynligvis danskernes klare førstevalg, fordi forbrugerne her kan gøre noget godt for klimaet, samtidig med at de kontante besparelser kan aflæses direkte på elregningen. På den måde går miljøhensyn og økonomisk gevinst hånd i hånd, og det er tilsyneladende ikke uvæsentligt. Undersøgelsen afslører nemlig også, at mange danskere ikke er villige til at handle miljøvenligt blot for miljøvenlighedens skyld, siger Jeanette Fangel Løgstrup, direktør for kommunikation og CSR i Codan Forsikring.
Livsstilsekspert og forfatter Christine Feldthaus bekræfter, at forbrugernes manglende oplevelse af value for money fortsat er en betydelig barriere for at inddrage hensyn til miljøet i en købsbeslutning.
Convenience spiller helt klart også en rolle. Når 79 % af de adspurgte svarer, at de foretrækker at gå til klimakamp med energibesparende produkter, hænger det sammen med, at det er nemt og bekvemt: Hvis man alligevel skal skifte fryseren ud, er det jo ikke et svært valg at købe et miljøvenligt produkt, når man samtidig kan spare 35 % på elregningen over night.
På andenpladsen over hvilke handlinger danskerne vil foretage i fremtiden for at minimere påvirkningen af miljøet kommer køb af lokalt producerede eller økologiske varer (48 procent) og på tredjepladsen skift af energileverandør til vedvarende energi og/eller energieffektive forbedringer i hjemmet (fx solpaneler og isolering) (41 procent).
-JR