22.01.2013 | Kommunikation
Indspark: Her er de fire CSR-megatrends for 2013
Indhold fra partner Hvad er dette?
Tania Ellis, der driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company, giver her sit bud på de væsentligste CSR-trends i 2013. Den første er "Sæt formål først og tjen penge alligevel". Læs om alle fire trends her.
Tania Ellis driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company og giver sit bud på de væsentligste trends i 2013.
Megatrend 1. Clear purpose – Sæt formål først og tjen penge alligevel.
Det er ikke nok at have til formål at vokse økonomisk eller skabe værdi for ejere/aktionærer eller at forholde sig passivt til samfundsproblemer. Fremover skal kommercielle virksomheder arbejde med formål, der har mere saft og kraft. CSR skal adresseres aktivt ved at blive gjort til del af virksomhedens forretningsstrategi. CSR skal - ultimativt - kobles til virksomhedens kerneydelser, så det bliver en del af virksomhedens forretningsmodel.
Eksempler: Lavpris teleselskabet Call Me og verdens største tæpeflisefabrikant Interface.
Megatrend 2. Corporate engagement – Gør medarbejderne til CSR-chefer.
Top-down tilgangen til CSR kan ikke stå alene. Hvis CSR-politikker og codes of conduct skal vækkes til live, skal medarbejderne med ombord og bidrage aktivt, uanset hvor i virksomheden de sidder. Jeg tænker på såvel økonomiafdeling, marketing, HR og produktion. På den måde bliver CSR-tankegangen masseret ind i virksomhedskulturen, og medarbejderne bliver mere motiverede, når der bliver lyttet til deres ideer til fx energibesparelser. Det er der gode penge i.
Eksempler fra blandt andre Unilever, Walmart og Seven Generation her
Megatrend 3. Collaborative co-creation – Shared value partnerskaber med sociale entreprenører.
Der er ikke længere tale om en klassisk byttehandel – penge vs. værdier. Fremover samskaber man nye løsninger, der både løser samfundsproblemer og skaber økonomisk værdi = corporate social innovation. For mange sociale virksomheder har ikke indfriet deres fulde potentiale, fordi de mangler ressourcer eller kompetencer, og etablerede virksomheder har ofte brug for en saltvandsindsprøjtning af ny energi, værdier eller viden udefra for at kunne forny sig.
Eksempler fra blandt andre OneWorld Health, BRFKredit, Bybi og Baisikeli her
Megatrend 4. Clear communication – Farvel til CSR-rapporten – goddag til de sociale medier.
Ingen læser CSR-rapporterne alligvel (udover jobansøgere, studerende og CSR-konsulenter). Virksomhederne bør bruge de sociale medier, som giver mulighed for at indbygge et feedback loop, så virksomheden ikke bare kommunikerer, hvad de gør, men også kan interagere med sine interessenter – både internt og eksternt. Herhjemme har KMD allerede gjort det. I 2013 vil flere virksomheder følge trop.
Eksempler fra den internationale beklædningsproducent Timberland her
Samfund

50 cases & infographics of Corporate Corona Actions
How can businesses be a force for good in a time of crisis? What can companies concretely do to innovate and be of service during and in preparation for the times after COVID-19? Get inspired by our 50 cases of responsible corporate corona actions.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Fra CV til personligt CSR-karrierehus
Med inspiration fra en CSR-strategimodel har Signe Rasmussen, Quality Compliance Specialist hos Carl Hansen & Søn, designet sit eget ”CSR-karrierehus”. Det giver hende klarhed om både personligt formål og retning for hendes karrierevej og daglige arbejde.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

7 B Corp principles for resilient & responsible business
What can companies do to build back better in preparation for the time during and after the COVID-19 crisis? Learn from the key learnings and best practices from the B Corp movement.
Indhold fra partner
Supply chain

8 tips for responsible supply chain actions during COVID-19
What can companies do to show extraordinary responsibility in this extraordinary situation? Here are 8 tips for responsible supply chain actions during COVID-19 for those with the funds and means.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

8 mental models & cases of wise leadership in times of crisis
How can leaders take responsible and sustainable actions in times of crisis? Here are 8 mental models for wise leadership, along with examples of how leaders in companies like Unilever, Danone and Siemens respond.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Om hippier, hør og bæredygtige hensyn i tekstilbranchen
Mode- og tekstilbranchen er dilemmaernes holdeplads. Det ved Silke Sønderstrup-Granquist alt om. I dette interview deler hun erfaringer og gode råd fra sit daglige arbejde som Head of CSR hos rådgivningsvirksomheden Sourcing House.
Indhold fra partner