22.01.2013 | Kommunikation
Indspark: Her er de fire CSR-megatrends for 2013
Indhold fra partner Hvad er dette?
Tania Ellis, der driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company, giver her sit bud på de væsentligste CSR-trends i 2013. Den første er "Sæt formål først og tjen penge alligevel". Læs om alle fire trends her.
Tania Ellis driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company og giver sit bud på de væsentligste trends i 2013.
Megatrend 1. Clear purpose – Sæt formål først og tjen penge alligevel.
Det er ikke nok at have til formål at vokse økonomisk eller skabe værdi for ejere/aktionærer eller at forholde sig passivt til samfundsproblemer. Fremover skal kommercielle virksomheder arbejde med formål, der har mere saft og kraft. CSR skal adresseres aktivt ved at blive gjort til del af virksomhedens forretningsstrategi. CSR skal - ultimativt - kobles til virksomhedens kerneydelser, så det bliver en del af virksomhedens forretningsmodel.
Eksempler: Lavpris teleselskabet Call Me og verdens største tæpeflisefabrikant Interface.
Megatrend 2. Corporate engagement – Gør medarbejderne til CSR-chefer.
Top-down tilgangen til CSR kan ikke stå alene. Hvis CSR-politikker og codes of conduct skal vækkes til live, skal medarbejderne med ombord og bidrage aktivt, uanset hvor i virksomheden de sidder. Jeg tænker på såvel økonomiafdeling, marketing, HR og produktion. På den måde bliver CSR-tankegangen masseret ind i virksomhedskulturen, og medarbejderne bliver mere motiverede, når der bliver lyttet til deres ideer til fx energibesparelser. Det er der gode penge i.
Eksempler fra blandt andre Unilever, Walmart og Seven Generation her
Megatrend 3. Collaborative co-creation – Shared value partnerskaber med sociale entreprenører.
Der er ikke længere tale om en klassisk byttehandel – penge vs. værdier. Fremover samskaber man nye løsninger, der både løser samfundsproblemer og skaber økonomisk værdi = corporate social innovation. For mange sociale virksomheder har ikke indfriet deres fulde potentiale, fordi de mangler ressourcer eller kompetencer, og etablerede virksomheder har ofte brug for en saltvandsindsprøjtning af ny energi, værdier eller viden udefra for at kunne forny sig.
Eksempler fra blandt andre OneWorld Health, BRFKredit, Bybi og Baisikeli her
Megatrend 4. Clear communication – Farvel til CSR-rapporten – goddag til de sociale medier.
Ingen læser CSR-rapporterne alligvel (udover jobansøgere, studerende og CSR-konsulenter). Virksomhederne bør bruge de sociale medier, som giver mulighed for at indbygge et feedback loop, så virksomheden ikke bare kommunikerer, hvad de gør, men også kan interagere med sine interessenter – både internt og eksternt. Herhjemme har KMD allerede gjort det. I 2013 vil flere virksomheder følge trop.
Eksempler fra den internationale beklædningsproducent Timberland her
Strategi & ledelse

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management
Sustainable Business Change Manager er en anerkendt, praksisnær erhvervsuddannelse med certificering i bæredygtig forretning & forandringsledelse. Handlingsplan for egen virksomhed indgår. Alliance med Dansk Erhverv, Etisk Handel, B Corp Nordic, Henley Business School DK.
Indhold fra partner
Supply chain

Case: Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer
Som CEO hos Greenway Logistics arbejder Frank Buchmann til dagligt med grønne logistikløsninger, der skal hjælpe virksomheder med både at spare penge og reducere deres CO2-aftryk. Læs om hvordan de gør det i praksis, og få Franks gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Min ESG læringsrejse
Mange års praktiske erfaringer i kombination med en uddannelse inden for bæredygtig forretnings- og forandringsledelse blev startskuddet til Carina Hedemarks virksomhed ESG Management. Læs om hendes erfaringer og få hendes gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

CSR er en forretningsdisciplin - og kræver forandringsledelse
Love og direktiver skaber push-effekt, men er ikke nødvendigvis værdiskabende. CSR skal indarbejdes i hjertet af både forretning og kultur. Praktisk træningsforløb giver 360-graders tilgang til CSR som integreret forretnings- og forandringsdisciplin.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Min ESG-rejse fra A-Z
Mange års praktiske erfaringer i kombination med en uddannelse inden for bæredygtig forretnings- og forandringsledelse blev startskuddet til Carina Hedemarks virksomhed ESG Management. Læs om hendes erfaringer og få hendes gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: ”Vi skal gøre op med smid-væk-kulturen og finde inspiration fra dengang, vi lappede vores uldsokker.”
Som Head of Corporate Responsibility hos MASCOT, ser Kristina Vigen sin funktion som en slags intern "brand manager" for CSR. Hovedopgaven er at skabe initiativer og internt ejerskab for det bæredygtige business mindset. Få Kristinas historie og gode råd.
Indhold fra partner